فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
تعداد صفحات : 44 صفحه
جشن سده واژه سده : بیشتر دانشمندان نام سده گرفته شده صد دانند.
ابوریحان بیرونی نویسد: “سده گویند یعنی صد یادگار اردشیر بابکان علت سبب جشن گفته اند که هرگاه روزها شب جداگانه بشمارند، میان پایان سال عدد صد بدست اید برخی گویند علت که روز زادگان کیومرث، پدر نخستین، درست صدتن شدند یکی خود همه پادشاه گردانیدند” برخی برانند که روز فرزندان مشی مشیانه صد رسیدند امده : “شمار فرزندان ادم ابوالبشر روز صد رسید .” نظر دیگر اینکه سده معروف، صدمین روز زمستان تقویم کهن است، زمستان تقویم کهن 150 روزه تابستان 210 روزه بوده برخی گفته اند که تسمیه مناسبت صد روز پیش دست امدن محصول ارتفاع غلات است.
زنده یاد استاد مهرداد بهار معتقد که واژه سده فارسی کهن معنی پیدایش اشکار شدن امده برگزاری مراسمی مناسبت چهلمین روز تولد خورشید (یلدا) دانسته نویسد: … جشن سده سپری شدن چهل روز زمستان دقیقا پایان چله بزرگ قرار دارد.
البته جشنی دیگر که دهم دی ماه برگزار شده کمابیش مانند جشن سده بوده باید توجه کنیم که اتش افروختند.
اگر نخستین روز زمستان پس شب یلدا – تولد دیگری خورشید بدانیم، توان انرا هماهنگ جشن گرفتن دهمین چهلمین روز تولد، ایین کهن زنده ایرانی دانست.
(در همه استان کشور سرزمین ایرانی نشین، دهم چهلم کودک جشن گیرند) واژه “sada”(اسم مونث) که معنی پیدایی اشکار شدن ، ایران باستان sadok فارسی میانه sadag بوده واژه عربی سذق نوسذق (معرب نوسده) امده است.
پیشینه اسطوره پیدایش ایین جشن سده: اسطوره جشن سده تنها یکی پیدایش اتش اشاره دارد.
فردوسی گوید: هوشنگ پادشاه پیشدادی، که شیوه کشت کار، کندن کاریز، کاشتن درخت … او نسبت دهند، روزی دامنه کوه ماری دید سنگ برگرفت سوی مار انداخت مار فرار کرد.
اما برخورد سنگها جرقه زد اتش پدیدار شد.
هم کتاب “التفهیم” “اثارالباقیه” ابوریحان، پدید امدن اتش سخنی نیست بلکه انرا افروختن اتش بامها داند که دستور فریدون انجام گرفت نوروزنامه امده که : “افریدون … همان روز که ضحاک بگرفت جشن سده برنهاد مردمان که جور ستم ضحاک رسته بودند، پسندیدند جهت فال نیک، روز جشن کردندی هر سال امروز، ایین پادشاهان نیک عهد ایران دور جای اورند.” نوشتههای رضا مرادی غیاث ابادی زمینه فرهنگ ایران باستان اخترباستانشناسیچه عاملی مانع گسترش جشن سده ایران است؟
یکی ویژگیهای مهم جشنهای ایرانی که برخلاف بسیاری ملل گوناگون، برگرفته دستورهای دینی مذهبی نبوده بیشتر پدیدههای اقلیمی، اجتماعی کیهانی تاثیر پذیرفتهاند.
اما همواره طول زمان، پیروان برخی ادیان کوشش کردهاند جشنهای مهم گسترده هر شکل ممکن دین دوستداشته خود پیوند زنند، رنگ بوی مذهبی بدهند جامهای تازه تن بپوشانند.<br
متن بالا فقط تکه محتوی متن پروژه میباشد صورت نمونه در درج شدهاست.شما بعد پرداخت انلاین ،فایل فورا دانلود نمایید
لطفا نکات زیر هنگام خرید دانلود مقاله : توجه فرمایید.
« پرداخت انلاین دانلود قسمت پایین »