لینک دریافت خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 30 صفحه
قسمتی متن :
ماشینهای سنکرون سه فاز
مقدمه
ماشینهای سنکرون تحت سرعت ثابتی بنام سرعت سنکرون چرخند . جزء ماشینهای جریان متناوب (AC) محسوب شوند . ماشینها خلاف ماشینهای القائی ( اسنکرون ) میدان گردان شکاف هوائی ورتور یک سرعت که همان سرعت سنکروه چرخند . ماشینهای سنکروه سه فاز دو نوع اند .
1- ژنراتورهای سنکرون سه فاز الترناتورها
2- موتورهای سنکروه سه فاز
امروزه ژنراتورهای سنکرون سه فاز ستون فقرات شبکه برق جهان تشکیل دهد ژنراتورهای عظیم نیروگاهها وظیفه تولید انرژی الکتریکی دوش کشند . موتورهای سنکرون مواقعی بکار روند که سرعت ثابت نیاز داشته باشیم .
البته موتورهای سنکرون تکفاز کوچکی وجود دارد که فصل بعد راجع اشاره کنیم . نوع خطی موتورهای سنکرون بنام موتورهای سنکرون خطی LSM سیستم حمل نقل بکار رود .
یکی مزایای عمده موتورهای سنکرون اینست که تواند شبکه توان راکتیو دریافت شبکه توان راکتیو تزریق کند . ماشینهای سنکرون اعم ژنراتور موتور جزء ماشینهای دو تحریکه محسوب شوند زیرا سیم پیچ رتور انها توسط منبع DC تغذیه گشته استاتور انها جریان AC گذرد . باید دانست ساختمان ژنراتور موتور سنکرون سه فاز شبیه یکدیگر . شار شکاف هوائی ماشینها منتجه شارهای حاصله جراین رتور جریان استاتور باشد .
در ماشینهای القائی ( فصل قبل ) تنها عامل تحریک کننده جریان استاتور محسوب ، زیرا جریان رتور اثر عمل القاء پدید امد . لذا موتورهای القائی همواره حالت پس فاز بهره برداری قرار گیرند ، زیرا جریان پس فاز راکتیوی نیاز داریم شار ماشین حاصل شود . اما موتورهای سنکرون اگر مدار تحریک رتور ، تحریک لازم فراهم سازد ، استاتور جریان راکتیو نخواهد کشید موتور حالت ضریب توان واحد کار خواهد کرد .
اگر جریان تحریک رتور کاهش یابد ، جریان راکتیو شبکه موتور سرازیر شود رتور جهت مغناطیس کننده گی ماشین کمک کند . اینصورت موتور سنکرون سه فاز حالت پس فاز کار خواهد کرد . اگر جریان تحریک رتور زیاد شود ( میدان رتور افزایش یابد ) اینصورت جریان راکتیو پیش فاز شبکه کشیده شود میدان رتور مخالفت برخیزد . اینصورت موتور حالت پیش فاز کار کند توان راکتیو شبکه فرستد .
از گفتار فوق نتیجه شود که تغییر جریان تحریک ( مدار رتور ) که جریانی DC ، ضریب توان موتور سنکرون سه فاز توان کنترل نمود . باید دانست که تمامی مراحل موتور شبکه توان اکتیو (P) کشد اما توان راکتیو موتور (Q) نحوه تحریک بستگی دارد .
اگر موتور بار باشد تغییر جریان تحریک باعث گردد که موتور گاهی بصورت مقاومت ، گاهی بصورت سلف گاهی بصورت خازن عمل نماید . موتور سنکرون بار کندانسور سنکرون نامند سیستمهای انتقال انرژی جهت تنظیم ولتاژ استفاده قرار گیرد . صنعت گاهی بهبود ضریب توان بجای خازن موتورهای سنکرون حالت پیش فاز استفاده شود .
در اینجا لازم قدری موضوع ساختمان ماشینهای سنکرون سه فاز اعم موتور ژنراتور بحث شود . شکل 1 6-1 شمای استاتور ماشینها نشان دهد . درون شیارهای استاتور سیم پیچی سه فاز استاتور جا سازی شده استاتور ماشینها شبیه استاتور ماشینهای القائی فصل قبل . شکل 1 6-1 شمای دو نوع رتور ماشینهای سنکرون نشان داده شده :
1- رتور قطب برجسته که برجستگی قطبها مشهود قطبها توسط سیم پیچی تحریک سیم پیچی میدان تحریک شوند . واضح که نوع ماشینها شکاف هوائی ( فاصله بین رتور استاتور ) غیر یکنواخت . زیر قطبها شکاف هوائی کم میان قطبها شکاف هوائی زیادی حاصل شود شکل 1 6-1 .
2- رتور استوانه رتور غیر برجسته ، نوع ماشینها شکاف هوائی درون ماشین کاملا یکنواخت رتور بصورت یک استوانه نسبتا کامل ساخته شود 0 شل 1 6-1) .
شکل (2 6-1) شمای بیرون ماشین سنکرون نشان دهد . بینیم استاتور سه پایانه خارج شود که مربوط سیستم سه فاز استاتور . تغذیه جریان DC تحریک مربوط رتور If طریق حلقه لغزان موجود محور ماشین انجام شود . شکل 3 6-1 وضعیت سیم پیچی سه فاز استاتور سیم پیچ تحریک نشان دهد.