سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق رفاه اقتصادی معیشتی جهان مهدویت


لینک دریافت خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 20 صفحه


 قسمتی متن : 

 

رفاه‏اقتصادى معیشتى جهان مهدویت

از برنامه‏ها اقدامهاى امام مهدى (ع)، پدید اوردن رفاه کل جامعه بشرى است. دوران طبق ترسیم ایات احادیث، جامعه بشرى واحدى تشکیل مى‏گردد که مانند خانواده‏اى زندگى مى‏کنند، مساله ناهنجار جوامع پیشرفته ابرقدرت، جامعه‏هاى حال رشد، جامعه‏هاى عقب‏مانده محروم میان مى‏رود بشریت‏به طور کلى رفاه اقتصادى بى‏نیازى دست مى‏یابد، همین چگونگى زمینه اساسى رشد تعالى معنوى فکرى انسان مى‏سازد.

طبق تحقیقات کارشناسان متخصصان بخش عظیم مهمى مسائل عقب‏ماندگى وابستگى کمبود مواد غذایى معیشتى (اگر نگوییم تمام ان) دو عامل بستگى دارد، هر دو عامل ارتباط‏اند:

نظام اقتصادى حاکم جهان.

نظام اقتصادى حاکم جهان‏»، یعنى نظام سیستمى که قدرتهاى اقتصادى جهان کشورهاى استعمارگر پدید اورده‏اند، هدف ارمان انها دستیابى قدرت اقتصادى روزافزون سلطه منابع ثروت جهان است. قدرتهاى سلطه‏گر، برنامه‏ریزیهاى دقیق خود، مانع هرگونه استقلال، خودکفایى رشد تولید پیشرفت اقتصادى کشورهاى عقب نگهداشته شده‏اند. قدرتها راههاى گوناگون شیوه‏هاى تبلیغى برنامه‏ریزیهاى گسترده عمیق، سایه سلطه نظامى سیاسى فرهنگى، ازادى فکر عمل احاد مردم جهان سوم مى‏گیرند، روشها شیوه‏هایى همه مسائل زندگى جمله تولید مصرف تکنولوژى فرهنگ راههاى معیشت، انان تحمیل مى‏کنند که سود سرمایه‏داران بزرگ سلطه بیشتر جهان پیشرفته است. سایه سلب فکر سلب شخصیت سلب ازادى ازادفکرى، پدیده عقب‏ماندگى ویى خودیابى اعتماد نفس مى‏میرد، وابستگى روز روز اعماق اجتماعات عقب‏مانده گسترش مى‏یابد. رو، صاحب‏نظران مسائل اقتصادى - اجتماعى مى‏گویند: کمک کشورهاى عقب‏مانده تنها که انها خودشان واگذارند.

نظام سیاسى حاکم کشورها» نوعا عامل دست‏نشانده قدرتهاى جهانى هستند، همواره زیان ملتهاى خود گام برمى‏دارند، براى سلب هرگونه فکر اندیشه مردم نفى حس خودشناسى خودیابى مردم خویش مى‏کوشند، جریانهاى فکرى فنى فرمایشى میان ملت‏خویش نشر مى‏دهند، رسانه‏ها ابزارهاى تبلیغاتى هرگونه استقلال فرهنگى اقتصادى جامعه سلب مى‏کنند، توده‏ها برده‏وار اسارت پیروى کورکورانه دو جریان مسلط حاکم - یکى بیگانه دیگرى خودى - نخستین موضوعى که صدمه مى‏بیند بکلى نفى مى‏گردد، اصالت فکر فرهنگ خودى حس اعتماد نفس بازیابى بازشناسایى نیروهاى نهفته درون خود جامعه خودى است.

در رستاخیز ظهور امام منجى (ع)، بندها دامها سر راه برداشته مى‏شود، عوامل سلطه فکر فرهنگ اقتصاد سیاست جهان کشورها نابود مى‏گردد، انسانها ازاد مى‏شوند، هدایت امام خود مى‏ایند دیگر بار خویشتن خویش بازمى‏یابند بازمى‏شناسند ازادانه فکر مى‏کنند، راههاى تحمیلى تبلیغى راه اصلى درست جدا مى‏سازند. ازادى ازادگى واقعى، ازادیى که سراسر دنیاى کنونى تنها واژه وجود دارد محتوا مفهوم خبرى نیست.

در دنیایى که تقسیم‏بندى جهانى معیارهاى ظالمانه صورت مى‏گیرد، امتهاى ضعیف، حال خود گذارده نمى‏شوند، راههاى مریى نامریى شبکه‏هاى پیچیده نظامهاى سلطه سرمایه‏دارى جهان گرفتار مى‏ایند، سخن ازادى واقعى ازادفکرى، بازى کلمات است. گفتگو سر استقلال اقتصادى انتخاب شیوه راه زندگى معیشت دستیابى رفاه بیهوده است. زیرا چنین شرایطى، بخشهاى عظیمى بشریت مواد لازم زندگى اختیار ندارند دچار کمبود فقرند، بخشهاى دیگر طبق الگوها معیارهایى که سرمایه‏داران تولیدکنندگان بزرگ جامعه تحمیل مى‏کنند باید زندگى کنند، مواد کالاها بهره گیرند، خود قدرت اختیار انتخاب ندارند.

از رو رستاخیز امام مهدى (ع)، انسان اغوش ازادى معناى واقعى کلمه مى‏ارامد، پرتو ازادى همه بندها زنجیرهایى که پایش نهاده‏اند مى‏گسلد، ورا دو بخش پیشرفته عقب‏مانده تقسیم کرده‏اند میان مى‏رود، پدیده شوم فقر نیاز نفى مى‏گردد، رفاه اقتصادى پرتو چنین معیارهایى جامعه افراد داده مى‏شود. تردیدى نیست که بدترین ناهنجارترین اسارت براى بشریت، فقر نیاز روزانه غذا، لباس، مسکن، دارو دیگر لوازم زندگى است. اسارت براى انسان لحظه‏اى اسایش فراغت‏باقى نمى‏گذارد، زمینه‏هاى رشد تکامل معنوى مادى او نابود مى‏سازد، همواره انسان اندیشه سیر کردن شکم پوشاندن بدن دست‏یابى سایبان بهبودى درد بیمارى و... فرو مى‏برد، فرصتى باقى نمى‏گذارد تابه مفاهیم بالا برتر زندگى بیندیشد، پایگاه انسانى خود درک کند، عروج تکامل نوع انسان سخن بگوید.

در دوران رفاه اقتصادى رفع همه نیازها، ادمى بردگى اسارت هستى‏سوز رهایى مى‏یابد، بند مشکلات ازاد مى‏گردد، مسائل متعالى برتر تکامل رشد صعود مى‏اندیشد راستا گام برمى‏دارد.

احادیث‏بسیارى موضوع رفاه اقتصادى دوران ظهور وجود دارد شاید جمله مسائلى باشد که بیشترین تاکید شده است. اهمیت موضوع نقش ساختن جامعه سالم قرانى مى‏رساند، شاید پس اصل عدالت دومین موضوعى باشد که دوران جامعه‏ها پدید مى‏اید. هر دو یکدیگر پیوندى ناگسستنى دارند، زیرا که اجراى دقیق عدالت‏براى میان بردن روابط ظالمانه غاصبانه اکل ماکولى اقویا حق ضعیفان نخورند انان محروم نسازند. بنابراین، رفاه اقتصادى براى همه، اجراى اصل عدالت اجتماعى برپایى قسط قرانى امکان‏پذیر است، بلکه رفاه بى‏نیازى میوه‏هاى درخت تناور عدل است، امام تحقق بخشیدن اصول دادگرى عدالت اجتماعى، همگان زندگیى درست سامان‏یافته مى‏رساند.

امام صادق (ع:

...ان‏الناس یستغنون اذا عدل بینهم...

- ... مردمان بى‏نیاز مى‏گردند انگاه که عدالت میانشان حاکم باشد...

ن‏الله لم یترک شیئا من صنوف‏الاموال الا قد قسمه، واعطى کل ذى حق حقه، الخاصه والعامه والفقراء والمساکین، کل صنف من صنوف‏الناس... فقال: لو عدل فى‏الناس لاستتغنوا...

- خداوند همه ثروتها (از همه منابع درامد) میان مردم تقسیم کرده است، هر کس حقش داده است: کارگزاران توده مردم بینوایان تهیدستان هر گروهى گروههاى مردم. سپس امام گفت: اگر عدالت اجتماعى برقرار شده همه مردم بى‏نیاز شده بودند...

بنابراین سایه عدالت که رفاه اقتصادى بى‏نیازى مادى مى‏توان دست‏یافت.

همچنین نظر تعالیم اسلامى، حاکمیت اگر درست اسلامى باشد برنامه‏ها مجریانى قرانى اسلامى کار گمارده شوند، محرومیت نیازمندى جامعه باقى نمى‏ماند، زیرا که اصول عدل حق اجرا مى‏گردد، پرتو اجراى اصول، همه مردم رفاه بى‏نیازى مى‏رسند.

امام على (ع:

اما والذى فلق‏الحبه، برا النسمه، لو اقتبستم‏العلم من معدنه، ادخرتم‏الخیر من موضعه اخذتم‏الطریق من وضحه، سلکتم من‏الحق نهجه، لنهجت‏بکم‏السبل، وبدت لکم‏الاعلام، اضاء لکم‏الاسلام، اکلتم رغدا، ما عال فیکم عائل، لا ظلم منکم مسلم لامعاهد

- سوگند خدایى که دانه (در دل خاک) بشکافت، ادمیان افرید، اگر علم معدن اقتباس کرده بودید، خیر جایگاه خواستار شده بودید میان راه رفتن پرداخته بودید، راه حق طریق روشن پیموده بودید، راههاى شما هموار مى‏گشت، نشانه‏هاى هدایتگر پدید مى‏امد، فروغ اسلام شما فرا


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.