سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق جهان ینی اخلاق


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 34 صفحه


 قسمتی متن : 

 

فصل اول

 

فصل دوم

 

فصل سوم

 

بین جهان‏بینى علم اخلاق تاثیر تاثر متقابل وجود دارد; زیرا یک سواخلاقیات (علم اخلاق) مانند منطقیات، طبیعیات ریاضیات علوم جزئى‏است زیر پوشش «علم کلى‏» (جهان‏بینى) قرار دارد; چون علم موضوع‏خود راکه‏نفس قواى اثبات مى‏کند (1) ، چنانکه بخشى اینها هم‏علوم طبیعى اثبات مى‏کند، سوى دیگر علم اخلاق جهان‏بینى‏اظهار نظر مى‏کند; معنا که علم اخلاق، ثابت مى‏شود جهان‏بینى توحیدى، خیر، ملایم روح امرى ارزشى کمال روح ولى‏جهان‏بینى الحادى، شر، زیانبار قبیح براى روح پیامد ناگوارى دربر دارد.

در علم اخلاق، علوم نافع علوم غیرنافع شناخته مى‏شود. پیغمبر اکرم‏صلى الله علیه اله سلم ذات اقدس اله پناه مى‏برد مى‏فرماید: «اعوذ بک من علم لا ینفع، وقلب لا یخشع، ونفس لا تشبع‏» چون علوم نظر نفع ضرر چند قسم تقسیم مى‏شود، بعضى علمها نافعند بعضى نه; بعضى علوم مانند علوم الحادى، نه تنها نافع نیستند بلکه ضرر دارند بعضى علوم نه نافع هستند نه ضار، مانند تاریخ بعضى اقوام جاهلى که هیچ نکته اموزنده‏اى دانستن وجود ندارد هیچ اثر فقهى مترتب نیست.

البته برخى بخشهاى علم تاریخ نسب، فواید فراوانى دارد علوم نافع شمار مى‏اید اما اشنایى قواعد علمى مربوط انساب تاریخ اقوامى که اثار علمى صنعتى هنرى خود یادگار نگذاشتند، صرف بیهوده عمر اتلاف وقت مصداق علمى که رسول خداصلى الله علیه اله سلم امام هفتم (علیه‏السلام) باره فرموده‏اند: «لا یضر من جهله ولا ینفع من علمه‏» .

بعضى علوم فى نفسه نافعند ولى چون مرحله عمل ننشسته‏اند علم نافع شمار نمى‏ایند همان که بیان حضرت على (علیه السلام) امده: «لا تجعلوا علمکم جهلا ویقینکم شکا اذا علمتم فاعملوا واذا تیقنتم فاقدموا» مى‏فرماید: «رب عالم قد قتله جهله وعلمه معه لا ینفعه‏» . بعضى دانشمندان عین حال که عالمند، جاهلند. چون عاقل نیستند کشته جهلند علم انان حالشان نافع نیست. کسى که علم براى مقامهاى دنیا، جلب

1. مراد «علم کلى‏» که عهده‏دار اثبات موضوع علم اخلاق سایر علوم جزئى همان فلسفه نظرى که متکفل هستى‏شناسى شناخت‏حقایق (جهان‏بینى) «علم اعلى‏» تعبیر مى‏شود.

توجه احترام مردم برخوردارى زرق برق بیشتر طلب کند، خود ارزان مى‏فروشد. او عالم ولى عاقل نیست. دیگران که راه دنیا طى کرده‏اند، بیشتر بهتر شخص، حطام دنیا فراهم کرده‏اند لذت مى‏برند. پس گونه علوم علوم غیر نافع شمار مى‏اید.

نیز حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) خطبه «همام‏» وصف متقیان مى‏فرماید: «ووقفوا اسماعهم على العلم النافع لهم‏» تنها باره سامعه نیست‏بلکه سایر اعضا هست، یعنى جز علم نافع، چیز دیگرى گوش نمى‏دهند; معنا که الفاظ مى‏شنوند معانى ادراک مى‏کنند ولى وقتى سودمند نبودن ببینند رها مى‏کنند; مثلا، درسوره «زمر» مى‏فرماید: «فبشر عباد× الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه‏» انان، نخست اقوال مکاتب گوناگون مى‏شنوند سپس تشخیص مى‏دهند که کدام زیانبار کدام نافع انگاه انچه نافع دل مى‏سپارند گوش مى‏دهند. گوش فرادادن یعنى اطاعت کردن پذیرش.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.