لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 4 صفحه
قسمتی متن :
حدیث ثقلین یکی حدیثهای متواتر پیامبر اسلام است.
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: کتاب الله فیهالهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنیانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما
«من میان شما دو امانت نفیس گرانبها میگذارم یکی کتاب خدا قران دیگری عترت اهل بیت خودم. مادام شما دو دست بیازند هرگز گمراه نخواهید دو یادگار من هیچ گاه جدا نمیشوند.»
همچنین ام سلمه پیامبر اسلام حدیثی همان مضمون حدیث ثقلین نقل میکند وی گفت: «علی قران قران علی است، انها جدا نمیشوند اینکه حوض من وارد شوند».
میر حامد حسین نام اشخاص اوردهاست. همچنین صحت حدیث ثقلین توسط رسالهای «دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه» مصر چند سال پیش حدیث چاپ کرد اثبات رسیدهاست.وحدت انسجام اسلامی دیدگاه ایت الله بروجردی
حدیث ثقلین موارد اختلاف اهل تسنن تشیع است. شیعیان اهل تسنن موضوع متهم میکنند پیشوای ایشان، عمر بن خطاب قول معروف خویش _«حسبنا کتاب الله»_ رهنمودهای حدیث نبوی زیر پا گذاشتهاست.
معنای ثقل
این حدیث شریف، «حدیث ثقلین» مشهور است. واژه ثقلین تثنیه «ثقل» است، کلمه ثقل لغت معناى متاعى مسافر خود حمل مى کند.البته عده اى محدثان لغویان، کلمه «ثقلین» - یعنى کسر ثاء سکون قاف - قرائت کرده اند، صورت تثنیه «ثقل» خواهد بود، ثقل لغت معناى بار سنگین گنج امده است
حضرت فاطمه علیهاسلام فرمود:« هنگامی پدرم رسول خدا حال احتضار اتاق پر صحابه، شنیدم فرمود:« مردم، بهزودی میانتان خواهم رفت من سخنی میگویم عذری نداشته باشید: بدانید من دو چیز گرانقدر میان شما جا میگذارم: قران اهل بیت ام.»
سپس دست علی گرفت فرمود:« علی قران قران علی. دو هرگز جدا نمیشوند حوض کوثر من وارد شوند. ( یعنی قیامت هستند.) پس مردم من شما دو قران اهل بیت پرسش بازخواست خواهم کرد.»
منابع حدیث ثقلین
در بسیاری کتابهای شیعی سنی حدیث اشاره شدهاست. برخی منابع اهل تسنن حدیث ثقلین اورده شده عبارتند از:
صحیح ترمذی، ج ۵، ۶۶۳-۶۶۲، ۳۲۸ نقل بیش ۳۰ نفر اصحاب
مستدرک حاکم، فصل «فضیلت اصحاب»، ج ۳، ۱۰۹، ۱۱۰، ۱۴۸، ۵۳۳، حاکم نوشته حدیث صحیح میباشد اساس نظر شیخین (بخاری مسلم)
سنن ابن ماجه، ج ۲، ۴۳۲
مسند احمد بن حنبل، ج ۳، ۱۴، ۱۷، ۲۶، ۵۹، ج ۴، ۳۶۶، ۳۷۲-۳۷۰
فضایل صحابه، احمد بن حنبل، ج ۲، ۵۸۵، حدیث ۹۹۰
خصایص نسایی، ۲۱، ۳۰
صواعق المحرقه، ابن حجر هیثمی، فصل ۱۱، بخش ۱، ۲۳۰
کبیر طبرانی، ج ۳، ۶۳-۶۲، ۱۳۷
کنزالعمال، متقی هندی، فصل اعتصام حبل ا…ه ج ۱، ۴۴
تفسیر ابن کثیر، ج ۴، ۱۱۳، زیر تفسیر ایه ۴۲:۲۳
طبقات الکبری، ابن سعد، ج ۲، ۱۹۴، چاپ لبنان
الجمیع الصغیر، سیوطی، ج ۱، ۳۵۳ جلد ۲
مجمع الزوائد، هیثمی، ج ۹، ۱۶۳
فاتح الکبیر، بنهانی، ج ۱، ۴۵۱.
جامع الاصول، ابن اثیر، ج ۱، ۱۸۷
تاریخ ابن عساکر، ج ۵، ۴۳۶
درالمنثور، حافظ سیوطی، ج ۲، ۶۰
ینابیع الموده، قندوزی حنفی، ۳۸، ۱۸۳