فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
تعداد صفحات : 28 صفحه
حکومت اسلامی ولایت فقیه اندیشه سیاسی عالمان شیعی بحثحکومت اسلامی دیدگاه علمای شیعه پژوهشگر برابر سه جریان فکری متفاوت قرار خواهد گرفت امروز یعنی پس گذشت دو دهه پیروزی انقلاب اسلامی هر یک راه مشخص خود حرکت نمودهاند.البته نباید گمان کرد تقسیم بندی جریانهای فکری معنای تقسیم شدن نظریه پردازان روحانی حکومت اسلامی سه دسته مشخص هست زیرا بستر متحول شرایط اجتماعی سیاسی طبیعتا دیدگاههای علما شاهد تغییراتی بوده است.بدین معنا دیدگاههای متفاوت یک روحانی شرایط سیاسی متفاوت، گاهی هر سه جریان فکری یاری رسانده است.از رو مبحث تقسیم بندی مشخصی روحانیون قابل تشخیص نیست اشخاص چندان تاکید نمیباشد.در حقیقت انچه بیشتر توجه افکار جهت گیریهای انها میباشد پژوهش عناوین جریانهای فکری اول، دوم سوم انها یاد خواهد شد.نکته دیگر انکه، تحلیل جریان فکری سوم بدلیل ارتباط نزدیک رخدادهای پس پیروزی انقلاب اسلامی چهارچوب زمانی پژوهش نمیگنجد، رو اشارههای کوتاه ما جریان، فقط هدف نشان دادن خطوط کلی اندیشههای عالمان شیعی حکومت اسلامی خواهد بود.
پیش هر چیز باید یک نکته اشاره کرد هیچیک علمای شیعه سر وجودیتیک امیر حاکم اختلاف نظری نداشتهاند پایه دیدگاه انها روایاتی میگوید:«مردم احتیاج امیر حاکم دارند خوب باشد بد.
() »در موضوع تردید نداشتهاند همه فسادها الودگیهای موجود جوامع بشری:«معلول مقرراتی افکار خود انها یعنی انسانها مایه گرفته سندی استبرای اثبات حقیقت قوانین بشری بسی نارسا سخت اسیبپذیر است.
() » یک نگرش کلی مفهومی نام ولایت میان همه علمای شیعه چشم میخورد میتوان مترادف سرپرستی دانست.چنین ولایتی نظر انها: «مسالهای هیچ اجتماعی هیچ شرایطی نمیتواند بینیاز باشد (1) » گاهی حتی برخی دیدگاهها انرا فراتر چهارچوب یک مذهب خاص دیدهاند جایی «هر انسانی ذهن عادی خود نیازمندی جامعه هر چه کوچک باشد وجود ولایت درک مینماید.» (2) تعبیر کلی سخن یک جامعه ولایی انگونه بعدها مطرح نیست ولایت میتواند حتی یک جامعه وحشی وجود داشته باشد زیرا بیشتر معنای تکیه گاهی حفظ موجودیت هر جامعه بکار میرود.با چنین تعبیری ولایت:«موضوعی هر روش اجتماعی، استبدادی قانونی، وحشی مترقی، بزرگ کوچک حتی جامعه خانوادگی سرپا بودن خود وی تکیه میکند.» (3) پس میتوان گفت مجموعه علمای شیعه خلاف بعضی ازدیدگاههایی صدر اسلام مطرح میشد (مانند خوارج)، وجود قران روایات معنای بینیازی حاکمیتسیاسی نمیدانند نظر انها: «وجود قانون لو قانون دینی، مقنع کفایت کننده اینکه مردم حکومت داشته باشند نیست.» (4) بحث قانون جایی خود قوانین مربوط میشود نظریه مشترک علمای شیعه فکر هماهنگی دارد که: «برای کشف بهترین قوانینی بدرد ملتها بخورد، یک عقل کل لازم تمام شهوات انسانی ببیند (5) » اما فراتر انها با
متن بالا فقط تکه محتوی متن پروژه میباشد صورت نمونه در درج شدهاست.شما بعد پرداخت انلاین ،فایل فورا دانلود نمایید
لطفا نکات زیر هنگام خرید دانلود مقاله : توجه فرمایید.
« پرداخت انلاین دانلود قسمت پایین »