لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 20 صفحه
قسمتی متن :
اموزشکده فنی حرفه پسران محمود اباد
رشته کامپیوتر
اخلاق مسلمان
مولف :
علی طاهری
استاد مربوطه :
استاد کاوه
ارائه درس :
اخلاق اسلامی
86 – 85
فهرست مطالب :
اداب مهمانى ضیافت 4
مهمان، برکتخانه
موارد مهمانى
مهماننوازى
پرهیز اسراف ریا
اداب مهمانى
مهمان دردسر؟
سلمان مسلمانى
مهمان ناخوانده
سلام مصافحه 10
مفهوم سلام
ادب اداب سلام
دست دادن
شیوه مصافحه
ادب 13
ادب چیست؟
ادب که اموزیم؟
از ادب پیامبر(ص)
نقدپذیرى 16
نقد تذکر
شیوه صحیح نقد
نقدپذیرى
مقدمه
دوست داریم زندگىهایمان، سرشار صمیمیت خونگرمى صفا باشد. حریم انسانها حرمت همگان، محفوظ بماند معاشرتهایمان نشاتگرفته «فرهنگ قرانى» تعالیم مکتب باشد. این، یعنى «زندگى مکتبى». پایدارى استحکام رابطههاى مردمى، سایه رعایت نکاتى کهبرگرفته «حقوق متقابل» افراد جامعه باشد. اینکه «چگونه باید زیست» چه سان دیگران باید رابطه داشت، نکتهاىاست که بحث «اداب معاشرت» مىگنجد. خلاف فرهنگ غربى، روح محتواى فرهنگ دینى ما پایه «ارتباط»،«صمیمیت»، «تعاون»، «همدردى» «عاطفه» استوار است. جلوههاى فرهنگبالنده دستورالعملهاى اخلاقى اسلام دیده مىشود. «زندگى مکتبى»، سایه شناخت رهنمودها کار بستن انها درصحنههاى مختلف زندگى است، نه شعار ادعا. هر میزان که معیشت ومعاشرت ما اینگونه هدایتهاى دینى مقوله رفتار، هماهنگ باشد، هماناندازه زندگیهایمان «مکتبى» است. مسلمان باید بهگونهاى چارچوب اصول وسنن فرهنگ دینى خودش زندگى کند که شهامت افتخار، بتواند «امضاى دین»را پاى همه رفتارش بگذارد زندگیش «برچسب اسلام» داشته باشد الگوىاسلامى زندگى خویش خانه جامعه، سایهافکن سازد. «اداب برخورد»، «دید بازدید»، «رفت امد»هاى خانوادگى دوستانه،نحوه «گفتار» «رفتار» اقشار مختلف، «دوستى» حد حدود ان، مراعات«حقوق دیگران»، «ادب سپاس احترام»، جلوههاى بارز اخلاق معاشرتاست. اینگونه رابطههاى اجتماعى، عنوانهاى مختلف شرایط گوناگونانجام مىگیرد. گاهى صورت «صلهرحم» است; ارتباط اقوام بستگان.گاهى نام «عیادت» خود مىگیرد; مورد بیماران. گاهى نسبتبه برادران وخواهران دینى، عنوان «زیارت» مىیابد، گاهى همسایگان است، گاهى بامستمندان. گاهى محور اطعام گاهى شکل مسافرتهاى دور ونزدیک بردن هدیه اوردن «سوغات سفر». گاهى براى شرکت مجلس عقدو عروسى مشارکت مراسم سوگ تسلیتگویى است. هر حال، همه اینها نوعى «رابطه» «معاشرت» نشاندهنده منشانسانى فرهنگ اخلاقى هر فرد. اسلام بارهها بسیار سخن گفته رهنمودداده که کتاب، گوشهاى معارف اموزشهاى دین زمینهها رامرور مىکنیم. باشد که «فرهنگ خودى» «هویت دینى» پاس بداریم افتخار وسربلندى رها سلطه فرهنگى بیگانه تکیه رهاورد مکتب وحى، زندگى وروابط خویش پایه ارزشهاى برگرفته قران اهل بیت (علیهمالسلام)،سامان بخشیم براى نسلهاى اینده «ادب اخلاق» میراث بگذاریم.
اداب مهمانى ضیافت
از برجستهترین خصلتهاى نیکمردان ازادگان، کرم سخاوتاست. همین ازادگى تعلقات خوى بذل بخشش کهدیگران اسیر محبت احسان مىکند. «ضیافت» داشتن دستى باز سفرهاى گشوده عطایى پیوسته ومهماندارى مهماننوازى، نشانهها جلوههاى روحیه فتوت وجوانمردى است. معاشرتها، دید بازدیدها رفت امدها، گاهى صورت«مهمانى» است. رو اشنایى اداب ضیافت رسوم دینى مهمانى،در محدوده «اخلاق» معاشرت مىگنجد. موضوع، دو جنبه دوطرف دارد: یکى کسى که مهمان مىکند، دیگرى که مهمان مىشود.و هر کدام اداب روش حد حدودى است، قابل بحث.
مهمان، برکتخانه
بعضى، مهمان گریزانند. برخى مهماندوستند. هر کدام همنشاندهنده خصلت درونى افراد است. حضرت على(ع) اندوهگیندیدند. پرسیدند: على! سبب اندوه شما چیست؟ فرمود: «یک هفتهاست که مهمانى برایم نیامده است!...» (1) . کجا؟ که امدن مهمان نزول بلا مىشمارد کوه غم بردلش مىافتد عزا مىگیرد، کجا؟ برکتخانه، امد مهماناست. مهمان رحمت الهى پذیرایى مهمان، توفیقى ارجمنداست که نصیب هر کس نمىشود. مهمان حبیب خداست. درضربالمثلهاى ایرانى که: «مهمان، روزى خود مىاورد.» (2) البته اینضربالمثل، احادیث اسلامى گرفته شده ریشهاى دینى دارد. ازحضرت رسول(ص) روایت که: «الضیف ینزل برزقه ...»; (3) مهمان،روزى خود نازل مىکند. البته اضافه این، گناهان صاحبخانه ومیزبان مىزداید برکتى شگفت است. باز زمینهحدیثى امام صادق(ع) بشنویم که یکى یارانش نام «حسین بننعیم» فرمود: - ایا برادران دینىات دوست دارى؟ - ارى. - ایا تهیدستان انان سود مىرسانى؟ - ارى. - سزاوار که دوستداران خدا دوستبدارى. خداسوگند، نفع تو هیچ یک انان نمىرسد، مگر انکه دوستشان بدارى.راستى، ایا انان خانه خودت دعوت مىکنى؟ - ارى. هرگز غذا نمىخورم مگر انکه پیش من دو سه نفر کمتر وبیشتر برادران هستند. حضرت فرمود: - اگاه باش که فضیلت انان تو، بیش برترى تو انان است! (راوى که شنیدن سخن تعجب امده بود، پرسید- فدایتشوم! من انان طعام مىدهم، مرکب خویش دراختیارشان مىگذارم، حال انان برتر منند؟ - ارى! چون وقتى انان خانه تو وارد مىشوند، خود،امرزش تو خانوادهات مىاورند چون مىروند، گناهان توو خانوادهات خویش مىبرند. (4) .