فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
تعداد صفحات : 18 صفحه
تصوف عاشقانه روزبهان بقلی شیرازی اغاز باید اشاره کرد اینکه مساله عشق عرفان تصوف گونه معمولا دوره جدید طرح شود شرح اخیر متون عرفا مشایخ عظام صوفیه عنوان گردد غالبا دو طریق .
در طریق اول حوزه ادبیات نقد ادبی چنان نماید گویی عشق حاکی ذوقیات احساسات شخص صاحب قریحه عشق موضوع نوشتار خود کرده .
در حالت اثار مبدل متونی ادبی گردند تراوشات ذهنی خیالی ادیبی اعم اینکه شاعر نثرنویس باشد موضوع عشق چون صناعتی ادبی زیبایی سخن بکار گیرند بکار برده .
اگرچنین بنگریم حقیقت عشق نهایت چیزی حاصل خواهد همان معمولا تتبعات ادبی اش عنوان یک موضوع ادبی انشایی سخن گفته شده .
در طریق دوم عشق حوزه روانشناسی چه قدیم چه جدید عارضه روانی خوانند توجیهات علمی خاص خود دارد چنانکه اینک عشق موضوعات توجه خاص روانکاوی .
در حالی فهم مساله عشق نزد عرفای ما موکول فهم دقیق مساله ایمان دین .
اما مشکلی اینجا وجود دارد معمولا دین منحصر جهات فقهی کلامی صرفا کرده اند .
درست ادیان اسمانی جنبه فقهی کلامی دارند اما باید توجه داشت ماهیت دین وظیفه اصلی شرح بیان مسائل فقهی کلامی حسن خلق معاشرت نیست مسائل حقیقت صورتی ظاهری ناشی لطیفه باطنی دین .
در فلسفه جدید غرب همین مساله اصطلاح متفکران حوزه پدیدار شناسی معنای تقلیل دین منحصر کردن اموری غیر انچه ذات حقیقت دین .
یعنی تقلیل مثلا امور اجتماعی حوزه جامعه شناسی قول اینکه دین صرفا یک پدیده اجتماعی اجتماعیات قبول اینکه دین یک پدیده نفسانی حوزه روانشناسی باید بررسی قرار گیرد اینکه عبارتست یک سلسله احکام فقهی قبول عقایدی کلامی اینکه عبارتست حسن اخلاق اخلاق نیکو داشتن .
این گونه تفسیر دین باعث شده چند دهه اخیر مساله فلسفه دین نام تجربه دینی مطرح بشود موضوعش تحقیق دین جهت بروز تاثیر دل جان مومن .
حدود صغور بحث خیلی وسیع رسیدگی جوانب مختلف مبانی موضوع مقاله فعلی نیست .
فقط نکته خاطرنشان غرب دوره جدید واکنش گونه تفاسیر فرعی دین مقدماتی فراهم مباحثی جدی عنوان شود عموما قائلند اینکه دین قبل هرچیز باید ماهیت ایمان توجه شود عرضیات دین جزو ذاتیات راس ایمان نگیریم .
متفکر دین شناس معاصر غربی رودلف اوتو کتابی نام وجهه قدسی نوشته متعرض همین مساله شده همان مقدمه گوید جوهره دین وی وجهه قدسی ساحت قدسی تعبیر کند ورای عقل فهم بشر .
ورای چیزی ما ظاهر دین بینیم ولی لطیفه قدسی تحت تاثیر مفاهیم اخلاقی عقلی قرار گرفته تحریف گشته .
جوهره دین یعنی ساحت قدسی دل مومنین مقام عبودیت تجلیاتی دارد جلال
متن بالا فقط تکه محتوی متن پروژه میباشد صورت نمونه در درج شدهاست.شما بعد پرداخت انلاین ،فایل فورا دانلود نمایید
لطفا نکات زیر هنگام خرید دانلود مقاله : توجه فرمایید.
« پرداخت انلاین دانلود قسمت پایین »