لینک دریافت خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word قابل ویرایش پرینت
تعداد صفحات: 53
دانشگاه ازاد اسلامی رودهن
موضوع :
خرابیهای اسفالتی
پروژه درس روسازی راه
استاد :
جناب اقای مهندس دهقانی سانیچ
تهیه کننده :
مهدی بایرامی
نیمسال اول 88-87
مقدمه
روسازیها اگر چه نظر ظاهری سازههای سادهای نظر میرسند لیکن سیستم طرح انها مقایسه سایر سازههای مهندسی عمران دشواریهای بیشتری برخوردار است. طرح روسازیها مسئله خرابی ناگهانی مطرح نیست مگر انکه روسازی بطور صحیح اجرا نشده باشد. چنانچه سازگاری ضوابط روابط طراحی لایههای روسازی سایر پارامترهای طرح روسازی برقرار باشد ضوابط معیارهای پذیرفته شده سنجش طرح اجرا شده روسازی صحیح باشند یک روسازی باید بتواند که دروه بهره برداری بدون انکه دچار خرابی زودرس شود اهداف اولیه احداث روسازی تامین نماید. بنابراین علت علل بروز انواع خرابیهای زودرس روسازیها میتواند اثر تغییرات هر یک، هر دو تمامی عوامل ذیل باشد:
الف : تعداد نوع وسایل نقلیه عبوری
ب : نوع جنس مصالح بستر روسازی
ج : شرایط جوی
د : شرایط زهکشی
ه : کیفیت اجرا
و : ضوابط معیارهای طرح اجرا
ز : نگهداری
در جدول (1) انواع خرابیهای روسازی اسفالتی حسب عوامل ممکن خرابی طبقه بندی ارائه شده است. شناخت انواع خرابیهای روسازی ویژگیها (شدت خرابی سطح تراکم خرابی)، علت علل بروز انها امکان فراهم میسازد که مهندسین طراح کارشناسان روسازی بتوانند اولا بطور مستقیم وضعیت سازهای روسازی سنجش کیفیت بهره برداری ارزیابی نموده ثانیا موثرترین استراتژی ترمیم نگهداری روسازی انتخاب نمایند. همین منظور بخش گزارش انواع خرابیهای متداول روسازیهای اسفالتی شنی ویژگیها (شدت سطح تراکم خرابی) علت علل بوجود امدن انها شرح داده میشود.
جدول (1) : انواع متداول خرابی روسازیهای اسفالتی
نوع خرابی
سازهای
عملکردی
ناشی بارگذاری
سایر
ترکهای پوست سوسماری
یا ترکهای ناشی خستگی
*
*
قیرزدگی
*
*
ترکهای موزاییکی بلوکی
*
*
موج زدگی
نوع خرابی
سازهای
*
عملکردی
ناشی بارگذاری
*
سایر
فرورفتگی نشست موضعی
*
*
ترکهای منعکس شده درز
دالههای بتن سیمانی
*
*
پایین افتادگی شانه
(نسبت سواره رو)
*
*
جدایی شانه سواره رو
*
*
ترک خوردگی طولی عرضی
*
*
وصله کنده کاری
*
*
*
صیقلی شدن دانه ها
*
*
چاله
*
*
**
بیرون زدن اب (پمپاژ)
*
*
*
هوازدگی شن زدگی
*
*
شیار شدن مسیر چرخ ها
*
*
*
ترک خوردگی لغزشی
*
*
تورم
*
*
*
* ساییدگی اثر عبور چرخ
(1) کیفیت سواری دهی
در هنگام بررسی خرابی، باید کیفیت سواری دهی روسازی ارزیابی قرار گیرد بتوان سطح شدت برخی خرابیها نظیر موج زدگی دست انداز گذرگاه راه اهن تعیین نمود. منظور تعیین درجه کیفیت سواری دهی روسازی میتوان رهنمودهای کلی ذیل استفاده نمود.