سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق تنوع فرهنگی اقوام قواره یک لباس ملی نمی گنجد


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 2 صفحه


 قسمتی متن : 

 

تنوع فرهنگی اقوام قواره یک لباس ملی نمی گنجد، شبنم رحمتی، میراث فرهنگی

دوشنبه 23 شهریور 1383

تنوع فرهنگی اقوام قواره یک لباس ملی نمی گنجد، شبنم رحمتی، میراث فرهنگی

به عقیده جامعه شناسان، لباس یکی مظاهری که تنوع فرهنگی خود خوبی نمایان سازد طریق اشکال متنوع لباس توان چگونگی تنوع قومیتی یک جامعه پی برد.

گروه فرهنگ، _ زیبایی دامن مردان اسکاتلندی، ساری زنان هندی، دشداشه مردان عرب، کیمونوی زنان ژاپنی، ارایه تزئینی سرخپوستان، دستار مردان کرد مکنای (روسری) زنان زرتشتی خطر میان رفتن انها روند جهانی سازی، کارشناسان سیاست گذاران فرهنگی جهان تکاپو انداخته هر یک گونه حفظ خرده فرهنگ تلاش کنند.طرح لباس ملی ایران شاید بتوان زمره تلاش حفظ تنوع فرهنگی محسوب کرد .«تنوع فرهنگی» جهان نمودهای مختلف متفاوتی دارد. دکتر «سید علی مرتضویان» مدیر گروه تنوع فرهنگی پژوهشکده «فرهنگ، هنر ارتباطات» مقوله گوید:«تنوع فرهنگی جهان، موافقینی دارد مخالفینی. عده که مخالف تنوع هستند پدیده لوکسی دانند که باعث اتلاف انرژی منابع شود بنا دست یکسان سازی استاندارد کردن همه امور زنند.نمونه طرز فکر توان کشورهایی اقتصاد سوسیالیستی مشاهده کرد. گروهی هستند که اعتقاد دارند تنوع یک اصل زیستی است. همان طور که طبیعت تنوع وجود دارد بین انسان طرز فکر ها، سلیقه نگرش تنوع دیده شود. گروه معتقدند تنوع انسان امکان انتخاب گزینش دهد گزینش یعنی کیفیت بخشیدن زندگی. گروه معتقدند اگر خواهیم انسانیت انسان محقق کنیم باید تنوع پاس بداریم.» بنا نظر برخی کارشناسان تنوع فرهنگی جوامع سابقه تاریخی قدمت انها بستگی دارد. مرتضویان ضمن تایید نکته گوید:« انجا که تنوع امری مصنوعی دستوری نیست بستر تاریخ شکل گیرد بنابر جوامعی که پیشینه طولانی تر فرهنگ چند بعدی غنی تری دارند فرصت بیشتری ارائه تنوعی گسترده تر دارند.» عقیده جامعه شناسان، لباس یکی مظاهری که تنوع فرهنگی خود خوبی نمایان سازد طریق اشکال متنوع لباس توان چگونگی تنوع قومیتی یک جامعه پی برد. دکتر «امید علی احمدی» جامعه شناس مقوله چنین توضیح دهد:« وقتی تنوع لباس حرف زنیم معنای که برطرف کردن نیاز که لباس تواند انها پاسخ دهد شیوه مختلفی وجود دارد. وقتی جامعه ایرانی نگاه کنید مهمترین تفکیکی که میان اقوام گوناگون نظر رسد، تنوع حوزه لباس است. اقوام مختلف ایرانی دارای لباس ویژه بودند که انها متمایز کرد.البته ایران بیشتر تعداد قوم ها، تنوع لباس وجود دارد مسئله تعدد حوزه فرهنگی کشور ما برمی گردد. مثلا اگر لباس اهالی ابیانه نگاه کنید بینید ما منطقه قوم خاصی نمی توانیم حرف بزنیم ولی یقینا توان حوزه فرهنگی منطقه سخن گفت. اما مسئله بیشتر مربوط گذشته انچه امروز مواجه هستیم تنوع اقشار اجتماعی نسل گوناگون تعریف جمعیت شناختی تنوع لباس انها بیشتر منصه ظهور رسانند.» دکتر احمدی اعتقاد دارد پیش هر بحثی لباس باید کارکردهای متفاوت بررسی پژوهش قرار بگیرد. او لباس دارای دو کارکرد اشکار پنهان ایران ارزیابی کند:« حداقل 4 کارکرد اشکار توان لباس ایران برشمرد. یکی مراقبت فیزیکی اقتضائات طبیعی است. دیگری کارکرد امنیتی لباس، که نوعی پرهیز هدایت اجتناب وجود دارد. سومی، نشان دادن جایگاه پایگاه اجتماعی افراد بعد چهارم بعدی که اعتقادات ما نشان دهد. غیر لباس کارکردهای پنهان دارد. بسته نیاز اقناع نشده که جامعه وجود دارد جهت گیری که جامعه قبال سیاست رسمی اتخاذ کند مردم طریق لباس بیان برخی عقاید باور استفاده کنند. همین زمان استفاده لباس تنگ شلوارهای کوتاه صراحت کارکرد پنهانی لباس حکایت کنند.» لباس ملی ایرانیقرار ایران لباس ملی طراحی شود. رسیدن راهکارهای اجرایی قضییه زمستان همایش لباس ملی ایرانی اسلامی برگزار خواهد اما لباس ملی باید دارای چه ویژگی باشد.کارشناسان نظرات متفاوتی دارند. دکتر «ناصر تکمیل همایون» جامعه شناس تکیه ویژگی اقوام ایرانی تاکید دارد طراحی لباس بدون لحاظ کردن ویژگی کاری نامعقول داند.«امیر محبیان» فعال سیاسی سردبیر روزنامه رسالت «حمید رضا ترقی» عضو دفتر سیاسی جمعیت موتلفه اسلامی ایرانی بودن تاکید دارند «سهیلا شهشهانی» انسان شناس قابلیت مختلف متنوع لباس ایرانی اشاره کند انجا پیش رود که ایران شایسته بزرگترین مرکز طراحی مد خاورمیانه عنوان کند. دکتر احمدی لباس ملی گوید:« نکته مهم که تاکید لباس ملی ایران چقدر تواند موثر باشد. اگر کشوری مثل چین پروژه موفق دلیل که تفاوت اجتماعی جنسیتی کشور چین اندازه ایران زیاد نیست. توجه سطح پایین نیاز انها قناعتی که زیربنای فرهنگی شان وجود دارد اعمال چنین سیاستی جا موفقیت روبه رو شد، اما کشور ما که تفاوت اقشار اجتماعی قوم بسیار زیاد توافق هنجاری بسیاری موضوعات کاهش پیدا کرده است، تاکید لباس ملی شرایط اجتماعی ما سنخیت ندارد.» وی تاکید براین نکته که حتما باید طراحی لباس ملی تعمق بیشتری صورت گیرد افزاید:« لباس یک مقوله فرهنگی هنگام طراحی شکل جدیدی حتما باید چند ویژگی اش لحاظ شود. تغییرات باید تدریجی، داوطلبانه اقناعی باشد حتما باید روش انعطاف پذیر صورت بگیرد. بنابراین اگر تصور کنیم سرعت بدون تغییر زیرساخت توانیم لباسی ملی طراحی کنیم راه درست نپیموده ایم.» لباس ملی جهانی شدن دنیای امروز هر نقطه جهان که نگاه کنید، سیطره نوعی فرهنگ که اصطلاحا فرهنگ امریکایی گویند همه جا سایه افکنده است. سیطره چند نمود ظاهری مشخص دارد که عبارتند «مکدونالد»، «کوکا کولا» «شلوار جین». عبارتی جوانان جهان امریکا استرالیا ارژانتین ژاپن همه «جین» پوشند نظر رسد یافتن جایگزینی سادگی میسر نباشد. دکتر مرتضویان پاسخ سوال که فراگیری نوع پوشش چگونه توان مقابله کرد خرده فرهنگ چگونه توانند برابر امواج جهانی سازی خود مراقبت کنند، گوید:« ما جهانی زندگی کنیم که یک طرف نیروهای یکسان ساز فعالند سوی دیگر تنوع فزاینده اقوام، سبک شیوه مختلف زندگی روبه رو هستیم . اینکه مصاف چه کسی پیروز خواهد نظر من نهایت تنوع پیروز شود. چون ویژگی ساختار روانی انسان تنوع طلبد سوی گرایش دارد.»

وی یافتن راهکاری بازگشت هویت اصیل جوامعی که دارای خرده فرهنگ غنی هستند، بحران هویت اشاره کند:« امروزه بحران هویت، مسئله جهانی همه دولت حفظ هویت ملت کشور خود تلاش هستند. سوی دیگر، برابر جریان جهانی شدن، هر روز گفتمان مخالف وجود اید برابر مقاومت ایجاد شود. جریان استفاده روش خلاقانه سعی حفظ ویژگی فرهنگی جوامع دارد. اما نکته که مهم اینکه نقش دولت میان نباید غافل شد. انها باید بکوشند ایمان اعتقاد هویت ملی افراد بیدار کنند، چون اگر اتفاق بیافتد وقت جامعه راه خودش حفظ فرهنگ هویتش پیدا کند.»


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.