سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق دین علم


لینک دریافت خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 35 صفحه


 قسمتی متن : 

 

دین و علم

علم معناى دانستن و یکى مراتب عبارت از : درک واقعیات و حقایق .

ان کسى که معلومات و حقایق استفاده کند ، و ان راه ثمر رساندن انسانیت کار اندازد ، خود سعادت نزدیک شده و هم دیگران خوشبختى سوق داده است .

انسان ابتدا دانشى ندارد ; ولى چون قوه درک علم و دانش او هست جستجوى حقایق و کسب معلومات مى کوشد .

انسان براى دست اوردن و هماهنگ شدن محیط ، محتاج علم و دانش است ، علمى که استمداد ان ، انسان مسائل خلقت و نوع زندگى برکت اشنا کند ، علمى که ضامن سلامت جسم و روح او گردد ، و وى بسوى هدف عالى خلقت رهنمون شود ، دانشى که محور فضایل اخلاقى استوار باشد و در تمام برترى ها مانند نوع دوستى یارى نماید ; نه دانشى که راه بهتر کوبیدن و غارت کردن او بیاموزد !

شما قبول دارید که تعلیم یافتگان فرهنگ امروز و مهدهاى علمى ، دچار بلاها و خطاهاى خانمان سوزى هستند ; زیرا علم جهان امروز ، مهمترین عامل بهتر زیستن غافل و در صورت توجه ، راه درستى نمى تواند پیشنهاد کند پرتو گوهر ارزشمند حیات حقیقى دست یابد .

بنابراین میان تمام مکتب هاى عالم ، تنها مکتبى که بشر وسیله دانش راه بهتر زیستن تربیت مى کند اسلام است .

در قران مجید کتاب اسمانى اسلام و اخبار و روایات رسیده رهبران عالى مقام اسلام ، تاکید فراوانى فراگیرى و کسب علم و دانش شده است ، نه دانش محدود و محصور ; بلکه مطلق علمى که خدمتگذار راه انسانیت است .

اسلام ایین دانش ، عقل ، فطرت ، وجدان و فضیلت است . قران براى علم و عالم مقامى بس ارجمند قائل است ، جایى که « دین » کتاب اسمانى اسلام محور عقل و دانش استوار است .

قران مجید و روایات ، جمود عقاید و اندیشه هاى غلط گذشتگان را ، جنایت فطرت بشر و سلب مزیت عقلانى انسان دانسته و مى گوید :

« متابعت گمان و اراء و افکار و معلومات بسیارى گذشتگان منحرف ، تمسک چیزى که نزد خدا ارزش ندارد »(1) .

هماهنگى دین و علم

کسانى که میان دین و دانش جدایى فرض مى کنند ، نوع استدلالاتشان پیداست که ، دین درک نکرده و از مفهوم عالى بى خبرند .

مراجعه اثار مهم اسلامى ، یعنى قران و کتب معتبر روایى قبیل اصول کافى ، من لایحضره الفقیه ، الشافى ، الوافى ، محجه البیضاء ،بحارالانوار و . . . که هر کدام ابواب مفصلى موضوع علم و دانش ، دیدگاه ایات و روایات دارند و همچنین مراجعه تالیفات گرانبهاى دانشمندان اسلامى طول 14 قرن گذشته ، اجازه چنین قضاوت غیر منصفانه اى انسان نمى دهد .

1 ـ ( وان تطع اکثر من فى الارض یضلوک عن سبیل الله یتبعون الا الظن وان الا یخرصون )] انعام (6) : 116 [ .

قضاوت بیگانگان

اگر بى خبران دامن استعمار نبودند ، و اگر تقلید کورکورانه کوتاه نظران مفاسد و شهوات غرب ویژه اروپا و امریکا میان نبود ، و اگر صنایع چشم گیر انان عده اى خود بى خود نمى کرد ، حق اسلام نسبت علم و دانش انگونه راى و نظر نمى دادند .

انان عالم مستى و بى خبرى و در دامن الودگى ها بدون که اسلام مراجعه کرده باشند و از سرچشمه پاک جرعه اى نوشیده باشند ، یک دنیا غرور و تکبر ، نام تمدن و تجدد و به نام فیلسوف و دانشمند ، احمقانه حق ایین پاک اسلام قضاوت مى کنند !

اى کاش خود بى خبران و هرزه هاى ناتوان و هرزه علف هاى سبز شده لجن زار تقلید غرب ، و قضاوت کننده گان و فرزندان بى سواد تقلید حیوانات ادم نماى اروپا و امریکا ، اراء و نظرات خود مخالفان غربى و غرب زدگان مخالف موضوع رابطه اسلام علم جویا مى شدند .

اى کاش مى فهمیدند که منبع تمام علوم امروزى و تمدن جهانى ، اسلام است .

اى کاش پیشرو بودن اسلام نهضت هاى حیاتى و علمى زبان انان بشنوند ; باشد که خواب خرگوشى که منشاش کپسول خواب اور هواى نفس و شهوت انان است ، بیدار شده و به خود بیایند و بیش راه سقوط جوامع و ممالک اسلامى نکوشند .

او چه مى گوید ؟

« گوستاولبون » فرانسوى مى گوید :

«تمام جهان باید رهین منت اسلام باشد ; زیرا ملت اسلام خدمات ارزنده و شایان تقدیرى معارف دنیا نمودند . مراکز علمى اروپایى ها عبارت جایى که انجا پاپ ها و سردمداران کلیساها حالت نیمه وحشى زندگى کرده و به بى خطى و بى سوادى خود افتخار مى کردند . مدار علوم ما فقط مسلمانان بودند » .

و خلاصه کتاب پربهاى « تمدن اسلام و عرب » مى نویسد :

« از نظر خصایص اخلاقى همین اندازه بس که انها اروپا تربیت کرده شاهراه تمدن و ترقى راهنمایى نمودند . حالت بربریت اروپاییان مدت طولانى ، واقع بیش اینها که خود بتوانند حس کنند . البته قرن یازدهم و بیشتر قرن دوازدهم احساسات مختصرى مردم پیدا شده ; ولى همان وقت فقط چند نفر اشخاص حساس و روشن فکر ، ضرورت حس کردند که باید کفن جهالت درید و بدون فاصله طرف مسلمین که هر جهت برتر و استادترند متوجه و به انها مراجعه نمود » .

ترجمه متون اسلامى

پس مى نویسد :

« همانطور که بارها کتاب تذکر داده شده علوم مسلمانان اروپا وسیله جنگ صلیبى نبوده ; بلکه «اندلس» و جزیره «صقلیه» و ایتالیا بوده است ، چنان که سال 1130 میلادى دارالترجمه اى طلیطله تحت ریاست اسقف اعظم « رایمون » تاسیس شده و تمام کتب مشهور مسلمانان لاتینى ترجمه نمود » .

از ترجمه ها ، موفقیت کاملى حاصل گردید ; یعنى چشم هاى اروپاییان کتب باز شده و دنیاى تازه اى روى خود گشودند .


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.