لینک دریافت خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 20 صفحه
قسمتی متن :
رفاهاقتصادى معیشتى جهان مهدویت
از برنامهها اقدامهاى امام مهدى (ع)، پدید اوردن رفاه کل جامعه بشرى است. دوران طبق ترسیم ایات احادیث، جامعه بشرى واحدى تشکیل مىگردد که مانند خانوادهاى زندگى مىکنند، مساله ناهنجار جوامع پیشرفته ابرقدرت، جامعههاى حال رشد، جامعههاى عقبمانده محروم میان مىرود بشریتبه طور کلى رفاه اقتصادى بىنیازى دست مىیابد، همین چگونگى زمینه اساسى رشد تعالى معنوى فکرى انسان مىسازد.
طبق تحقیقات کارشناسان متخصصان بخش عظیم مهمى مسائل عقبماندگى وابستگى کمبود مواد غذایى معیشتى (اگر نگوییم تمام ان) دو عامل بستگى دارد، هر دو عامل ارتباطاند:
نظام اقتصادى حاکم جهان.
نظام اقتصادى حاکم جهان»، یعنى نظام سیستمى که قدرتهاى اقتصادى جهان کشورهاى استعمارگر پدید اوردهاند، هدف ارمان انها دستیابى قدرت اقتصادى روزافزون سلطه منابع ثروت جهان است. قدرتهاى سلطهگر، برنامهریزیهاى دقیق خود، مانع هرگونه استقلال، خودکفایى رشد تولید پیشرفت اقتصادى کشورهاى عقب نگهداشته شدهاند. قدرتها راههاى گوناگون شیوههاى تبلیغى برنامهریزیهاى گسترده عمیق، سایه سلطه نظامى سیاسى فرهنگى، ازادى فکر عمل احاد مردم جهان سوم مىگیرند، روشها شیوههایى همه مسائل زندگى جمله تولید مصرف تکنولوژى فرهنگ راههاى معیشت، انان تحمیل مىکنند که سود سرمایهداران بزرگ سلطه بیشتر جهان پیشرفته است. سایه سلب فکر سلب شخصیت سلب ازادى ازادفکرى، پدیده عقبماندگى ویى خودیابى اعتماد نفس مىمیرد، وابستگى روز روز اعماق اجتماعات عقبمانده گسترش مىیابد. رو، صاحبنظران مسائل اقتصادى - اجتماعى مىگویند: کمک کشورهاى عقبمانده تنها که انها خودشان واگذارند.
نظام سیاسى حاکم کشورها» نوعا عامل دستنشانده قدرتهاى جهانى هستند، همواره زیان ملتهاى خود گام برمىدارند، براى سلب هرگونه فکر اندیشه مردم نفى حس خودشناسى خودیابى مردم خویش مىکوشند، جریانهاى فکرى فنى فرمایشى میان ملتخویش نشر مىدهند، رسانهها ابزارهاى تبلیغاتى هرگونه استقلال فرهنگى اقتصادى جامعه سلب مىکنند، تودهها بردهوار اسارت پیروى کورکورانه دو جریان مسلط حاکم - یکى بیگانه دیگرى خودى - نخستین موضوعى که صدمه مىبیند بکلى نفى مىگردد، اصالت فکر فرهنگ خودى حس اعتماد نفس بازیابى بازشناسایى نیروهاى نهفته درون خود جامعه خودى است.
در رستاخیز ظهور امام منجى (ع)، بندها دامها سر راه برداشته مىشود، عوامل سلطه فکر فرهنگ اقتصاد سیاست جهان کشورها نابود مىگردد، انسانها ازاد مىشوند، هدایت امام خود مىایند دیگر بار خویشتن خویش بازمىیابند بازمىشناسند ازادانه فکر مىکنند، راههاى تحمیلى تبلیغى راه اصلى درست جدا مىسازند. ازادى ازادگى واقعى، ازادیى که سراسر دنیاى کنونى تنها واژه وجود دارد محتوا مفهوم خبرى نیست.
در دنیایى که تقسیمبندى جهانى معیارهاى ظالمانه صورت مىگیرد، امتهاى ضعیف، حال خود گذارده نمىشوند، راههاى مریى نامریى شبکههاى پیچیده نظامهاى سلطه سرمایهدارى جهان گرفتار مىایند، سخن ازادى واقعى ازادفکرى، بازى کلمات است. گفتگو سر استقلال اقتصادى انتخاب شیوه راه زندگى معیشت دستیابى رفاه بیهوده است. زیرا چنین شرایطى، بخشهاى عظیمى بشریت مواد لازم زندگى اختیار ندارند دچار کمبود فقرند، بخشهاى دیگر طبق الگوها معیارهایى که سرمایهداران تولیدکنندگان بزرگ جامعه تحمیل مىکنند باید زندگى کنند، مواد کالاها بهره گیرند، خود قدرت اختیار انتخاب ندارند.
از رو رستاخیز امام مهدى (ع)، انسان اغوش ازادى معناى واقعى کلمه مىارامد، پرتو ازادى همه بندها زنجیرهایى که پایش نهادهاند مىگسلد، ورا دو بخش پیشرفته عقبمانده تقسیم کردهاند میان مىرود، پدیده شوم فقر نیاز نفى مىگردد، رفاه اقتصادى پرتو چنین معیارهایى جامعه افراد داده مىشود. تردیدى نیست که بدترین ناهنجارترین اسارت براى بشریت، فقر نیاز روزانه غذا، لباس، مسکن، دارو دیگر لوازم زندگى است. اسارت براى انسان لحظهاى اسایش فراغتباقى نمىگذارد، زمینههاى رشد تکامل معنوى مادى او نابود مىسازد، همواره انسان اندیشه سیر کردن شکم پوشاندن بدن دستیابى سایبان بهبودى درد بیمارى و... فرو مىبرد، فرصتى باقى نمىگذارد تابه مفاهیم بالا برتر زندگى بیندیشد، پایگاه انسانى خود درک کند، عروج تکامل نوع انسان سخن بگوید.
در دوران رفاه اقتصادى رفع همه نیازها، ادمى بردگى اسارت هستىسوز رهایى مىیابد، بند مشکلات ازاد مىگردد، مسائل متعالى برتر تکامل رشد صعود مىاندیشد راستا گام برمىدارد.
احادیثبسیارى موضوع رفاه اقتصادى دوران ظهور وجود دارد شاید جمله مسائلى باشد که بیشترین تاکید شده است. اهمیت موضوع نقش ساختن جامعه سالم قرانى مىرساند، شاید پس اصل عدالت دومین موضوعى باشد که دوران جامعهها پدید مىاید. هر دو یکدیگر پیوندى ناگسستنى دارند، زیرا که اجراى دقیق عدالتبراى میان بردن روابط ظالمانه غاصبانه اکل ماکولى اقویا حق ضعیفان نخورند انان محروم نسازند. بنابراین، رفاه اقتصادى براى همه، اجراى اصل عدالت اجتماعى برپایى قسط قرانى امکانپذیر است، بلکه رفاه بىنیازى میوههاى درخت تناور عدل است، امام تحقق بخشیدن اصول دادگرى عدالت اجتماعى، همگان زندگیى درست سامانیافته مىرساند.
امام صادق (ع:
...انالناس یستغنون اذا عدل بینهم...
- ... مردمان بىنیاز مىگردند انگاه که عدالت میانشان حاکم باشد...
نالله لم یترک شیئا من صنوفالاموال الا قد قسمه، واعطى کل ذى حق حقه، الخاصه والعامه والفقراء والمساکین، کل صنف من صنوفالناس... فقال: لو عدل فىالناس لاستتغنوا...
- خداوند همه ثروتها (از همه منابع درامد) میان مردم تقسیم کرده است، هر کس حقش داده است: کارگزاران توده مردم بینوایان تهیدستان هر گروهى گروههاى مردم. سپس امام گفت: اگر عدالت اجتماعى برقرار شده همه مردم بىنیاز شده بودند...
بنابراین سایه عدالت که رفاه اقتصادى بىنیازى مادى مىتوان دستیافت.
همچنین نظر تعالیم اسلامى، حاکمیت اگر درست اسلامى باشد برنامهها مجریانى قرانى اسلامى کار گمارده شوند، محرومیت نیازمندى جامعه باقى نمىماند، زیرا که اصول عدل حق اجرا مىگردد، پرتو اجراى اصول، همه مردم رفاه بىنیازى مىرسند.
امام على (ع:
اما والذى فلقالحبه، برا النسمه، لو اقتبستمالعلم من معدنه، ادخرتمالخیر من موضعه اخذتمالطریق من وضحه، سلکتم منالحق نهجه، لنهجتبکمالسبل، وبدت لکمالاعلام، اضاء لکمالاسلام، اکلتم رغدا، ما عال فیکم عائل، لا ظلم منکم مسلم لامعاهد
- سوگند خدایى که دانه (در دل خاک) بشکافت، ادمیان افرید، اگر علم معدن اقتباس کرده بودید، خیر جایگاه خواستار شده بودید میان راه رفتن پرداخته بودید، راه حق طریق روشن پیموده بودید، راههاى شما هموار مىگشت، نشانههاى هدایتگر پدید مىامد، فروغ اسلام شما فرا