لینک دانلود خرید پایین توضیحات
فرمت word قابل ویرایش پرینت
تعداد صفحات: 18
ناکارامدی نظام مالیاتی ایران علل زمینهها
اگرچه مالیات ستانی ایران نوپا نیست همچنین وصول مالیات طریق نظام شبه سیستمیدر حدود یک قرن ایران میگذرد، اما همچنان نمیتوان ادعا کرد نظام مالیاتگیری ایران حتی شبیه کشورهای تقریبائ حـال تـوسعه است. هر صورت پایبندی اصول روشهای نوین بشری اجرای سیاستهای توسعه، باید سرلوحهء کار مسوولان مربوطه قرار گیرد هدفهای نظر وصول حداکثر مالیات دست پیدا کنند. نظر میرسد توجه تغییر تحولات نظام مالیاتی ایران حدود یکسال پیش این طرف، بتوان امیدوارانه چشم سوی نظام مطلوب مالیاتی داشت.
نظامیکه سالهای گذشته تبدیل بـه ویرانهای شده است اصلاح ساختاری بنیادی هزینههای زیادی میطلبد. مقاله علل زمینههای ناکارامدی سیستم مالیاتی ایران چهار بـعد قوانین مقررات، فرایندهای مالیاتی، مودیان منابع انسانی پرداخته برخی موارد راهکارهایی جهت برون رفت مشکلات بیان میدارد.
1)قوانین مقررات مالیاتی
یکی مهمترین عوامل موثر تضعیف عدم اثربخشی سیاستهای مالیاتی، پیچیدگی ابهام قوانین مقررات مالیاتی است. مساله تنهایی کارایی اجرایی سیاستهای مالیاتی صدمه وارد میکند. منظور تضمین اثربخشی دستگاه مالیاتی قدم اول باید قوانین مقررات مالیاتی حسابداری طور جامع تعریف تضمین شود. رویهها قوانین جدید باید مجوزهای جدید اخذ شود مجمعالقوانین کشوری اییننامههای مالیاتی ثبت شود. تغییرات قوانین مالیاتی شدت استانداردهای نوین حسابداری وابسته است. عبارت دیگر بـاید مقررات مربوط مودیان نگهداری دفاتر فاکتورها چگونگی ارایهء انها سازمان مالیاتی، صورت شفاف تبیین شود. نهایت پیاده کردن اصلاحات باید حمایت حاکمیت احاد مردم جلب شود.
به طور کلی قوانین خوب وکارا، چندین خصوصیت ویژگی شرح ذیل دارا هستند:
الف - کارایی
در کارایی قانون، باید نکته توجه کرد ایا قانون مربوطه نظر اجرای سیاستهای مالیاتی، کارایی اثربخشی دارد عبارت دیگر قانونی کارا اثربخش است نتیجهء نظر تصویب حاصل شود. عنوان مثال یکی اهداف قانون الزام مودیان مالیات شرکتها منظور ارایهء اظهارنامه ترازنامه سود زیان، میتواند شناخت کامل نحوهء گردش مالی یک شرکت اقتصاد استفاده اطلاعات مالی شرکت ردیابی مفاسد مالی بنگاههای دیگر باشد. چنانچه هدف قانونگذار، ارایهء درست ترازنامه سود زیان شرکتها حـاصل شود میگوییم قانون، کارا (اثربخش) بوده است.
ب - سازماندهی
سازماندهی منطقی باعث درک فهم بهتر مودیان کاربران قانون مالیاتی میشود. سازماندهی قانون مفهوم است مقررات مربوط یک بخش خاص، همگی کنار باشند عبارت دیگر مطالب مربوط جایی امکان دارد کنار باشند. عنوان مثال مودیان مالیاتی اشخاص حقوقی (شرکتها) صورتی تمام مطالب مربوط اجراییات مقررات فصل امور مالیاتی شرکتها یک فصل جداگانه لحاظ شده است خیلی کمتر دچار سردرگمی ابهام خواهند شد.
ج - قابلیت درک
در صورتی بخواهیم قابلیت درک یک متن افزایش یابد، اولائ باید عبارت یک متن کوتاه باشد ثانیائ کلمات مرموز غیرشفاف جلوگیری عمل اید عبارت دیگر، متنی گویا ساده ارایه کرد.
حامیان استفاده زبان ساده قانوننویسی خواهان پرهیز زبان حقوقی نیل قانونی اسان همه فهم هستند عبارت دیگر جایی امکان دارد باید کلمات حقوقی کلماتی معروف لغتنامهای هستند پرهیز کرد عنوان مثال میتوان جای عـبارت «کمیسیون تقویم املاک»، عبارت «کمیسیون (هیات) ارزیابی املاک» کار برد.
د - انسجام
مفهوم انسجام دو گونه قابل فهم است: اول اینکه میتواند معنی ارتباط معنیدار عناصر یک قانون یکدیگر باشد دوم اینکه سایر مقررات قوانین انسجام داشته باشد. عبارت دیگر باید اطمینان یافت قانون مالیاتی بقیهء نظام حقوقی تلفیق شود. عنوان مثال قانون مالیاتهای مستقیم نـبـایـد بـه هیچ عنوان اصول استانداردهای حسابداری حسابرسی مغایرت ناهماهنگی داشته باشد خود قانون، فصل مربوط اشخاص حـقیقی فصل مربوط اشخاص حقوقی (شرکتها) ناهماهنگ باشد طوری بعضی مشاغل قالب اشخاص حقوقی بعضی دیگر قالب اشخاص حقیقی تعریف شوند.
2) فرایندهای مالیاتی
فرایند مالیاتگیری میتوان لحاظ ترتیب زمانی تدوین تصویب قانون، شناسایی مودیان، تشخیص مالیات، کنترل بازبینی تشخیصها، طرح اعتراض مالیات تشخیصی نهایتائ وصول مالیاتی تجزیه کرد. ضعف سیاستهای مالیاتی (مدیریت مالیاتی) هر یک مراحل میتواند جلوی اهداف قانونگذار هر نحو بگیرد.
تحلیل فرایندهای نظام مالیاتی اظهار پرداخت یک سیستم مالیاتی، زمانی مفید ممکن است اطلاعات بهنگام باشد درستی مجاری صحیح قرار گیرد. اگر سازمان مالیاتی اطلاعات ناقص