لینک دریافت فایل خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 29 صفحه
قسمتی متن :
کلاس مجازی
امروزه استفاده رایانه، زندگی بشر تمامی وجوه دگرگون ساخته است. مطالعات انجام شده ارتباط برنامه توسعه اغلب کشورها، نشاندهنده محوری بودن نقش فناوری اطلاعات ارتباطات گونه برنامه هاست. فناوری اطلاعات ارتباطات توان عنوان ابزاری نیرومند ارتقای کیفیت کارایی اموزش استفاده قرار داد گونهای که شیوه سنتی اموزش دستخوش تغییر قرار داده دیگر نیازی حضور فیزیکی کلاسهای درس نباشد.
انفورماتیک، تله ماتیک ارتباط راه دور کمک رایانه مخابرات، مجموعه پدید اورده که منشا انقلاب سوم پایه صنعت اطلاع رسانی شده انقلابی که محور دسترسی اطلاعات، جستوجو بازیابی اطلاعات مدت زمان محدود هزینه معقول نهایتا _موجبات تحقق دهکده جهانی جامعه اطلاعاتی پدید اورد. تعاریف متعددی جامعه اطلاعاتی ارائه شده ولی محوریت چنین جامعهای، اطلاعات وتولید ارزشهای اطلاعاتی نه تولید ارزشهای مادی.
فناوری اطلاعات ارتباطات نقش اموزش
فناوری اطلاعات، زیست شناسی ژنتیک ملکولی فناوری نانو، امروزه عنوان مولفه انقلاب علمی صنعتی سوم محسوب میشوند. فناوری اطلاعات شاخه فناوری که استفاده ازسخت افزار، نرم افزار شبکه افزار، مطالعه وکاربرد داده پردازش درزمینه ذخیره ، ویرایش، انتقال، مدیریت، جابه جایی، مبادله، کنترل، سوییچینگ غیره امکان پذیر میسازد. فناوری اطلاعات وارتباطات خود تنهایی نقش مهمی درتوسعه جوامع ایفا کند.
اموزش، تجربه مبتنی یادگیری که منظور ایجاد تغییرات نسبتا _ماندگار فرد صورت گیرد. یادگیری، عنوان یکی نیازمندیهای اساسی انسان، تحت یر روشهای نوین ناشی کاربرد فناوری اطلاعات قرار گرفته است. کلاس مجازی یکی محصولات فناوری اطلاعات ارتباطات زمینه اموزش است. روش، اموزشهای نظر درمکانی مشخص ارائه سپس بهره برداری روشهای انتقال همزمان ناهمزمان مکان دیگر منتقل میشود. برخی دلایل توجه کلاس مجازی دراجرای سیاستهای اموزشی عبارتاند از:
ـ عدم نیاز جابه جایی استادان، معلمان ومربیان یک منطقه منطقه دیگر امکان بهره گیری اساتید نام بدون توجه موقعیت مکانی
ـ کاهش هزینه لجستیکی
ـ حذف تاثیر منفی عواملی همچون دوری، وضعیت بد جغرافیایی امنیت کم
ـ افزایش کیفیت اموزش ازطریق بهرهمندی اساتید، معلمان مربیان سابقه ومجرب مناطق دیگر.
تاکنون استفاده فناوری اموزش، گامهای مختلفی برداشته شده که نتایج صورت نرم افزار، برنامه تحت وب غیره دراختیار کاربران قرار گرفته است. نرم افزار ارایه شده توان نرم افزار Autherware شرکت Macro media اشاره کرد.
نیازمندیهای کلاس مجازی
1ـ سیستمهای اموزش
سیستمهای اموزش راه دور دو دسته اموزش همزمان غیرهمزمان تقسیم شود.
الف: سیستمهای اموزش همزمان
این
روش شامل یکی حالتهای ذیل است:
ـ کنفرانس ویدیویی دوطرفه
دراین روش، استاد ودانشجو همدیگر بینند توانند همدیگر گفتوگو بپردازند. چنین حالتی، پهنای باند زیادی انتقال صوت تصویر نیاز است. هر چند استفاده فنون فشرده سازی صوت تصویر، همچونMPEG4 ، توان پهنای باند حدود 256 کیلو بیت ثانیه کاهش داد. نوع اموزش، همان دیدگاه سنتی اموزش که معلم سر کلاس حضور دارد. تنها تفاوت سیستم سیستم قدیمی اموزش، عدم نیاز حضور فیزیکی استاد کلاس درس است.
ـ کنفرانس صوتی دوطرفه
برخلاف کنفرانس ویدیویی، استفاده صوت تصاویر جانبی اموزش راه دور، کارایی بیشتر دارد. چراکه توجه دانشجو بیش انکه معلم جلب شود، محتوای درس تحتالشعاع قرار میدهد. دراین سیستم، استاد دانشجویان تصویر نمی بیند، انها فقط اسلایدها دیده صدای همدیگر شنوند. دراین سیستم، پهنای باند کمی حدود 33 کیلو بیت برثانیه ازهرطرف نیاز که دوخط تلفن نیزدردسترس قرار گیرد. لذا هزینه روش حالت قبل کمتر است.
ـ روش دیداری ـ شنیداری
دراین شیوه ترکیب دور روش قبل استفاده شود: هرگاه استاد ندارد، تصویر او نمایش داده شود وهرگاه مطلبی بیان شود، فقط صدای او دیده شنیده شود. صدا تصویر دانشجویان نیزبا نظر استاد نمایش داده شوند. روش بسیار مناسب قابلیتهای دو شیوه قبل نحو احسن بهره گیرد. هر چند پهنای باند صورت مناسب استفاده نمی شود.
ب: سیستمهای اموزشی ناهمزمان
دراین شیوه، دروس اموزشی قبل تهیه گونه ذخیره شود دانشجویان توانند گوش دهند. حالت یادگیری روشهای گوناگون قابل اجراست:
ـ استفاده ازضبط ویدیویی
از روشهای قدیمی اموزش راه دور محسوب میشود. دراین حالت، کلاس درس استاد استفاده نوارهای ویدیویی یاCDهای صوتی ـ تصویری ضبط شده ودراختیار انان قرار گیرد. هزینه |این روش بسیارکم تدریس وتکثیر محدود شود.
ـ استفاده CDهای اموزشی
در روش، ازبرنامه کامپیوتری فهم درس شبیهسازی محیط ازمایشگاهی استفاده شود. هزینه روش کم اما نسبت ضبط ویدیویی هزینه بیشتری دارد.
ـ استفاده ازپخش وبی(webCasting)
استفاده وب اموزش راه دور، یکی ابزارهای موثر اموزشی شمار میاید که قادر تمام محیطهای متنی، صوتی ویدیویی ترکیب کند. روشهای مختلفی توسعه برنامه کاربردی تحت وب وجود دارد جمله میتوان ASP ،JSP،CGI ،ISAPI ActiveX اشاره کرد. دراین شیوه، درس روشهای مختلف برنامه نویسی، یک سایت قرار میگیرد دانشجویان استفاده خطوط اینترنت، درس نظرشان یاد میگیرند. توجه روش استفاده، پهنای باند نیاز متفاوت خواهد بود. روش، نحواحسن فناوری اطلاعات استفاده میشود امکان استفاده استاد همه زمانها، وابستگی زمانی مکانی استفاده کلاس بین