سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق مکانیک خودرو


لینک دریافت خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 13 صفحه


 قسمتی متن : 

 

دانستنیها موضوع سیستم تعلیق

همانطور قبلا ذکر ، خلاف تفکر عامه ، کمک فنر وزن خودرو ساپورت نمی کند بلکه وظیفه اصلی کنترل نوسانات فنرها حرکات سیستم تعلیق نگه داشتن چرخ صورت چسبیده جاده باشد . کار تبدیل انرژی جنبشی حاصل نوسانات فنر سیستم تعلیق تبدیل انرژی گرمایی ( حرارتی ) کمک فنر انجام گردد .برای ورود بحث نحوه عملکرد یک کمک فنر ، ابتدا زبان ساده بدور جزئیات بررسی اساس کار پرداخته سپس تشریح کلی تحصصی عملکرد ، اجزا انواع خواهیم پرداخت ؛ یک کمک فنر شامل پیستونی سطح مقطعش سوراخهای ریزی ( سوراخها Orifice نامند ) تعبیه شده یک میله فولادی ( Piston Rod ) متصل ، پیستون درون یک محفظه بسته ( تیوپ ) فلزی حاوی یک سیال هیدرولیکی ( عموما روغن ) ، حرکت نماید . اطراف محل حرکت میله داخل خارج محفظه وسیله یک کاسه نمد کاملا اب بندی شده سیال تحت فشار ، امکان خروج محفظه دارا نیست .زمانی نیرویی یک کمک فنر وارد شود ، کمک فنر اصطلاح سیکل فشرده شدن قرار گرفته پیستون خواهد سمت پایین ، درون محفظه حرکت نماید ، اما انجا سیال قابلیت فشرده شدن ندارد مقابل نیرو مقاومت کند چون رهایی فشار منفذی جز سوراخهای پیستون وجود ندارد ، دفع فشار وارده سیال سوراخهای ریز درون پیستون عبور کرده پشت ( بالای )پیستون خواهد رفت ، حرکت بدلیل ریز بودن Orifice کندی تولید حرارت انجام گردد . همین کاهش سرعت جلوی نوسان فنر گرفته تعادل خودرو برقرار نماید . باز کردن کمک فنر فشرده شده ( سیکل بازشدن ) عملیاتی مشابه سیکل فشرده شدن انجام شود تفاوت بار سیال بالای پیستون خواهد زیر پیستون منتقل شود .میزان مقاومتی یک کمک فنر خود نشان دهد بستگی سرعت سیستم تعلیق ( دست اندازهای جاده ) همچنین تعداد سایز Orifice دارد. اما ساختمان کمک فنرهای امروزی حدی پیچیده تر چیزی بالا ذکر ، تقریبا تمامی کمک فنرهای مدرن امروزی نوع حساس سرعت ( Velocity Sensitive ) باشند ، بدین معنا سرعتهای بالای سیستم تعلیق ( جاده پر دست انداز ) ، کمک فنر مقاومت بیشتر برعکس سرعتهای پایین مقاومت کمتری خود نشان دهد امر نرمی راحتی رانندگی بسیار بیشتر نماید . اما سیستمی بالا بطور ساده بررسی یک مشکل بزرگ چشم خورد ؛ حجم سیال پایین پیستون ، هنگامی پیستون انتها بالا امده ، حجم سیال بالای پیستون زمانی پیستون انتها پایین رفته مساوی نیست ، دلیل وجود میله کمک فنر بالای پیستون باشد .اما مشکل روشهای مختلفی انواع کمک فنرهای موجود حل شده . حال توجه توضیحات ارائه شده بالا بررسی نحوه عملکرد یک کمک فنر متداول امروزی خواهیم پرداخت :همانطور گفته کمک فنرها اساس جابجایی سیال دو طرف پیستونی یک محفظه ( تیوپ ) حرکت نماید ، دو سیکل فشرده شدن بازگشت ( کشش )‌ کار کنند .سیکل فشرده شدن ( Compression Cycle ) :در هنگام فشرده شدن همان حرکت رو پایین کمک فنر ، مقداری سیال طریق Orifice قسمت B قسمت A رفته مقداری طریق سوپاپ فشردگی ( Compression Valve ) کف محفظه کمک فنر قرار دارد تیوپ ذخیره ( Reserve Tube ) وارد شود ، دلیل وجود تیوپ ذخیره اختلاف حجم دو قسمت A B بدلیل وجود میله کمک فنر قسمت B باشد ، اینرو مقدار سیالی قسمت B قرار دارد قابل جایگزینی قسمت A کمک فنر نمی باشد . پس اثر فشار وارده ، سوپاپ فشردگی باز شده مقداری سیال وارد تیوپ ذخیره گرداگرد محفظه اصلی جدای قرار دارد ، وارد شود .همانگونه ابتدا ذکر کمک فنرهای امروزی مجهز سیستم حساس سرعت باشند ، سیستم کنترل جریان سیال سرعتهای محتلف سیستم تعلیق دارای قطعاتی اضافه پیستون سوپاپ فشردگی باشد ، قطعات ساده شامل چند دیسک ( واشر ) ، یک فنر ... باشد باعث شوند کمک فنر نسبت سرعت ضربه اعمال شده ۳ مرحله خود واکنش نشان دهد ؛ اگر سرعت پایین باشد ، دیسکها مقابل جریان روغن مقاومت نماید ، امر باعث عبور جریان ارامی صورت نشتی Orifice ، قسمت B قسمت A خواهد . سرعتهای بیشتر ، فشار جریان روغن افزایش یافته پیستون سمت قسمت B فشار دهد باعث باز شدن اندک دیسکهای موجود پیستون کف پیستون گردد سیال سرعت کم درون Orifice عبور کند ، اما سرعتهای بسیار زیاد ، دیسکها تحت فشار وارده باز مانده سیال سرعت زیاد درون Orifice عبور نماید ، اما همزمان پیستون ، سوپاپ فشردگی موجود محفظه عملکرد ساختمانی مشابه پیستون دارد ، همان ۳ مرحله ، حجمی سیال قابل جایگیری قسمت A نیست ( بدلیل وجود میله ) تحت فشار وارده تیوپ ذخیره گرداگرد محفظه اصلی منتقل نماید .سیکل باز شدن ( Extension Cycle Rebound ) :باز شدن کشش کمک فنر تحت نیروی پتانسیل ذخیره شده فنر جمع شده ، انجام گیرد اصل فنر باشد باز شدن خودش کمک فنر باز کرده حالت اولیه اش گرداند . سیکل زمانیکه پیستون سمت بالا کشیده شود طی همان ۳ مرحله حسب سرعت حرکت سیستم تعلیق ، سیال موجود قسمت A طریق Orifice قسمت B منتقل شده انجا مقدار سیال موجود قسمت A جایگزینی قسمت B ناکافی باید مقدار سیالی سیکل فشردگی تیوپ ذخیره ،‌ جمع اوری شده ، وارد عمل شود . انجاییکه زمان فشار سیال موجود تیوپ ذخیره بالاتر فشار سیال موجود قسمت B باشد ، باعث باز نمودن سوپاپ فشردگی کف کمک فنر گردد پی سیال تیوپ ذحیره جریان یافته وارد قسمت B گردد قسمت بطور کامل پر نماید ( باز شدن سوپاپ مرحله حساس سرعت ۳ مرحله ).انواع کمک فنرها دو تیوپه تک تیوپه مخزن بیرونیدو تیوپه :در مدل کمک فنر ، همان نوع بررسی شده بالاست ، یک تیوپ اصلی وجود دارد پیستون حرکت نماید تیوپ دوم تیوپ ذخیره نام دارد ، گرداگرد تیوپ اصلی قرار گرفته سیال مازاد خود جای دهد . کمک دو تیوپه انواع متنوعی دارند ، برخی لحاظ تکنولوژی منحصر یک چند کارخانه بوده دارای قیمتهای بالا کاراییهای خاصی باشند ، اما انواع متداول شرح زیر باشند :دو تیوپه گازی :گسترش کمک فنرهای گازی باعث ایجاد برتری عمده رانندگی خودروهای مجهز نوع کمک فنر گردیده . نوع کمک فنر مشکلات موجود کنترل هدایت خودروهایی مجهز شاسی بدنه یکپارچه هستند فاصله چرخهایشان کم نیاز فشار بالای باد تایرها دارند ، خاتمه بخشیده . کار تنها افزودن مقداری گاز نیتروژن فشار کم تیوپ ذخیره انجام گیرد . حالی تصور عامه کمک گازی تنها نوعی گاز استفاده شود روغن خبری نیست . اما چنین نیست ، نوع کمک فنر ، گاز ( نیتروژن ) تنها حجم بسیار کمی حجم مواد موجود کمک شامل شود . فشار نیتروژن درون تیوپ ذخیره ما بین ۱۰۰ ۱۵۰ psi باشد .یکی دیگر محاسن نیتروژن جلوگیری ایجاد کف کمک فنر ، کف ( Foam ) حاصل ترکیب شدن روغن هوا ( کمک فنرهای دو تیوپه هیدرولیکی بجای نیتروژن ، هوا وجود دارد ) ، قابل فشرده شدن باشد ، اینرو باعث اخلال کار کمک شده نرمی راحتی رانندگی بین برد همچنین واکنشهای کمک فنر تاخیر مواجه کند . اما انواع گازی ، نیتروژن تحت فشار قابلیت ترکیب شدن روغن دارا نیست . صورتی مقادیر کمی هوا پروسه تولید حین کارکرد کمک وارد شده باشد ، بدلیل وجود فشار نیتروژن تنها صورت حباب روغن پخش شود . دیگر مزیت کمک فنرهای گازی ، بازگشت جزئی انها پس فشرده شدن ، امر بدلیل بیشتر بودن سطح مقطع زیر پیستون نسبت سطح بالای پیستون ( بدلیل وجود میله )‌ وجود فشار بالای نیتروژن وارد سطح بزرگتر ( زیر پیستون ) اتفاق افتد ، باعث بالا رفتن ضریب فنر شده ، حدی پایین رفتن سر خودرو هنگام ترمز گیری ، پایین رفتن عقب خودرو هنگام شتاب گیری چپ شدن انحراف خودرو جلوگیری نماید.دو تیوپه هیدرولیکی :عینا مشابه نوع گازی باشند ، تفاوت انها بجای نیتروژن تحت فشار کم ، هوا فشار معولی استفاده شود ، مشکلاتی نظیر ایجاد کف انها اجتناب ناپذیر ( نوع هیدرولیکی ، نسل اول کمک فنرهای دو تیوپه محسوب شوند ، همینک جای خود انواع گازی سپرده اند ) .دو تیوپه Foam Cell :در نوع بجای اینکه اجازه داده شود گاز نیتروژن تماس سیال هیدرولیکی ( روغن ) قرار گیرد ، سلولهایی نیتروژن اشباع شده بکار رود ، نوع همانند نوع گازی ، ایجاد کف هوا روغن جلوگیری نماید ، اما صورتی دماهای بسیار بالا قرار گیرد ( کارکرد جاده دست انداز بسیار زیاد مدت زیاد ) پس سرد شدن دیگر کیفیت اولیه خود باز نخواهد یافت .یکی اشکالات کمک دو تیوپه ، نداشتن قابلیت نصب شدن صورت زاویه دار سر ته باشد ، امر باعث شود ، مواردی سازنده کمبود جا مواجه امکان استفاده نوع کمک نداشته باشد ، دیگر اشکال کمک دو تیوپه دفع نشدن کافی گرما خارج باشد ، چرا تیوپ ذخیره مانعی سر خروج گرمای تولیدی پیستون بوده گرما باعث کاهش ویسکوزیته روغن گردد ، امر کارایی کمک فنر کاهش دهد ( مشکل نوع گازی کمتر بوجود اید ) . کمک دو تیوپه اکثر خودروهای سواری ، وانتها ، SUV کامیونهای سبک بکار رود .تک تیوپه :در نوع کمک فنر همانطور نامش پیداست ، تیوپ ذخیره وجود ندارد ، درون تیوپ اصلی ۲ پیستون وجود دارد ؛ پیستون متحرک پیستون جدا کننده ( معلق ) ، پیستون متحرک میله کمک فنر متصل دقیقا مشابه انواع دو تیوپه عمل نماید ،‌اختلاف اصلی اینجاست نوع سوپاپ فشردگی خبری نیست بجای یک پیستون جدا کننده ، محفظه حاوی روغن محفظه گاز جدا نماید ، محفظه زیرین حاوی گاز فشار ۳۶۰ psi باشد . حین کارکرد سیکل بازشدن ، هنگامی فشاری پیستون متحرک وارد نشود اثر فشار نیتروپن زیرین ، بالا امده فضای خالی پر نماید ، سیکل فشرده شدن تحت فشار ، پیستون پایین رود کمک انتها فشرده شود .این نوع کمک فنر قابلیت نصب تمامی حالتها داراست ، همچنین بدلیل فشار بالای نیتروژن ، خلاف دیگر انواع کمک فنر قابلیت ساپورت مقدار کمی وزن خودرو دارد . نوع بدلیل نبود تیوپ ذخیره مشکل دفع حرارت تولیدی وجود ندارد ، صورت بروز گرما نه تنها کارایی کاهش نمی یابد بلکه پی افزایش فشار نیتروژن ( اثر گرما ) بهبود یابد . همچنین بدلیل نبود تماس بین روغن گاز هوا مشکل تشکیل کف وجود ندارد ، اما عیب نوع کمک فنر اسیب پذیری چرا بدلیل نبود تیوپ ذخیره ، صورت برخورد شیئی خارجی پوسته کمک ایجاد فرورفتگی ، پیستون حرکت باز ماند . نوع کمک فنر بسیاری خودروهای سواری ، وانتها ، SUV کامیونهای سبک استفاده شود ، اما قیمت بالاتری نسبت انواع تک تیوپه دارد .با مخزن بیرونی :این نوع بهترین نوع کمک فنر محسوب شود ، کارهای برجسته چون مسابقات اتومبیلرانی موتورسیکلت رانی بکار رود قیمت بالایی دارد . نوع ، یک کمک فنر تک تیوپه سبک کوچک استفاده شود بوسیله یک لوله مخزنی قسمتی جدای کمک فنر واقع شده حاوی سیال گاز باشد وصل شود ، درون مخزن یک پیستون جداکننده یک سوپاپ فشردگی قرار دارد ، اینرو توان نوع ترکیبی دو نوع قبلی یعنی دو تیوپه تک تیوپه دانست .اشغال فضای کمتر پشت چرخ ، بدلیل پرتابل بودن مخزن دوم ( برخی موارد تیوپ اصلی چسبانده شده ، اما اکثر موارد جدا باشد ) ، خنک شدن بهتر قابل تنظیم بودن ، مزایای نوع کمک فنرها محسوب شود .چند نکته:مهندسین خودرو بدست اوردن کاراکترهایی چون بالانس ، تعادل پایداری خودرو شرایط مختلف ، میزان باز شدن دیسک پیستون سوپاپ فشردگی نسبت نوع خودرو ، وزن شرایط کارکرد ، تنظیم نمایند . میزان باز شدن Valving Value نامند تغییر فنر موجود پیستون سوپاپ فشردگی قابل تغییر باشد ، اینرو صورتی قصد خرید کمک فنری غیر نوع استاندارد خودرویتان دارید ، حتما مقدار Valving Value کمک فنر جدید توجه نمایید قطعه اصلی یکسان باشد . برخی کمک فنرها صورت زاویه دار نصب شو ند امر باعث کاهش تاثیر کمک فنر شود ، اما مواردی کمبود جا مواجه باشند (‌ چه نظر کمبود فضا قرارگیری حالت عمودی چه نظر ارتفاع باز شدن ) کج کردن زاویه کمک ، اجتناب ناپذیر . امر بیشتر خودروهایی فنرهای تخت استفاده کنند دیده شود


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.