فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
تعداد صفحات : 12 صفحه
خیام شاعر ترانه هاى خیام؛ اثری صادق هدایت انچه که اجمالا اشاره نشان میدهد که نفوذ فکر، اهنگ دلفریب، نظر موشکاف، وسعت قریحه، زیبائی بیان، صحت منطق، سرشاری تشبیهات ساده بیحشو زوائد مخصوصا فلسفه طرز فکر خیام که اهنگهای گوناگون گویاست روح هر کس حرف میزند میان فلاسفه شعرای خیلی کمیاب مقام ارجمند جداگانهای او احراز میکند. رباعی کوچکترین وزن شعری که انعکاس فکر شاعر معنی تمام برساند.
(در کتاب کریستنسن راجع رباعیات خیام (ص ۹۰) نوشته که رباعی وزن شعری کاملا ایرانی عقیده هارتمان رباعی ترانه نامیده میشده اغلب اواز میخواندهاند. برساز ترانهای پیشاور می.
(۱۱۶) بعدها اعراب وزن فارسی تقلید کردند، عقیده لابد هارتمان خواندن گفته شمس قیس رازی راجع رباعی پیدا کرده.) هر شاعری خودش موظف دانسته که جزو اشعارش کم بیش رباعی بگوید.
ولی خیام رباعی منتها درجه اعتبار اهمیت رسانیده وزن مختصر انتخاب کرده، صورتیکه افکار خودش نهایت زبردستی گنجانیده است. ترانههای خیام قدری ساده، طبیعی زبان دلچسب ادبی معمولی گفته شده که هر کسی شیفته اهنگ تشبیهات قشنگ مینماید، بهترین نمونههای شعر فارسی شمار میاید.
خیام قدرت ادای مطلب اندازهای رسانیده که گیرندگی تاثیر حتمی انسان حیرت میافتد که یک عقیده فلسفی مهمی چگونه ممکن قالب یک رباعی بگنجد چگونه میتوان چند رباعی گفت که هر کدام یک فکر فلسفه مستقل مشاهده بشود عین حال هماهنگ باشد.
این کشش دلربائی فکر خیام که ترانههای او دنیا مشهور کرده، وزن ساده مختصر شعری خیام خواننده خسته نمیکند او فرصت فکر میدهد. خیام شعر پیروی هیچکس نمیکند.
زبان ساده او همه اسرار صنعت خودش کاملا اگاه کمال ایجاز، بهترین طرزی شرح میدهد.
در میان متفکرین شعرای ایرانی که بعد خیام امدهاند، برخی انها خیال افتادهاند که سبک او تعقیب بکنند مسلک او پیروی بنمایند، ولی هیچکدام انها نتوانستهاند سادگی بزرگی فکر خیام برسند.
زیرا بیان ظریف بیمانند او اهنگ سلیس مجازی کنایهدار او مخصوص خودش است.
خیام قادر که الفظ موافق فکر مقصود خودش انتخاب بکند.
شعرش یک اهنگ لطیف طبیعی جاری بیتکلف است، تشبیهات استعاراتش یک ظرافت ساده طبیعی دارد. طرز بیان، مسلک فلسفه خیام تاثیر مهمی ادبیات فارسی کرده میدان وسیعی جولان فکر دیگران تهیه نموده است.
حتی حافظ سعدی نشئات ذره، ناپایداری دنیا، غنیمت شمردن دم پرستی اشعاری سرودهاند که تقلید مستقیم افکار خیام است.
ولی هیچکدام نتوانستهاند درین قسمت مرتبه خیام برسند.
مثلا سعدی میگوید: بخاک مرو ادمی نخوت ناز، که زیر پای تو همچون تو ادمیزاد است.
(۶۳) عجب نیست خاک اگر گل شکفت، که چندین گل اندام خاک خفت! (۵۸) سعدیا دی رفت فردا همچنان موجود نیست. درمیان فرصت شمار امروز را.
(۱۲۰) درین اشعار حافظ: چنین که دل من داغ زلف سرکش ت
متن بالا فقط تکه محتوی متن پروژه میباشد صورت نمونه در درج شدهاست.شما بعد پرداخت انلاین ،فایل فورا دانلود نمایید
لطفا نکات زیر هنگام خرید دانلود مقاله : توجه فرمایید.
« پرداخت انلاین دانلود قسمت پایین »