سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق سازمان یادگیرنده بهره وری


لینک دریافت خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 19 صفحه


 قسمتی متن : 

 

سازمان یادگیرنده

 

 

واژگان کلیدی:

سازمان یادگیرنده ، یادگیری سازمانی ، یادگیری الگویی بهره وری.

 

چکیده :

سازمان یادگیرنده، سازمانی که همواره ظرفیتهایش افرینش اینده خود توسعه بخشد . پدیده از ۲۰ سال قبل مطرح شده هدف توانمند سازی مدیران کارکنان سازمانها مقابله محیط پرتلاطم تجاری برتری رقابتی پویایی سازمان است. سازمانها تفویض اختیار، کار گروهی تیمی مدیریت مشارکتی، خلاقیت نواوری ویژگیهای بارز دیگر که مقاله توضیح کامل پرداخته ایم، تاکید شود. مفهوم مهم دیگری که ارتباط سازمان یادگیرنده مطرح شود، یادگیری سازمانی است. یادگیری سازمانی عبارتست فرایند بهسازی عملکردها طریق دانش درک بیشتر. سازمان یادگیرنده حاصل یادگیری سازمانی است.

در مقاله ضمن مقدمه موضوع سازمان یادگیرنده معرفی ان، تعاریف مختلفی سازمان یادگیرنده یادگیری سازمانی، تفاوتها بیان ابعاد مختلف هر یک، ویژگیهای سازمان یادگیرنده یادگیری الگویی بیان شده پایان ارتباط سازمان یادگیرنده بهره وری اشاره گردیده است.

 

 

مقدمه:

سازمانهای جهان پیچیده اند .امروزه باید توانایی تطابق دگرگونیهای مداوم نیل موفقیت داشته باشند گسترش روز افزون علوم فنون پیچیده تر شدن شرایط اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و… جامعه ،مطرح شدن اندیشه نو گوناگون ،عدم اطمینان محیطی ،عدم قطعیت تغییرات چالشهای زیاد دنیا ایجاب کند که سازمانی قدرت یادگیرنده روز رسانی خود ایجاد گردیده خود فنون استرتژیهای لازم مجهز سازند بتوانند تحولات سریع خود منطبق ساخته موقع محرکهای محیطی پاسخ داده کسب دانش اگاهی گسترده شکل پویا زنده حوزه بهسازی توسعه سازمان حیات خود ادامه دهند. امرزه اداره چنین سازمانهایی خود عنوان بزرگترین چالش مدیریت مطرح گردد. جمله مفاهیم نوینی که اثر تحولات ودگرگونیهای فوق مطرح گردیده ،سازمانهای یادگیرنده ویادگیری سازمانی .

در مقاله سعی شده ابعاد مختلف مفاهیم مذکور اختصار معرفی تحلیل شود جنبه کاربردی توجه قرار گیرد .

 

اهمیت سازمان یادگیرنده:

با وجود بستری متغیر وپیچیده که سازمانها فعالیت کنند، ضرورت وجود منابع توانمند جهت ماندگاری سازمان، یک واقعیت قطعی است. وجود عوامل محیطی متحول، ماندگاری، رشد پویایی سازمان منوط دانش اگاهی گسترده عوامل محیطی . فقدان اطمینان بدلیل افزایش تغییرات محیطی (شامل : اقتصادی، اجتماعی، سیاسی،علمی، فرهنگی و…)نیاز انتظارات روز افزون انسانها، همگی سبب پیدایش مدل جدیدی نام «سازمان یادگیرنده»شده است.چنین سازمانهایی مناسبترین راه حفظ حیات، ماندگاری ورشد سازمان،«یادگیری»می دانند. بنابراین، پیدایش عصر جدید نوین سازمانی، امروزه تنهاسازمانهایی که تفکرات بزرگ (بدون توجه اندازه ظاهری) دارند نظر کارکردی موفق عرصه رقابت پیش گیرنده درنظام سازمان ومدیریت پویا واثربخش باشند، همچنین سازمانهای یادگیرنده عنوان مقصدی نظام سازمانی،ریشه تغییرات سریع تحولات شدید محیطی دارد که ضرورت اهمیت انها تبیین نماید (الحسینی،1380،257 ).

 

تعاریف سازمان یادگیرنده:

1- سازمان یادگیرنده ،سازمانی که اعضاءبه طور مستمر خود جهت تحقق هدفها امالی که واقعا پی انند توسعه دهند. الگوهای نوینی جهت گسترش دامنه تفکر رواج یابد، فضا ارمان طلبی جمعی وجود دارد ونهایتا سازمانی که اعضاءان طور دائم اموزند که چگونه دسته جمعی یاد گیرند (سنج) ( بهرام زاده، 1379، 59 ).

2- سازمانهای مطلوب،سازمانهای یادگیرنده خواهند بود. سازمانها فرصتهایی اعمال مسئولیت بوجود اورند. تجربه اموزند، ریسک پذیرند نتایج حاصله درسهای اموخته شده احساس رضایت کنند (چارلزهندی) (طالبی،1381 ،15 ).

3- سازمان یادگیرنده سازمانی که یادگیری، نیاز همیشگی کلیه کارکنان تلقی شود ضمن تاکید اموختن چگونه اموختن جذب وتوزیع دانش نو، خلق تولید اطلاعات دانش جدید نیاز پرداخته شود تمامی دانشها رفتار عملکردها متجلی گردند (قهرمانی،1383 ،10).

4- سازمان یادگیرنده،سازمانی که دارای توانایی ایجاد،کسب انتقال دانش رفتار خودش طوری تعدیل کند که منعکس کننده دانش ودیدگاههای جدید باشد

(Love and Irani, 2000, 7) .

 

تعاریف یادگیری سازمانی:

- یادگیری سازمانی،فرایند کشف واصلاح خطاهاستLove and Irani, 2000, 10)). -یادگیری سازمانی مفهوم یادگیری افراد درون سازمان است.یادگیری سازمانی توصیف انواع خاصی فعالیتهایی که سازمان جریان دارد بکار گرفته شود (رهنورد،1378 ،11).

- یادگیری سازمانی فرایند کسب دانش، توزیع اطلاعات، تفسیر اطلاعات حافظه سازمانی باشد که شرایط تغییر بطور موفقیت امیزی خود تطبیق دهد. زمینه چالش ، انجام دادن یادگیری یادگیری انجام دادن باشد. (Schermehorn, 1998, 172).

- یادگیری سازمانی اشاره مجموعه فرایندهایی دارد که منجر اقدامات مدیریتی اموزشی دارد بنابراین تواند ایجاد سازمان یادگیرنده استفاده شود (Love and Irani, 2000, 10).

 

تفاوت سازمان یادگیرنده یادگیری سازمانی:

سازمان یادگیرنده،سازمانی که ایجاد ساختارها واستراتژیها ارتقای یادگیری سازمانی کمک کند (داگسون).یادگیری مفهومی پویاست که تدریج یادگیری فردی یادگیری سازمانی تغییر یابد. بدلیل نیاز سازمانها سازگاری تغییرات محیطی مفهوم سازمان یادگیرنده بطور روز افزونی شهرت پیدا میکند. همانطور که یادگیری رشد افراد اساسی است، سازمانها اهمیت زیادی دارد. یادگیری سازمانی بیش مجموع توان یادگیری افراد (داگسون،فایول ولایلز) یعنی سازمان توانایی یادگیری خود رابا خروج سازمان دست نمی دهد .یادگیری سازمانی سازمان یادگیرنده مفاهیم مترادفی نیستند (جوننز هندری). باید بین یادگیری سازمانی مفهوم یادگیری افراد گروههای درون سازمان سازمان یادگیرنده معنی یادگیری سازمان عنوان سیستمی کلی، فرق گذاشت. تسانگ گوید که دو اصطلاح یادگیری سازمانی سازمان یادگیرنده بعضی اوقات اشتباه جای یکدیگر بکار گرفته شوند. وی یادگیری سازمانی مفهومی داند که توصیف انواع خاصی فعالیتهایی که سازمان جریان دارد


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.