سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق اعتکاف تمرین انقطاع غیر


لینک دریافت خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 23 صفحه


 قسمتی متن : 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اعتکاف تمرین انقطاع غیر

وجود ادمی، همانند پاره خطی دو سو، نهایت، قابل امتداد انسان مختار، سر دو راهی انتخاب، ناگریز گزینش است. ایا سوی فلاح برود راه ضلالت پیش گیرد؟ میان، عده فلاح برگزیده رسیدن مقصد، هیچ کوششی دریغ نمی ورزند. مسیر، معتکفان بدانجا پیش روند زمزمه زیبای "الهی هب لی کمال الانقطاع الیک" گوش جان شنوند. پس خدایا من کمال انقطاع سوی خود هدیه کن؛ یعنی همان رستگاری واقعی فلاح حقیقی را. لذا اعتکاف خلوت گزینی منزل دوست نخستین گام رسیدن مقصد بزرگ انسانی است. بیابان، گر شوق کعبه خواهی زد قدم/ سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور

تعریف اعتکاف

کلمه اعتکاف ریشه عکف است. اهل لغت ریشه، معانی ذکر نموده اند: رویکرد چیزی توجه مواظبت، محبوس متوقف کردن چیزی، اقبال ملازمت چیزی تعظیم بزرگداشت ان، التزام یک مکان اقامت ان. (بقره2/125 ، اعراف7/138 ،طه20/97 ، شعرا26/71 ، حج22/25 ، فتح 48/25) تعاریف بالا توان، دریک تعریف خلاصه کرد: "اعتکاف معنی اقامت گزیدن درجایی بطوری فرد معتکف خود محبوس ملتزم مکان بداند التزام ناشی اهمیت عظمت موضع باشد."

لذا انچه سبب تفاوت بین اعتکاف وسایراقامتها میشود دراعتکاف، یک نحوه توجه رویکردی وجود دارد مانع اشتغال فرد اموری غیرازانچه او کرده میشود.

تعریف اصطلاحی اعتکاف: امام خمینی (ره) تعریف اعتکاف میگویند: "و هو اللبث فی المسجد بقصد التعبد لا یعتبر فیه ضم قصد عباده اخری خارجه عنه کان هو الاحوط؛ اعتکاف، ماندن مسجد نیت عبادت وقصد عبادت دیگر، دران معتبر نیست. اگرچه احتیاط مستحب نیت عبادتی دیگر، درکنار اصل ماندن میباشد. ارکان اعتکاف: ارکان عبادت یعنی اجزایی اگر عمدا سهوا ترک شوند، عبادت باطل میشود. اعتکاف ارکانی دارد عبارتند 1) نیت؛ 2) توقف مسجد جامع شهر مساجد چهار گانه معروف؛ 3 )کمتر سه روز نبودن اعتکاف؛ 4) روزه دار بودن معتکف ایام اعتکاف.

پیشینه اعتکاف

اعتکاف عبادتی ادیان دیگر وجود دارد. اما ایا اعتکاف ادیان، همانند اعتکاف اسلام کیفیت شرایط اعتکاف انها فرق کند؟ درستی معلوم نیست اعتکاف ادیان دیگر، دارای چه شرایطی بوده، بویژه اینکه تحریف ادیان اسمانی قبل اسلام، بسیاری عبادات انها، فراموشی سپرده شده جز صورتی بیروح انها باقی نمانده است.انچه قران صراحت دریافت میشود اصل وجود عبادتی بنام اعتکاف بسیاری ادیان الهی، جمله اسلام، وجود داشته اما چه کیفیتی وچه شرایطی، اطلاعی دردست نیست. ایا رهبانیت مسیحیت همان اعتکاف است؟ رهبانیت معنی خلوت نشینی، گوشه گیری پرهیز دنیا پرداختن عبادت . اموری همچون خدمت بیماران صعب العلاج امثال رایجترین اداب ایین مسیحیت بشمار رود ظاهر شباهتهایی اعتکاف دارد. قران بوجود عمل بین مسیحیان اشاره نموده بطور ضمنی انرا تائید نماید. "و جعلنا فی قلوب الذین اتبعوه رافه رحمه رهبانیه ابتدعوها ما کتبناها علیهم قلبهای کسانی مسیح پیروی میکنند، رافت رحمت رهبانیت قراردادیم، عملی خود بدان دست زدند ما انرا برانان واجب ننمودیم (حدید: 27) توجه بمعنای ایه معلوم میشود رهبانیت عبادتی پایه گذاری جعل سوی مسیحیان بوده قرب بیشتر خدا عمل میکردند حال انکه اعتکاف یک عبادت شرعی ادیان سابق بوده است. دقت حوادث تاریخی، درمی یابیم مسیحیان مومن پرستش خدا درامان ماندن ازار یهودیان بت پرستان، گوشه خلوت انتخاب راز نیاز پروردگار مشغول شدند. جریان اصحاب کهف ازاین قرار است.

اعتکاف ادیان دیگر

کسی درستی نمی داند عبادت، چه زمانی اغاز کیفیت اجزا شرایط بدو شکل گیری چه چیزهایی بوده است. همانقدر دانیم خداوند قران پیامبر بزرگ خود ابراهیم خلیل الله پسرش اسماعیل (ع) دستور دهد خانه مرا پاک کنید طواف کنندگان معتکفان نمازگزاران. پس یقینا عبادت زمان وجود داشته رضایت خداوند بوده است. وضوح مطلب، نظری پیشینه اعتکاف افکنده رد پای امروز پی گیریم. توجه ایه 125 سوره بقره، نتیجه گیریم اعتکاف عملی بوده شریعت ابراهیم مناسک عبادات الهی محسوب میشده است. البته کیفیت مناسک معلوم نیست پیروان ایشان عمل مبادرت ورزیدند لذا ابراهیم اسماعیل (ع) طرف خداوند موظف شده بودند محیط لازم برپایی مراسم مهیا سازند. واگذاری مسوولیت انها، گواه بزرگی اهمیت عباداتی چون حج، اعتکاف نماز پیشگاه خدا است. علامه مجلسی نقل مرحوم طبرسی نویسد: سلیمان مسجد بیت المقدس اعتکاف کرد. اب خوراک حضرت فراهم او انجا عبادت پرداخت. حضرت موسی (ع) انکه مسوولیت سنگین رهبری امت دوش داشت، مدتی انان ترک خلوت محبوب خویش خلوتگاه کوه طور می‌شتافت. او پاسخ پرسش خدا فرمود: چرا قوم خود رها کردی عجله سوی ما شتافتی؟ عرض کرد: خدایا سوی تو امدم من راضی شوی (طه 83 و84). بیت المقدس مکانهایی همواره عده زیادی انسانها، جهت اعتکاف دران گرد امدند راز نیاز پروردگار مشغول شدند. بزرگ گروه، حضرت زکریا (ع) جمله کسانی امراعتکاف سرپرستی مینمود مریم (ع) بود. "و کفلها زکریا کلما دخل علیها زکریا المحراب وجد عندها رزقا کفالت او (مریم) زکریا عهده گرفت هرزمان بمحل عبادت او میرفت او غذایی مهیا میدید (عمران :37)." قران مجید (مریم:16و 17) استفاده شود حضرت مریم (ع) انگاه افتخار ملاقات فرشته الهی نایل امد مردم بریده خلوت سر برد. علامه طباطبائی میفرماید: گویا مقصود ازدوری مریم ازمردم، بریدن ازانان اوردن اعتکاف عبادت بوده است. طبق روایات اهل سنت، دوران جاهلیت عملی عنوان اعتکاف میان مردم رایج بوده مردم توسط عمل خدای خود تقرب جسته اند.اجداد پیامبر(ص) پیروان دین حنیف بشمار میروند. اعتکاف درغارها بیابانها کوهها، عده حنفاء نسبت داده شده است. انان جاهای خلوتی مردم دور اعتکاف پرداخته جز جهت نیازهای ضروری، ازان خارج نمیشدند دران اماکن عبادت تامل تفکر هستی پرداخته جستجوی راستی حقیقت بودند. انها اماکن خاموش ارام مثل غار حراء، عبادت مشغول شدند. پیامبر (ص) مانند اجداد خود دین حنیف یعنی دین حضرت ابراهیم (ع) عبادات متداول دین جمله اعتکاف برپا میداشت. قبل بعثت ، غار حراء محل عبادت راز نیاز بود، حضرت اعتکاف مکان مشغول میشدند اندیشه سرنوشت بشریت فرو میرفتند.

اعتکاف اسلام: سیره پیامبر

پیامبر اسلام (ص) هر چند گاهی دور غوغای مکه سروصدای مردم هیاهوی بت پرستان، خود غار حراء رسانید پرستش معبود حقیقی مشغول میشد. شبی درحالی محمد (ص) معتکف کوی دوست بود، صدایی شنید. اری جبرئیل اسمانها جواب همه پرسشهای پیامبر (ص) دفتری نور زمین اورده بود؛ دفتری نسخه شفا بخش همه بود. "ای انسان براستی موعظه سوی پرودگارت شما امده شفای دردهای شما هادی رحمتی عالمیان است. (یونس:57)" بعد ازهجرت، پیامبر فرصتی دوباره مییابد اعتکاف اورد وخلوتی خدای خود داشته باشد. اینبار اعتکاف درمسجد النبی پی میگیرد. مدینه هرگز زمزمه عاشقانه پیامبر(ص) فراموش نمیکند. هنوز تموج صدای اوازلابلای ستونهای مسجد النبی، بگوش میرسد. امام صادق (ع) میفرماید: چون دهه اخر ماه مبارک رمضان فرا رسید، پیامبر مسجد معتکف شد. درون مسجد خیمه ازجنس مو ایشان برپا میکردند خیمه عبادت خدای خود قیام کند. عبادتی فراتر، عبادتهای روزهای قبل. چون جنگ بدر درماه رمضان واقع پیامبر (ص) موفق برپایی اعتکاف نشد؛ لذا قضای سال بعد جای اورد. امام صادق (ع) روایت است: "بدر ماه رمضان واقع شد. پس پیامبر (ص) اعتکاف ننمود؛ رو، سال بعد 20 روز اعتکاف نمودند، 10 روز همان سال 10 روز قضای سال قبل. محمد بن ابی بکر دردورانی طرف امیرالمومنین (ع) والی مصر بود، طی نامه ازامام علی (ع) مسائلی سوال کرد وامام (ع) درپاسخ ضمن تاکید اموری چند، شیوه اعتکاف پیامبر (ص) اینگونه بیان نمودند: هنگام اعتکاف، سقف مسجد باران سر پیامبر (ص) میریخت طوری اثار گل لای، جایگاه سجده پیامبر اشکار میشد. امام حسن (ع) امام حسین (ع) سنت اعتکاف عمل نموده زنده نگه میداشتند. حدیث امده امام حسن مجتبی (ع) انکه درحال اعتکاف بودند، رفع حاجت برادر دینی خود اقدام او مشکل مالی نجات دادند.امام سجاد (ع) نقل ازپدرش ایشان رسول اکرم (ص) میفرمایند: "هر کس ماه رمضان ده روز معتکف شود ارزش معادل دو حج دو عمره است". امام محمد باقر (ع) امام جعفر صادق (ع) امام موسی کاظم (ع) امام رضا (ع) روایاتی متعددی درشرایط، اداب، فضل، شرافت، ثواب کیفیت اعتکاف پیامبراکرم (ص) وارد شده است. امام صادق (ع) مانند نبی اکرم (ص) درمسجد النبی معتکف میشدند. زمان شکل گیری جامعه اسلامی برپایی احکام الهی، سنت اعتکاف همواره توجه مسلمین قرار داشته است. مسجد الحرام مسجد النبی مهمترین مکانهای اقامه اعتکاف بوده هستند. همه ساله خیل عظیمی مسلمین سراسر دنیا دو شهر مقدس امده، خود دریای کران رحمت الهی غوطه ور کنند قعر مرواریدهای زیبای مغفرت رحمت استخراج نمایند. یکی دیگر مراکز مهم اعتکاف، کشور عراق است. مسجد کوفه مسجد بصره، دو مسجد چهار مسجدی هستند اعتکاف انها طور قطع مقبول است. اری مسجد کوفه همچون صدفی، گوهر خاطرات علی (ع) خود حفظ کرده همه ساله دهه اخر ماه مبارک رمضان انبوه شیعیان خود جای دهد.بسیاری عالمان بزرگ شیعی، مردم مراسم الهی شرکت کنند. عالم بزرگ شیعی مولی احمد اردبیلی مشهور مقدس اردبیلی سنت برپا میداشت. دراحوالات ایشان امده: درسالهای گرانی، مقدس اردبیلی هرچه خوراکی درمنزل داشت بین فقرا تقسیم میکند خود سهمی مثل فقرا میدارد. دراین میان همسرش او تندی نموده میگوید: "در مثل چنین سالی فرزندان خود فقیر میگذاری ناچار شوند دیگران کمک بگیرند". مرحوم چیزی نگفت برخاست اعتکاف مسجد کوفه رفت معتکف دعا عبادت پرداخت. روز دوم اعتکاف شخصی مقداری گندم اعلا ارد نرم خانه مرحوم اورد گفت: "صاحب منزل اینها برایتان فرستاده خودش مسجد کوفه معتکف است". پس پایان اعتکاف، مولی احمد خانه امد، همسرش او گفت: اذوقه بوسیله عرب فرستاده بودید بسیار عالی بود. مقدس اردبیلی هنگامیکه سخنان شنید حمد سپاس خدا پرداخت عمل خود دیگران فهماند کسی مریم (ع) درحال اعتکاف فاطمه زهرا (ع) اذوقه میفرستد، مومن درگاه خویش فراموش نمیکند او همان معامله میکند بزرگواران نموده است.

اعتکاف ایران

سنت اعتکاف طول تاریخ درایران ، برپا میشده ولی ازپیشینه ایران، قبل دوران صفویه، چیز زیادی دردست نیست . انچه بصورت مستند وجود دارد برپایی سنت الهی دوران صفویه میباشد همت بلند شیخ لطف الله شیخ بهائی، دو پایتخت صفویه، یعنی قزوین اصفهان صورت گرفته است. شیخ لطف اله، بسیار توجه عنایت شیخ بهائی بوده انجا شیخ،مردم دربرخی مسائل شرعی شیخ لطف اله ارجاع میداده است. شاه عباس، مسجد شیخ لطف اله دراصفهان نام عالم بزرگ اقامه نماز توسط ایشان ساخت. شیخ لطف اله پایان عمر درکنار همان مسجد ساکن مسجد نماز جمعه اقامه نمود. عالم سخت کوش برپایی سنت اعتکاف،اهتمامی ویژه داشت. کتاب الرساله الاعتکافیه ازاثار اوست. شیخ بهائی اهتمام ویژه امر اعتکاف، ایران داشت. او کنار شیخ لطف اله ترویج سنت همت گمارد. شیخ لطف الله، موضوع شیخ


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.