لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 78 صفحه
قسمتی متن :
مفهوم مدیریت اموزشی واصول ان
درارتباط مفهوم کلی مدیریت اموزشی توان برخی تعاریف اشاره شده منابع علمی اشاره نمود ، براین اساس مدیریت اموزشی عبارتست :
فرایندی که کلیه فعالیتهای افراد همکار درسازمانهای اموزشی پرورشی راستای نیل اهداف تعلیم وتربیت متناسب وهماهنگ نموده وبا برخورداری مناسب امکانات فیزیکی ومنابع انسانی بستر تحقق موارد مطروحه ایجاد نماید .
یاری وکمک رسانی روند اجرایی اموزش ونظارت ( رهبری اموزشی ) .
ایجاد زمینه وفراهم ساختن تجهیزات وامکانات جهت بروز استعدادهای دانش اموزان ( کار اموزان ) تحکیم بخشیدن روابط انسانی گروهی واتخاذ روش تعیین خط مشی اصولی کلیه امور ، بارور ساختن اهداف تربیتی .
انچه مسلم است ، قابلیتهای شغلی وارتقاء مهارت نیاز ، بستگی قابل توجهی کیفیت محصول اموزشی دارد واصولا مدیریت اموزشی ویژه اموزش فنی وحرفه ،حائز اهمیت ویژه باشد . بنابراین ، هر چند اصول ومفاهیم بسیاری مدیریت اموزشی سایر مدیریتها گرفته شده ، ولی ارکان مدیریت چنان اهمیتی برخوردار است که توان رشد سایر مدیریتها استفاده نمود .
درواقع ، اهداف کلان اموزشی اورنده نیازهای اجتماعی ، اقتصادی وضعیت وجودی افرادمی باشد که مدیریت اموزشی ، دراین مقوله جایگاه ویژه دارد .
- مدیریت اموزشی براورد نیازهای اجتماعی
اصولا ، جامعه توان پویا ، سالم ودر حال رشد تلقی نمود که ابعاد محوری ( مطروحه ) تحقق یابد .
در واقع ، یکی ابعاد محوری بحث قسمت ، خواسته وهنجارهای اجتماعی باشد . برخی پارامترهای مهم نیاز اجتماعی جوامع شامل فرهنگ ، سنت ، ارزشهای دینی ، بومی وملی بوده است وچگونگی اموزش افراد جهت حفظ رعایت موارد اجتماع اهمیت ویژه دارد . بنابراین ، بایستی برنامه ریزان کلان جوامع نقش مدیریت اموزشی ابعاد مختلف توجه داشته باشند .
مدیریت اموزشی وبر اورد نیازهای اقتصادی
اصولا ، برنامه ریزیهای اقتصادی جوامع ویژه پیشرفته ، نگرش خاصی منابع عمده اشتغال وتولید ( صنعت ، خدمات وکشاورزی ) شرایط موجود وبر اورد توسعه کوتاه مدت ، میان مدت وبلند مدت سطح جامعه شود .
همچنین ، یکی مشخصه مرتبط ظرفیتهای اشتغال وبهینه سازی شرایط ، ارتقاء عملکرد منابع انسانی تخصصی نیاز ویانظارت برروند اموزش مهارت فنون وتبدیل نیروی انسانی منابع انسانی متخصص وماهر است . دراین ارتباط جایگاه مدیریت اموزشی متناسب اهداف پیش بینی شده ونیاز سنجی اموزشی بررسی شده ویژه درارتباط اموزشهای شغلی مشخص شود . ترتیب ، اهداف وخط مشی مدیریت اموزشی بدین شرح توان مطرح نمود :
الف ) متناسب سازی میل افراد برخورداری اموزش شغلی ونیل احراز نیاز واقعی بازار کار وظرفیت .
ب ) فراهم سازی زمینه تامین ( رشد حرفه ) طریق اموزش مستمر افراد .
- مدیریت اموزشی ووضعیت وجودی افراد
انسان موجودی است که تحولات روحی وجسمی او براثر تکامل ورشد مختص روند تربیتی که صورت اکتسابی وبرخوردار شدن حاصل شود ، انجام گیرد .
کمک شناخت ظرفیتهای روحی وجسمی افراد ، زمینه سازی رشد وارتقاء مهارتهای زندگی وتلاش وفعالیت جامعه ، اهم مواردی است که توسط اعمال مدیریتهای اموزشی تامین شود .
ویژگیهای مدیر اموزشی
مهارت رهبری وهدایت افراد ویژه کادر اموزشی
برای انکه یک سازمان اموزشی بتواند اهداف پیش بینی شده برسد ، برخی راهکارهای اساسی بایستی اعمال شود . یکی مهمترین راهکارها وپارامترهای موثر کیفیت عملکرد سازمانها ویژه سازمانهای اموزشی ، زمینه سازی حضور ومشارکت سطوح مختلف سازمانی فرایندهای تصمیم سازی واجرای باشد .
لازمه کار ، ایجاد ساختار مناسب فرهنگ سازی وتبدیل جریانی ضابطه مند جهت مشارکت کلیه پرسنل ویژه کادر اموزشی برنامه مربوطه ایجاد اشتیاق انجام امور سطح سازمانی باشد.
مهارت روابط انسانی
جهت برقراری ارتباطات سالم ، انسانی ومتقابل بین کارکنان ونیز مدیریت واحد اموزشی ، اتخاذ استراتژی پیش بینی شده ومناسب ارتباطات پرسنل وتعمیم سطح سازمان واجد توجیه است . ارتباط ، مناسبترین روش ، اعمال مدیریت عاطفی نظر گرفتن کلیه ضوابط ومقررات وسیاستهای کلان تعیین شده باشد .