فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
تعداد صفحات : 6 صفحه
حکومت استبدادی حکومت استبدادی نوعی حکومت دامنه اختیارات حاکم طول دوره حکومت انها بسیار است.
در حکومت استبدادی؛توزیع قدرت عادلانه نیست.
طرفداران حکومت استبدادی؛معتقدند نوع حکومت امکان انباشت سرمایه،برنامهریزی متمرکز تصمیمگیری قاطع رفع موانع راه توسعه فراهم سازد.در حالی مخالفان نوع حکومت معتقدند استبداد باعث احساس بیقدرتی سیاسی بین مردم میشود کارایی خلاقیت انها کاهش میدهد. «استبداد» منظر قران قران کریم خاستگاه استبداد «خود بنیاد پنداری ادمی» میداند.
از رو نه حکومت فردی، نه حکومت جمعی نه هر گونه سازوکاری توزیع قدرت را، مانع نفوذ استبداد نمیداند.
استبداد قران که واژگانی چون ستم، نافرمانی، جور شرک بیان شده است... قران کریم خاستگاه استبداد «خود بنیاد پنداری ادمی» میداند.
از رو نه حکومت فردی، نه حکومت جمعی نه هر گونه سازوکاری توزیع قدرت را، مانع نفوذ استبداد نمیداند.
استبداد قران که واژگانی چون ستم، نافرمانی، جور شرک بیان شده است، خود دارای سطوح مختلفی که نافرمانی خداوند اغاز میشود، سپس طغیان روابط میان انسانها ستم انسان نفس خود، منتهی میشود.
قران داستانهای تاریخی اقوام پیشین، معاصران پیامبر سرانجام نافرمانان «روحیه خود بنیاد پنداری» انان تاکید دارد.
مقدمه ۱.
علی رغم توجه دیرینه مسلمانان پرهیز خودکامگی حکمرانان قالب عناصر نظارتیای همچون شورا، نصیحت ائمه مسلمانان امر معروف نهی منکر، لحاظ نظری، برقراری سازو کار هنجاری ـ اخلاقی «نصیحهٔ الملوک» لحاظ عملی، استبداد داخلی جوامع اسلامی یکی دو علت اصلی انحطاط مسلمانان دوره معاصر، وسیله مصلحانی چون سید جمال الدین اسدابادی، محمد عبده رشید رضا شناسایی شده است.
در تاریخ معاصر اسلام نویسندگانی چون عبدالرحمن کواکبی،۱ محمد حسین نایینی۲ همکفران مشروطه خواه دیگر او چون محمد اسماعیل محلاتی فاضل ترشیزی۳ دوره اخیر سید محمود طالقانی۴ صورت جدیتری مساله پرداختهاند.
اگر نویسندگان سرزنش خودکامگی فردی پرداختهاند، عبدالله مازندرانی یکی دو مرجع هوادار مشروطیت نجف مشاهده سرانجام نهضت مشروطه، خصلت «استبداد مرکبه» نهضت انتقاد کرد۵ استبداد داخلی همچنان پابرجا دانست.
توجه مساله توزیع قدرت سیاسی مبارزه استبداد دهه ۱۹۸۰ میلادی بعد ایران جهان اسلام، قالب موج «مردم سالاری» خواهی، شکلی دیگر، بازتاب مضاعفی یافت؛ گونهای که حتی اسلام گرایان تندی چون اخوان المسلمین مصر، اردن، اسلام گرایان ترکیه، سودان الجزایر هدف مشارکت قدرت سیاسی یک سو، کنترل استبداد فردی غالب حکومتهای خود سوی دیگر، مبارزات پارلمانی کشیده شدند.
در موج جدید «مردم سالاری»خواهی جدید، مساله «استبداد» بعد فردی بعد استبداد اکثریت صحنه نظریهپردازی کشیده شده کانون توجه استبداد فردی استبداد جمعی، قول عبدالله مازندرانی استبداد مرکبه، جلب شده است؛ رو توجه نگرش قران مساله استبداد می
متن بالا فقط تکه محتوی متن پروژه میباشد صورت نمونه در درج شدهاست.شما بعد پرداخت انلاین ،فایل فورا دانلود نمایید
لطفا نکات زیر هنگام خرید دانلود مقاله : توجه فرمایید.
« پرداخت انلاین دانلود قسمت پایین »