لینک دریافت خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 6 صفحه
قسمتی متن :
سخنی باب تعالی سازمانی:اما تعالی سازمانی چیست چه معنایی دارد ؟ایا تعالی سازمانی یک کالاست بتوان انرا بیرون سازمان تهیه نمود سپس سازمان جاری نمود؟ایا تعالی سازمانی یک بازی ؟ایا تعالی سازمانی یک موج زودگذر بایست چند صباحی صبر نمائیم گذر نماید ؟از قبیل سوالات توان موضوع تعالی سازمانی مطرح نمود . اما براستی تعالی سازمانی چیست چه کار اید ؟انچه پی اید مبحثی شفاف سازی بحث کمک نماید .
تعبیر مفهومی تعالی سازمانی :
***فرایند حرکت وضع موجود بسمت وضع مطلوب .***
حال سوال پیش اید وضع مطلوب چه وضعی ؟وضع مطلوب دارای چه ویژگی باشد ؟ وضع مطلوب دارای چه معیارهایی ؟
جهت پاسخ سوالات فوق پای مدل تعالی میان اید . واقع مدل تعالی سازمانها کمک نمایند طریق حرکت بسمت تعالی سازمانی بیابند، واقع مدل تعالی حاوی ویژگی معیارهای وضع مطلوب باشند .
معروفترین مدل تعالی سازمانی :مدل تعالی سازمانی دمینگ مدل تعالی سازمانی بالدریج شماتیک مدل بالدریج ببینیدمدل تعالی سازمانی EFQM شماتیک مدل EFQM ببینید
مدل تعالی سازمانی EFQM:از انجائیکه حوزه ارائه مطالب وبلاگ مدل تعالی سازمانی بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM)می باشد لذا ذیل تشریح مدل پردازیم :
سیر تاریخی مدل تعالی سازمانی EFQM :ماموریت بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) :حمایت پشتیبانی مدیریت شرکت اروپایی ، صورت نیاز کمک تمام بخش اتحادیه اروپایی (EC) . 1988:در 15 سپتامر 1988 ، مدیران عامل 14 شرکت اروپایی دور گرد امده بنیاد کیفیت اروپا (EFQM) بمنظور مدیریت کیفیت بنا نهادند . 1989:در 19 اکتبر1989 ماموریت ، چشم انداز اهداف کلان EFQM بطور رسمی تدوین گردید . 1991:در سال مدل تعالی EFQM متولد . سال 1988 سال 1991 بنیاد (EFQM) تازه تاسیس شده تمامی فعالیت خود حول توسعه مدل EFQM -بعنوان چارچوبی اساس وضعیت داوطلبان جایزه کیفیت قضاوت قرار میگرفت – معطوف نمود . یک تیم اصلی کوچک پشتیبانی 300 متخصص ، کار مدل انجام دادند . 1992:در سال اولین جایزه کیفیت اروپا توسط پادشاه اسپانیا شهر مادرید برنده اعطا گردید . 1995:در سالهای اولیه تاسیس ، EFQM قصد داشت فعالیت هایش سازمانهای اندازه بزرگ زیرمجموعه هایشان معطوف نماید اما گذشت اولین سال اعطای اولین جایزه اشکار مدل تواند بخش دولتی شرکت اندازه کوچک و متوسط کاربرد داشته باشد ، بنابراین سال 1995 ، EFQM دو طبقه جدید اعطای جایزه کیفیت پذیرفت . 2000:EFQM ابتدا کار خود 14 عضو اغاز نمود . طی 10 سال ، اعضاء بیش 700 سازمان دو بخش خصوصی عمومی رسید . 2005:در حال حاضر EFQM حال توسعه چارچوب جهت موضوعات خاص مدیریتی باشد .
معیارهای تعالی سازمانی مدل EFQM:معیار توانمند ساز شامل موارد ذیل باشد :
معیار رهبری
معیار خط مشی استراتژی
معیار کارکنان
معیار شراکت منابع
معیار فرایند ها
معیار نتایج شامل موارد ذیل باشد :
معیار نتایج مشتری
معیار نتایج کارکنان
معیار نتایج جامعه
معیار نتایج کلیدی عملکرد
در واقع نظر بنیاد مدیریت کیفیت اروپا وضع مطلوب دارای معیار فوق باشد . وضعی سازمان نظر معیار فوق متعالی باشد .
شروع حرکت بسمت تعالی سازمانی :گام 1- انتخاب مدلی جهت حرکت بسمت تعالی سازمانی . گام 2-اموزش مدل انتخاب شده همسفران مسیر حرکت بسمت تعالی سازمانی .گام 3-تعیین وضع موجود (انجام خودارزیابی اساس مدل انتخاب شده اگاهی نسبت فاصله وضع مطلوب) . گام 4-کاهش شکاف وضع موجود وضع مطلوب (از طریق تعریف پروزه بهبود جهت تدوین تصحیح رویکرد سازمانی) .گام 5- ادامه سفر بسمت تعالی تکرار گام 3 4 .سفر بسمت تعالی سازمانی سفریست پایان ناپذیر
رهبران ماموریت ، چشم انداز ، ارزش اخلاقیات تدوین نموده خود الگوی فرهنگ تعالی هستند .
ایجاد / توسعه ماموریت، چشم انداز فرهنگ سازمانی .
ایجاد / توسعه ایفای نقش الگو زمینه ارزشها ، اخلاقیات مسئولیت عمومی فرهنگ سازمانی حمایت نماید .
بازنگری بهبود اثربخشی رفتارهای فردی رهبری .
مشارکت فعال فعالیت بهبود .
ترغیب تشویق توانمند سازی ، خلاقیت نواوری ، بعنوان مثال طریق تغییر ساختار سازمانی سرمایه گذاری فعالیت یادگیری بهبود .
تشویق ، پشتیبانی عمل براساس یافته فعالیت یادگیری .
اولویت بندی فعالیت بهبود .
ترغیب تشویق جهت همکاری درون سازمانی .
رهبران بمنظور اطمینان ایجاد ، اجا بهبود مستمر سیستم مدیریتی سازمان ، شخصا مشارکت نمایند .
همسوسازی ساختار سازمانی جهت تحقق خط مشی استراتژی سازمان .
اطمینان توسعه استقرار سیستمی بمنظور مدیریت فرایندها .
تعیین مالکیت شفاف فرایندها .
اطمینان ایجاد اجرای فرایندی جهت تدوین ، جاری سازی بروزاوری خط مشی استراتژی .
اطمینان ایجاد اجرای فرایندی جهت اداره موثر سازمان .
اطمینان ایجاد اجرای فرایندی جهت اندازه گیری ، بازنگری بهبود نتایج کلیدی .
اطمینان ایجاد اجرای فرایند فرایندهایی جهت ترغیب ، شناسایی ، برنامه ریزی اجرای برنامه بهبود منظور توانمند سازی رویکردها ، بعنوان مثال طریق فعالیت خلاقیت ، نواوری یادگیری .
رهبران مشتریان ، شرکاء نمایندگان جامعه تعامل دارند .
براورده نمودن ، درک پاسخگویی نیازها انتظارات .
ایجاد شراکت تجاری مشارکت .
ایجاد فعالیت بهبود مشترک مشارکت .
قدردانی افراد تیم ذینفعان بخاطر همکاری کسب کار ، وفاداری غیره .
مشارکت مجامع حرفه ، کنفرانس سمینارها ، بویژه مجامعی جهت ارتقاء حمایت تعالی فعالیت نمایند .
ارتقاء ، حمایت مشارکت فعالیتهایی هدفشان بهبود محیط جهانی همکاری سازمان جامعه باشد ، نظر گرفتن احترام حقوق منافع نسل اینده .
خط مشی استراتژی مبتنی نیازها انتظارات حال اینده ذینفعان هستند .
جمع اوری درک اطلاعات جهت تعریف بازار بخش بازار سازمان حال اینده فعالیت نماید .
شناسایی ، درک پیش بینی نیازها انتظارات حال اینده ذینفعان ، شامل مشتریان ، کارکنان ، شرکاء ، جامعه سهامداران .
شناسایی ، درک پیش بینی توسعه بازار ، شامل فعالیتهای رقبا .
رهبران بمنظور اطمینان ایجاد ، اجا بهبود مستمر سیستم مدیریتی سازمان ، شخصا مشارکت نمایند .
همسوسازی ساختار سازمانی جهت تحقق خط مشی استراتژی سازمان .
اطمینان توسعه استقرار سیستمی بمنظور مدیریت فرایندها .
تعیین مالکیت شفاف فرایندها .
اطمینان ایجاد اجرای فرایندی جهت تدوین ، جاری سازی بروزاوری خط مشی استراتژی .
اطمینان ایجاد اجرای فرایندی جهت اداره موثر سازمان .
اطمینان ایجاد اجرای فرایندی جهت اندازه گیری ، بازنگری بهبود نتایج کلیدی .
اطمینان ایجاد اجرای فرایند فرایندهایی جهت ترغیب ، شناسایی ، برنامه ریزی اجرای برنامه بهبود منظور توانمند سازی رویکردها ، بعنوان مثال طریق فعالیت خلاقیت ، نواوری یادگیری .
رهبران مشتریان ، شرکاء نمایندگان جامعه تعامل دارند .
براورده نمودن ، درک پاسخگویی نیازها انتظارات .
ایجاد شراکت تجاری مشارکت .
ایجاد فعالیت بهبود مشترک مشارکت .
قدردانی افراد تیم ذینفعان بخاطر همکاری کسب کار ، وفاداری غیره .
مشارکت مجامع حرفه ، کنفرانس سمینارها ، بویژه مجامعی جهت ارتقاء حمایت تعالی فعالیت نمایند .
ارتقاء ، حمایت مشارکت فعالیتهایی هدفشان بهبود محیط جهانی همکاری سازمان جامعه باشد ، نظر گرفتن احترام حقوق منافع نسل اینده .
خط مشی استراتژی مبتنی اطلاعات حاصل اندازه گیری عملکرد ، تحقیق ، یادگیری فعالیت مرتبط بیرونی هستند .
تجزیه تحلیل خروجی حاصل شاخص عملکرد داخلی .
تجزیه تحلیل خروجی حاصل ازفعالیت یادگیری .
تجزیه تحلیل داده مرتبط تصویر خارجی اگاهی نام تجاری .
تجزیه تحلیل عملکرد رقبا سازمانهای دارای بهترین وضعیت همان رده .
تجزیه تحلیل داده مرتبط شایستگی محوری شرکای موجود بالقوه .
تجزیه تحلیل داده کوتاه مدت بلند مدت مرتبط موضوعات اجتماعی ، محیطی ، ایمنی حقوقی .
تجزیه تحلیل داده اثرات محصولات خدمات سرتاسر چرخه عمرشان .
شناسایی درک شاخص اقتصادی مردم شناسی .
تجزیه تحلیل داده جهت تعیین تاثیر تکنولوژی مدل کسب کار جدید عملکرد سازمان .
خط مشی استراتژی تدوین ، بازنگری بروز شوند .
تدوین ، بازنگری بروزاوری خط مشی استراتژی سازگار ماموریت ، چشم انداز مفاهیم تعالی .
متعادل سازی نیازهای انتظارات کوتاه مدت بلند مدت ذینفعان .
ارزیابی ریسک شناسایی راه پیگیری ریسک .
شناسایی مزیت رقابتی حال اینده .
شناسایی نیازها قابلیت محوری جهت شراکت / اتحادها بمنظور تحقق خط مشی استراتژی .
تاکید مجدد حضور بازار ایجاد شده فعلی نیاز تغییر رویکرد بازار .
همسو سازی استراتژی استراتژی شرکاء متحدین .
شناسایی عوامل حیاتی موفقیت .
همسو سازی توسعه مستمر استانداردهای اجتماعی محیطی شرکاء .
ارزیابی مرتبط بودن اثربخشی خط مشی استراتژی .
خط مشی استراتژی طریق چارچوبی فعالیت کلیدی تفهیم پیاده سازی شوند .
شناسایی ، طراحی تفهیم چارچوب فرایندهای نیاز تحقق خط مشی استراتژی .
تفهیم خط مشی استراتژی ذینفعان ارزیابی اگاهی انان خط مشی استراتژی .
همسو سازی ، اولویت بندی ، تصویب ، اشاعه تفهیم برنامه ، اهداف ، مقاصد پیگیری دستاوردها .
برقراری سازوکارهای گزارش دهی تمامی گستره سازمان بمنظور ردگیری پیشرفت .
منابع انسانی برنامه ریزی ، مدیریت شوند بهبود یابند .
تدوین / توسعه خط مشی ، استراتژی برنامه منابع انسانی .
درگیر نمودن کارکنان نمایندگانشان تدوین / توسعه خط مشی ، استراتژی برنامه منابع انسانی .
همسو سازی برنامه منابع انسانی خط مشی استراتزی ، ساختار سازمانی چارچوب فرایندهای کلیدی .
مدیریت استخدام ، توسعه کارراهه شغلی برنامه ریزی جانشین پروری .
ارتقاء اطمینان دهی وجود عدالت تمامی شرایط استخدام ، شامل خط مشی ، استراتژی برنامه ایجاد کننده فرصتهای برابر .
استفاده پیمایش کارکنان سایر روش اخذ بازخورد کارکنان جهت بهبود خط مشی ، استراتژی برنامه منابع انسانی .
استفاده متدولوژی نواورانه سازمانی جهت بهبود طریق انجام کار ، بعنوان مثال ساختاردهی مجدد زنجیره تامین ، کار تیمی انعطاف پذیر .
دانش شایستگی کارکنان شناسایی ، مدیریت حفظ شوند .
شناسایی ، دسته بندی منطبق نمودن دانش صلاحیت کارکنان نیازهای سازمانی .
ایجاد / توسعه استفاده برنامه اموزش توسعه جهت اطمینان انطباق کارکنان قابلیت موردنیاز حال اینده سازمان .
توسعه ، هدایت اموزش تمامی افراد سازمان بمنظور کمک انها جهت فهم دستیابی تمامی استعدادهایشان .
طراحی ارتقاء فرصت یادگیری فردی ، تیمی سازمانی .
توسعه تمامی افراد سازمان طریق تجربه کاری .
ایجاد/ توسعه مهارت تیمی .
همسوسازی اهداف فردی تیمی مقاصد سازمانی .
بازنگری بروزاوری اهداف فردی تیمی .
ارزیابی کمک تمامی افراد سازمانی جهت بهبود عملکردشان .
کارکنان امور مشارکت داده توانمند شوند .
تشویق حمایت مشارکت فردی تیمی فعالیت بهبود .
تشویق حمایت مشارکت تمامی افراد سازمانی ، بعنوان مثال طریق کنفرانس داخل سازمانی ، مراسم پروژه اجتماعی .
تدارک فرصت مشارکت ترغیب رفتار خلاق نواور حمایت نماید .
اموزش کارکنان جهت تدوین / توسعه اجرای خطوط راهنمایی کارکنان جهت انجام کار توانمند سازد .
تشویق تمامی افراد سازمان کار بایکدیگر تیم .
کارکنان سازمان گفتگو دارند .
شناسایی نیازهای ارتباطی .
تدوین / توسعه خط مشی ، استراتژی برنامه اساس نیازهای ارتباطی .
ایجاد / توسعه استفاده کانال ارتباطی بالا پایین ، پایین بالا افقی .
شناسایی اطمینان وجود فرصت تسهیم بهترین عمل دانش .