لینک دریافت خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 16 صفحه
قسمتی متن :
مدیریت جامع کیفیت
فلسفه مدیریتی
کدام فلسفه مدیریتی ارجح است؟
مدیریت جامع کیفیت فلسفه برتر
تعریف مدیریت جامع کیفیت
ارکان فلسفی مدیریت جامع کیفیت
فرضها اصول مدیریت جامع کیفیت
عناصر ساختاری مدیریت جامع کیفیت
مراحل اجرایی مدیریت جامع کیفیت
* فلسفه مدیریتیارتقای کیفیت انتخاب فلسفه مدیریتی شروع شود. سفر پایان ارتقای کیفیت نقطه شروع تلاشهای ارتقای کیفیت یک سازمان انتخاب اگاهانه یک فلسفه مدیریتی است. ابتدا باید مدیران ارشد سازمان میان فلسفه مدیریتی رایج فلسفه جهت دادن تلاشهای سازمان خود انتخاب نمایند . فقط انتخاب اگاهانه درست توام باور میتواند انرژی لازم جهت گیری جدید سازمان ازاد نماید.باید توجه کرد انتخاب درست اگر چه بسیار حائز اهمیت ،ولی اگر قرار فلسفه مدیریتی انتخاب شده موجب تحول اساسی سازمان گردد اجرای صحیح کمتر اجرای نمی باشد. بدین معنی مدیران ارشد ممکن اساس تجربیات دیگران اثر بخشی یک فلسفه مدیریتی ایمان بیاورند،ولی کسی نمی تواند اجرای فلسفه سازمانهای مختلف نسخه واحد بپیچد باید هر سازمان توجه شرایط موجود،مناسبترین روش اجرایی پیدا کرد ممکن اجرای یک فلسفه واحد سازمان مختلف روشهای متفاوتی انتخاب گردد!
*کدام فلسفه مدیریتی ارجح است؟برای انتخاب فلسفه مدیریتی مناسب باید معیارهایی ارائه داد پرتوی انها بتوان انتخاب اگاهانه تری داشت.در زیر تعدادی معیارها ارائه شود بدیهی معیارهای ارائه شده زیر فهرست کاملی نبوده توان معیارهای دیگری اضافه نمود.√ معیار اول انتخاب یک فلسفه مدیریتی ارجح فلسفه انتخابی بتواند مشتری محوری ،کیفیت ارتقای مستمر فلسفه وجودی یک سازمان فلسفه شکل گیری ادغام کند عبارت دیگر فلسفه انتخاب شده باید بتواند نقطه چرا هستم جهت گیری سازمان مشخص کند.√ دومین معیار انتخاب عبارتست فلسفه مدیریتی انتخاب شده عناصر اصلی تشکیل دهنده ساده شفاف همه قابل درک باشد بدین معنی درک متاثر موقعیت سازمانی دانش مدیریتی فنی حتی سواد افراد نباشد;هر کس هر کجا قرار گرفته بخوبی درک کند بتواند اساس درک درست نقش خود جهت گیری سازمان ایفا نماید.√ معیار سوم انتخاب یک فلسفه مدیریتی مناسب عبارتست فلسفه انتخاب شده بتواند همه اجزا عناصر یک سازمان عنوان یک سیستم هماهنگ جهت نماید تعامل انها جهت گیری دهد.بدیهی تنها نگاه سیستمیک فرایندی تواند همه اعضا عناصر منابع سازمان حول ارزشهایی چون مشتری محوری ارتقای مستمر هماهنگ جهت نماید هر فلسفه کلیت یک سازمان خدشه دار کند افراد واحدهای سازمانی جزء نگری مبتلا کند سازمان حیاط ساقط خواهد کرد.√ معیار چهارم عبارتست که فلسفه مدیریتی انتخاب شده باید بتواند فضاهای خالی بین نمودار سازمانی حریم مقدس نفوذناپذیر تبدیل شده اند ،پر کند عبارت دیگر خروج فضاها حریم ها بنا ضرورت سازماندهی درونی یک سازمان وجود امده اند نه تنها لازم بلکه واجب بداند افراد واحدها طور طنیعی کنار قرار دهد. √ معیار پنجم هر فلسفه مدیریتی بتواند جو سازمانی یک جو «یادگیری» تبدیل کند ارجح است. اینجا باید یک بستر طبیعی یادگیری وجود داشته باشد باید فلسفه مدیریتی یک میل طبیعی ،انگیزه درونی شوق سازمانی یادگیری ایجاد نماید .√ معیار ششم انتخاب فلسفه مدیریتی مناسب که بتواند بدون «اعمال زور» قدرت تصمیم گیری اقدام تاثیر گذاری راس سازمان قاعده منتقل نماید عبارت دیگر باز طور طبیعی ، «رهبری» سازمان توزیع نماید. صورت هر کس خود هدایت جهت گیری سازمان بقا سود زیان سهیم داند.√ معیار هفتم فلسفه ارجح ارتقای عملکرد سازمان یک دیدگاه «استراتژیک»داشته باشد وجود رسوبات ضخیم سنتها،باورها،طرز فکر ارزشها سازمانها یک طرف پیچیدگیها سیال بودن محیط بیرون سازمان طرف دیگر ما محتاج یک فلسفه مدیریتی کند قرار دادن سازمان یک موقعیت برتر یک دیدگاه استراتژیک بلند مدت ترغیب تشویق کند √ معیار هشتم بالاخره فلسفه ارجح خواهد اتکا اعداد ارقام سنجش ترغیب کند دیدگاه علاوه حرکت سازمان باید جهت دار باشد باید سازمان نشان دادن هر نوع تغییر ،اثبات هر نوع ارتقای عملکرد برداشتن هر گام راستای پاسخگویی نیازها انتظارات مشتری سنجش انجام دهد عبارت دیگر سنجش باید«تاروپود»تلاشهای ارتقا تشکیل دهد.
* مدیریت جامع کیفیت فلسفه برتربه اعتقاد ما مدیریت جامع کیفیت همه ویژگیهای بالا شامل شود مدیریت جامع کیفیت داشتن ارکان فلسفی اصول ساده قابل درک فراهم نمودن یک بستر طبیعی تلاشها شاید تنها گزینه پیش مدیران باشد سه رکن مهم فلسفه مدیریت جامع کیفیت یعنی مشتری محوری فرایند گرایی ارتقای مستمر راس یک سازمان قاعده قابل درک اجرااست.مدیران ارشد سازمان تحلیل فلسفه وجودی سازمان دورنما رسالت فرایند کلیدی تعیین کنند راستای تحقق رسالت سازمان پاسخگویی نیازها انتظارات مشتری همه افراد سازمانی ،یعنی«صاحبان فرایند ها»را ارتقای عملکرد فرایند اماده بسیج نماید کارکنان قاعده سازمان ارتقای عملکرد فرایند کلیدی مدیران ارشد سازمان همگام شوند برایند دو حرکت از«بالا پایین»و از« پایین بالا »موجب دگرگونی تحول اساسی جهت دار سازمان خواهد بود تداوم دو حرکت حمایت دو نهادینه شدن مدیریت جامع کیفیت خواهد انجامید. انتخاب اجرای چنین فلسفه روشها ابزار ارتقا جمله روش ابزار اماری معنی بخشد.کسانی تلاش کرده اند بدون معرفی یک فلسفه مدیریتی روشها ابزار «حل مشکل»یا«ارتقای کیفیت»استفاده نمایند هرگز نتوانسته اند موجب تغییرات دائمی شوند سازمانها شاهد دهها سال تجربه زمینه کار برد روشها ابزارهای مختلف بوده اند سرنوشت انها تاثیرات استراتژیک نداشته اند. سازمانها قبل هر چیزی محتاج یک فلسفه مدیریتی مناسب باشد.