سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق نقاشی مینیاتور


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع :  .docx ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 6 صفحه


 قسمتی متن : 

 

نقاشی مینیاتور

مینیاتوردر لغت معنی کوچکتر نشان دادن است. کلمه اصل یک لغت خارجی است نیمه اول قرن حاضر زبان فارسی امروز مصطلح گردید معنای واقعی، مینیاتورهای ایرانی کشورهای دیگر منحصر نمی شود؛ بلکه هر شیئ هنری ظریف ریز هر سبک شیوه ساخته شده باشد، مینیاتور نامیده شود.در حال حاضر ایران نقاشی ایرانی، چه قدیم وچه جدید، سبک روش اروپایی پیروی نکرده دارای خصوصیات نقاشی سنتی باشد، مینیاتور گفته شود موضوع صورت یک غلط مصطلح پذیرفته شده است.

در نقاشی مینیاتور، تصاویر، شباهتی عالم واقعی ندارند. حجم سایه روشن کار نمی رود قوانین مناظر مرایا رعایت نمی شود. مناظر نزدیک، قسمت پایین نقاشی مناظر دور قسمت بالای تصویر امده است. تمام چهره صورت "سه ربع" دیده شوند حدود بناگوش حدقه چشم مقابل است. البته گاهی چهره صورت نیم رخ ندرت پشت سر، تصویر شده است. هنرمند کشیدن پیکرهای انسانی تاکید چندانی ندارد، بلکه علاقه او بیش هر چیز کشیدن لباس فاخر تن شخصیت تصویری خود است گاهی نشان دادن شکل خاص پوشاک، دست پا پوشاند، حتی گاه قامت بلند تر نشان دهد بهره گیری امتیاز قبای بلند، میسر شود.

با بررسی نقاشی بدست امده ادوار مختلف، بینیم ابتدا، تفاوت زیادی بین جامه مرد زن دیده نمی شود. زمان شاه عباس صفوی قباهای بلند گشاد، جای خود نیم تنه کوتاه چین دار دهد. قباها بلندی انها بالای زانو رسید، غالبا پوست، لبه دوزی شد کمربند بستند. ایام، شالی لباس زنها اضافه شد شانه انداختند گوشه مانند روسری سر کشیدند.در دوره مختلف، مهمترین تغییرات شکل کلاهها دستارها پدید امد. عهد مغولها، کلاههای ناقوسی شکل فلزی استفاده شد زمان تیموریان شکل کلاهها اندکی تغییر یافت. کار امدن سلسله صفویه، قزلباش (کلاه) صورت میله بلند درامد دستار دور پیچیده شد. زمان شاه عباس شکل کلاه تغییر یافت کلاه جدیدی جای گرفت. کلاه جدید جلو پشت، نوک تیز بود حاشیه پوست لبه دوزی شد. طور کلی توان گفت کلاه معمولی دستار همه دوره نقاشی (مینیاتور) استفاده قرار گرفته است. بعضی ادوار، جلوی دستارها شاخه گل پرهای رنگی تزئین کردند پارچه دستارها ساخته شد، خود تزئینات زیبایی برخوردار بود.

در مینیاتور چهره افراد بیشتر سنین جوانی ترسیم شده است چهره ادمکهای بدون جنسیت شباهت دارند. اما چهره پیر گونه جنسیتی وجود ندارد. اغلب تصاویر افتاب بهاری درخشد. درختان میوه، غالبا مملو شکوفه برگ است؛ اما گاهی درختانی عاری برگ روبرو شویم. اسبها غالبا پهلو دیده شوند ندرت توان اسبی روبرو پشت مشاهده کرد.

هنرمندان کنار نقاشی مینیاتور، طراحی شیوه قلمگیری انجام دادند ارزش خاصی قائل بودند. طرح مجموعه خطوط منحنی کوتاه بلند، نهایت ظرافت زیبائی تشکیل دهند گاهی استفاده یک دو رنگ، رنگ طلائی، اثر پایان رسید.با نگاهی طرحها بینیم عنصر خط حالت مختلف ان، رنگ ترجیح دارد. قدیمی طرح قوانین نقاشی مینیاتور منطبق است، دوران مغول تیموریان رسد.در طراحی هنرمندان، خطوط، گویی خواهند حرکت کنند، ظاهرا جهت معینی روند، چیزی نشان دهند، خم شوند، خیزند گرد ایند همه حال چشم تعقیب انهاست نمی توانند حرکت بازایستد. خطوط گاهی صورت مارپیچ فضای بالا، ابر القاء کنند گاه صورت منحنی کوتاه بلند مطرح شوند. حرکت نه تنها طراحی، بلکه دیگر اثار هنری ما چشم خورد. اشعار عرفای بزرگ حرکت دیده شود . اشعار مولوی قصه طوطی بازرگان، طوطی ، روح قفس جسم زندانیست فراق هندوستان سر برد قصه نی، نی نیستان دور شده است درد هجران نالد خواهد اصل خویشتن برگردد. اشعار حافظ، جان زندانی جسم شمارد ارزویش پرواز قالب تن است و...

در نقوش کاشیکاریها شاهد حرکت هستیم، بیشتر انها حرکت نقوش سوی یک نقطه است گاهی موضوع پیچش اسلیمی بیان شده است. اساس ، تمام اثار هنرمندان اهل نظر حرکت وجود دارد هر کدام زبان خویش بیان کرده اند هنرمند طراح ارامش درونی راز نیاز، خطوط کاغذ اورده است.در زمان کمال الدین بهزاد شاگردانش ، شیوه توجه بیشتری شد توجه زمان صفویان ادامه داشت. اما هنرمندان دوره صفوی طراحی قلم گیری رغبت بسیار نشان دادند. ابتدا محمدی مصور بیش هر هنرمند دیگری شیوه پرداخت. هنرمندان کارگاه شاه عباس بیشتر کارهایشان طراحی تک ورقی اختصاص پیدا کرد. اینکه سبک "طراحی قلم" وسیله رضا عباسی – مهمترین نقاش مکتب اصفهان- اوج کمال خود رسید اواخر قرن یازده هجری وسیله شاگردان رضا عباسی اشاعه یافت.موضوع طرحها، معمولاشکار شکارچیان، حیوانات مختلف،پرندگان،اژدها،سیمرغ اژدها،فرشتگان، دیوان ،دراویش،چوپانان گوسفندان خود،استاد شاگرد،جوانان حالتهای مختلف نشسته ایستاده،زندگی روستایی کشاورزی واتفاقات مهم تاریخی است گاهی تزئینحاشیه اشعار نوشته کتب خطی استفاده شده است.

روشهای مختلف طراحی مینیاتور:شیوه نقاشی ایران بسیار متنوع است. هر یک استادان معروف ، تغییراتی روش شیوه قبل خود متداول بوده، وارد نموده


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.