لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 33 صفحه
قسمتی متن :
خلاصه ماسترپلان زراعتی افغانستان
1. نظر عمومی:
مجموعه اجزای مختلف ماستر پلان طوری ترتیب گردیده 6 فیصد اهنگ رشد عمومی سکتور زراعت فراهم نماید. بدان اساس عواید زراعت طی 12 سال دو برابر خواهد شد. اهنگ رشد بدلیل رونما شدن افزایش بزرگ عاید استخدام بخش غیر زراعت پیشه دهات، کدام تغیر قوی توزیع عواید دهات همراه نداشته مقدار بهبودی حقیقی دران بوجود خواهد اورد. بدین معنی مجموع عواید روستا طریق دو برابر میگردد. هرگاه سکتور شهری تمام رشد نفوس دهات جذب نماید، طی مدت عواید سرانه اهالی روستا دو چند میگردد. نظرداشت وضع کنونی رشد بسیار سریع جمعیت، مطابق معیارهای جهانی رسیدن هدف مشکل مینماید. ارقام استنتاج تخمینی فصل جداگانه پلان متکی بوده لحاظ بدست امده حدی یک تخمین معقول میباشد.
احتمالا کمتر مناصفه مجموع سرمایه گذاری پلان مستقیما هدف رشد معطوف میباشد. زیرا سرمایه گذاری عمده بازسازی فزیکی زیرساخت انکشاف سرمایه بشری بیرون اهداف ماستر پلان قرار میگیرد. معقول خواهد گفته شود مناصفه مبلغ مجموع سرمایه گذاری اولویت بندی محتاطانه تخصیص اجزای براورده شدن رشد ستراتیژی، ضروری خواهد بود.
ناگفته هویداست سرمایه گذاری دیگر پلان نمیتوان فاقد اولویت دانست. بطور مثال سرمایه بزرگی احداث جنگلات بکار برده شود نه فقط زراعت، بلکه کشور حایز اهمیت میباشد. چه تضمین یک رشد زراعت پایداری بوجود اورده میتواند. بهمین گو نه سرمایه گذاری قابل ملاحظه ذخایر اضطراری غذا، تخصیصیه معطوف مقابله ناداری فقر ارائه گردیده فواید اینها رشدیکه بوسیله اعداد فوق ارائه شده، کاملا کم میباشد.
2. پیشینه:
ماستر پلان طی یک فرایند طولانی، مغلق بسیار فراگیر جلسات بزرگ کوچکی سطح ملی ولایات احتوا نمود، انکشاف داده شده است. کمیته بزرگی افغانها متخصصین خارجی فصل جداگانه انرا تهیه نموده اند. کمیته دیعه خود بازتاب دهنده محصول مساعدت اساسی خارجی میباشد، دران طور شایسته بجا گذاشته اند. نیرومندی ماستر پلان وابسته فصل میباشد شرح مبسوط دورنما نقطه اغاز کار مشرح تطبیق گذاری پروژه اماده شده گیرند.
این فرایند عدم تجانس زیاد ارائه موضوع منجر شده چاشنی طعم متن خلاصه عمومی جای مانده است. معهذا یک عده اولویت درین ضمن تصریح گردیده اند. اینها شامل مصئونیت غذایی، باغداری مالداری شوند طرف وزارت زراعت، مالداری مواد غدایی قبلا تاکید قرار گرفته بودند.
پلان سرمایه گذاری یک دوره بعدی پنج ساله مجموعا 1768.32 ملیون دالر بالغ شود. مقدار سرمایه گذاری، سرمایه ضروری سکتور ثانوی ابیاری نمی گیرد، زیرا فصل مربوط هنوز توسط گروپی کارشناسان تحت کار قرار دارد. تخمین اولیه انها اینست سکتور ثانوی ابیاری طی پنجسال حدود 688 ملیون دالر ضرورت خواهد داشت. اما البته اینجا احتمال یک مقدار تداخل حسابی نمیتوان نظر دور داشت. رقم دست اوردهای سریع بسوی اهداف مهمی انها توافق عمومی وجود داشت، احتوا مینماید. پلان همچنان مبالغ هنگفتی وظایف گیرد مسئولیت حکومت (مثل ذخایر مواد غذایی اضطراری) اخیرا توسط موسسات بین الملل ( جمله پروگرام غذایی جهان) فراهم میشود. بنا صورت ضیقی بودجه اینگونه سرمایه گذاری میتوان بدست تعویق سپرد. گونه یک مثال دیگر، حجم سرمایه گذاری باغداری گرچه بسیار بزرگ معلوم میشود، اما گستردگی انچه باید دست اید حجم خالص رشد سکتوری فکر تقویه مینماید نمی شود انصراف نمود. تصمیم گیری باره موضوعات حیطه صلاحیت تهیه کننده گان ماستر پلان نبود. موارد دیگر وقتی مساعی کاراغاز میگردد. تفصیل موضوع تحلیل پروژه گذاشته شده است، بالاخره، انکشاف دادن یک پلان فراگیر وزارت زراعت، مالداری مواد غذائی خودی خود باید سند پیگیری نماید. انکشاف اقلام بودجوی وزارت عمدتا فصل جداگانه جای داده شده است. وصف این، یک پلان فراگیر سرمایه گذاری وزارت زراعت، مواد غذائی لازم همه انها مدغم توحید کرده بتواند. هرحال، بخش زیاد بودجه انکشافی وزارت زراعت مواد غذائی محتملا مربوط پروژه میشود انطباق اولویت کالائی وظیفوی تنظیم شده اند، تمایل وزارت.
ماسترپلان، چهارچوب پلان ستراتیژی 2004 احیاء انکشاف سکتور زراعت تفویض مینماید. اقتصاد پرتحرک افغان موازات توسعه دانش مهارت ها، خیلی چیزها تغیر کرده اینها دگرگونی قابل ملاحظه ارتباط بسیاری موضوعات منجر شده اند. خصوص اگاهی نقش وزارت اولویت اندازه زیاد تکمیل شده است.
3- نقش چندین جانبه زراعت:
زراعت اقتصاد جامعه افغانی استیلا دارد. انکشاف اقتصادی فرایندی طی همچو اقتصاد غلبه زراعت غلبه ماشینی ساختن خدمات تغیر شکل میدهد. اما افغانستان بنابر طبیعت اساس منابع اثرات بالای مزیت مقایسوی، ماشینی ساختن خدمات شدیدا زراعت متکی خواهد بود. مهمتر ان، حتی وقتی موازات رشد اقتصادی اهمیت نسبی زراعت کاهش یابد، حجم مطلق وسیعا افزایش یافته نیروی محرکه تغیر اقتصاد حتی بیشتر وسیله کاهش فقر محو کشت تریاک مبدل خواهد شد. ماستر پلان نقشه راه تسریع قوه محرکه تغیرات بعدی اقتصاد فراهم میسازد.
3 -1 : مصئونیت غذائی:
در کشوری عاید نازل ، مصئونیت غذائی مغز توده مردم حکومت جای مقدم احراز میکند. زراعت وهله اول تولید احتیاجات اساسی غذائی هر خانواده مصئونیت غذائی تضمین میکند. وقتی انکشاف صورت میگیرد، عاید خریداری غذا، کشور خانواده جداگانه بوجود میاید امر زمینه اختصاص یافتن تولیدیکه بنیاد منابع طبیعی بهترین سازگاری نشان بدهد، فراهم میسازد. افغانستان، ضروری انست محصولات عمده غذائی ساحات رو کاهش شکل تشدیدی تولید شوند، ساحات مرتبا جدید تولید محصولات ارزش تر اهداف دیگری پیگیری میکنند، ازاد شوند.
ماسترپلان نیاز تولیدی فصل مربوط مصئونیت غذائی بیان میکند. فصل مذکور همچو پالیسی مربوط حالت اضطرار اقلیم دیگر موانع برابر میلان صعودی تولید بوجود میاید، تشریح شده اند. دراز مدت، ماسترپلان چنان افزایش زیاد عواید زراعت مزد مردمان روستائی اشتغال انها نیل دارد مصئونیت غذائی بوسیله عاید مکفی حتی درسال دشوار تضمین شده میتواند.
مصئونیت غذائی تنها مفهوم کالوری مکفی نیست. سو تغذی کمبودی عناصر مغذی قلیل افغانستان خصوص میان اطفال انتشار وسیع دارد. طوریکه احصائیه بلندی قد برابر وزن، واضح میسازد 45 الی 55 فیصد اطفال پائین سن 5 سالگی سو تغذی مزمن رنج میبرند. فصل مربوط مصئونیت غذائی موضوع میپردازد. موضوع خور توجه ممالک دارای عاید نازل، وقتی تولیدات باغداری توسعه مییابند، اخذ مواد مغذی مدرک محصولات تشبث اندازه زیاد افزایش پیدا میکند. زیرا سبزی میوه کیفیت نازلتر داشته فروش صادرات مساعد نیستند قیمت ارزان قابل دسترسی میگردند. بناء اولویت باغداری دارای اثرات مساعد بالای وضع تغذی نفوس دهات بوده میتواند.
3-2 : بدست اوردن اسعار خارجی: