لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 21 صفحه
قسمتی متن :
تفسیر نمونه
ایه 1
سوره نساء مقدمه سوره ((مدینه )) نازل شده داراى 177 ایه . سوره نساء قبل ورود تفسیر ایات سوره یاداورى چند نکته لازم : 1 - محل نزول سوره نساء تمام ایات سوره (به استثناى ایه 58 طبق نقل بعضى مفسران ) مدینه نازل شده نظر ترتیب نزول بعد سوره ((ممتحنه )) قرار دارد. زیرا مى دانیم ترتیب کنونى سوره هاى قران مطابق ترتیب نزول سوره نیست یعنى بسیارى سوره هایى که مکه نازل شده اخر قران قرار دارد بسیارى سوره هایى که مدینه نازل شده اوائل قران قرار گرفته . البته همانطور که اغاز جلد اول گفتیم مدارکى دست که جمع اورى سوره هاى قران شکل کنونى زمان خود پیامبر صلى الله علیه اله واقع شده بنابراین هنگام جمع اورى قران شخص پیامبر صلى الله علیه اله دلائل مختلفى جمله اهمیت مطالب ، ترتیب طبیعى انها، دستور داده که سوره طبق وضعى که الان مى بینیم ترتیب دهند، که نخستین انها سوره ((حمد)) اخرین انها سوره ((الناس )) بدون اینکه کلمه حتى حرفى ایات سوره کم زیاد شود. سوره نظر تعداد کلمات حروف ، طولانى سوره هاى قران بعد سوره ((البقره )) داراى 177 ایه مى باشد نظر اینکه بحثهاى فراوانى احکام حقوق زنان طرح شده سوره ((نساء)) نامیده شده . 2 - محتویات سوره همانطور که گفتیم سوره مدینه نازل شده ، یعنى هنگامى که پیامبر صلى الله علیه اله دست کار تاءسیس حکومت اسلامى ایجاد یک جامعه سالم انسانى بود، همین دلیل بسیارى قوانینى که سالم سازى جامعه مو ثر سوره نازل شده . طرفى چون افرادى که تار پود جامعه نو پا تشکیل مى دادند، افراد بت پرست دیروز همه الودگیهاى دوران جاهلیت بوده اند، لذا باید قبل هر چیز رسوبات گذشته مغز روح انها بیرون ساخت جاى قوانین برنامه هایى که براى نوسازى یک جامعه فرسوده لازم قرار داد. بطور کلى بحثهاى مختلفى که سوره مى خوانیم عبارتند از: 1 - دعوت ایمان عدالت قطع رابطه دوستانه دشمنان سرسخت . 2 - قسمتى سرگذشت پیشینیان براى اشنایى هر چه بیشتر سرنوشت جامعه هاى ناسالم . 3 - حمایت کسانى که نیازمند کمک هستند، مانند یتیمان ، دستورهاى لازم براى نگاهدارى مراقبت حقوق انها. 4 - قانون ارث اساس یک روش طبیعى عادلانه برابر شکل بسیار زننده اى که زمان داشت بهانه هاى مختلفى افراد ضعیف محروم مى ساختند. 5 - قوانین مربوط ازدواج برنامه هایى براى حفظ عفت عمومى . 6 - قوانین کلى براى حفظ اموال عمومى . 7 - کنترل نگهدارى بهسازى نخستین واحد اجتماع یعنى محیط خانواده . 8 - حقوق وظایف متقابل افراد جامعه برابر یکدیگر. 9 - معرفى دشمنان جامعه اسلامى بیدار باش مسلمانان برابر انها. 10 - حکومت اسلامى لزوم اطاعت رهبر چنین حکومتى . 11 - تشویق مسلمانان مبارزه دشمنان شناخته شده . 12 - معرفى دشمنانى که احیانا فعالیتهاى زیرزمینى داشتند. 13 - اهمیت هجرت لزوم هنگام روبرو شدن یک جامعه فاسد غیر قابل نفوذ. 14 - مجددا بحثهایى ارث لزوم تقسیم ثروتهاى متراکم شده میان وارثان . 3 - فضیلت تلاوت سوره پیامبر اسلام صلى الله علیه اله طبق روایتى فرمود: ((هر کس سوره نساء بخواند گویا اندازه هر مسلمانى که طبق مفاد سوره ارث مى برد، راه خدا انفاق کرده همچنین پاداش کسى که برده اى ازاد کرده او مى دهند)). بدیهى روایت تمام روایات مشابه ، منظور تنها خواندن ایات نیست بلکه خواندن ، مقدمه اى براى فهم درک ، نوبه خود مقدمه اى براى پیاده ساختن زندگى فردى اجتماعى ، مسلم که اگر مسلمانان مفاد ایات سوره زندگى خود الهام بگیرند همه پاداشها علاوه نتایج دنیوى خواهند داشت . تفسیر : مبارزه تبعیض روى سخن نخستین ایه سوره تمام افراد انسان زیرا محتویات سوره حقیقت همان مسائلى که تمام افراد بشر زندگى خود نیازمند هستند. سپس دعوت تقوى پرهیزکارى مى کند که ریشه اصلى برنامه هاى سالم سازى اجتماع مى باشد، اداى حقوق یکدیگر، تقسیم عادلانه ارث ، حمایت یتیمان رعایت حقوق خانوادگى مانند اینها همه امورى که بدون پشتوانه تقوى پرهیزکارى جایى نمى رسد، لذا سوره - که محتوى همه مسایل - دعوت تقوى اغاز مى کند، مى فرماید: ((اى مردم ! پروردگارتان بپرهیزید)) (یا ایها الناس اتقوا ربکم ). سپس براى معرفى خدایى که نظارت تمام اعمال انسان دارد یکى صفات او اشاره مى کند که ریشه وحدت اجتماعى بشر ((ان خدایى که همه شما یک انسان پدید اورد)) (الذى خلقکم من نفس واحده ). بنابراین امتیازات افتخارات موهومى که هر دسته اى براى خود درست کرده اند قبیل امتیازات نژادى ، زبانى ، منطقه اى ، قبیله اى مانند که امروز منشاء هزار گونه گرفتارى جامعه هاست ، یک جامعه اسلامى نباید وجود داشته باشد چه اینکه همه یک اصل سرچشمه گرفته فرزندان یک پدر مادرند افرینش یک گوهرند. توجه اینکه جامعه عصر پیامبر یک جامعه تمام معنى قبیله اى اهمیت مبارزه روشنتر مى سازد نظیر تعبیر موارد دیگرى قران مجید هست که جاى خود اشاره خواهد شد. اکنون ببینیم منظور ((نفس واحده )) کیست ؟ ایا منظور نفس واحده یک فرد شخصى یک واحد نوعى (یعنى جنس مذکر) شکى نیست که ظاهر تعبیر همان واحد شخصى مى رساند اشاره نخستین انسانى که قران او نام ادم پدر انسانهاى امروز معرفى کرده تعبیر ((بنى ادم )) که ایات فراوانى قران وارد شده اشاره همین احتمال اینکه منظور وحدت نوعى بوده باشد ظاهر ایه بسیار دور . سپس جمله بعد مى گوید: ((همسر ادم او افریده شد)) (و خلق منها زوجها). بعضى مفسران تعبیر، چنین فهمیده اند که همسر ادم ، ((حوا)) بدن ادم افریده شده پاره اى روایات غیر معتبر که مى گوید: ((حوا یکى دنده هاى ادم افریده شده )) شاهد گرفته اند - فصل دوم سفر تکوین تورات معنى تصریح شده . ولى توجه سایر ایات قران هر گونه ابهامى تفسیر ایه برداشته مى شود معلوم مى شود که منظور که خداوند همسر او جنس او (جنس بشر) افرید. ایه 21 سوره روم مى خوانیم : ((و من ایاته خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها؛ نشانه هاى قدرت خدا که همسران شما جنس شما قرار داد وسیله انها ارامش یابید)). ایه 72 سوره نحل مى