فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
تعداد صفحات : 12 صفحه
تحلیل بررسى اخرین برهان دکارت پس بحث بررسى پیرامون «برهان وجودى» نوبت نقد بررسى برهان سوم دکارت مى رسد.
این برهان مبتنى چند مقدمه که ما ابتدا مقدمات توضیح مى دهیم هر چند خود او مقدمات کتب خود وضوح تفکیک نکرده است(233):1- مقدمه اول: هیچ امر حادثى بدون علت نمى تواند باشد.
گفتنى که دکارت ملاک نیاز شیئى علت «حدوث» دانسته است.
2- مقدمه دوم: حقیقت علت کمتر حقیقت معلول نیست.
همیشه علت بیش معلول داراى حقیقت است.
مقدمه دوم مبهم اما خود دکارت مواردى معنا کرده - واقع مراد که علت، کمالى کمتر معلول خود ندارد.
کمال علت لااقل اندازه کمال معلول کمتر معلول نیست.3- مقدمه سوم: مفهوم کمال، مفهومى فطرى.
این مقدمه استدلال چندان مهم نیست مجراى بحث اهمیتى ندارد.قبلا گفتیم که دکارت مفاهیم سه دسته مى داند مفهوم کمال یک مفهوم فطرى مى داند.
به راستى او چه راهى اثبات مى کند که مفهوم کمال فطرى است؟
راه اثبات مى کند که مفهوم کمال خارجى جعلى نیست، ترتیب که هر چه حواس خودمان خارج رجوع کنیم مطلقا کمال نمى بینیم چون مفاهیم خارجیه، مصادیقشان توسط حواسمان ادراک مى شوند اینجا مصداق مفهوم کمال توسط حواس ادراک نمى شود پس مفهوم مفاهیم خارجیه (یا ماهوى) نیست.
اما مفهوم کمال، یک مفهوم مجعوله نیست، ذهن ما نساخته است، زیرا مفاهیم مجعوله یک سلسله ویژگیهایى دارند یکى ویژگیها که کم بیش کردن دست خود ماست، مثلا «انسان پنج سر» مى توانیم «چهارسر» بزرگ کوچک بکنیم چون مال ما ساخته ماست لذا کاملا اختیار الت دست ماست.
اما مفهوم کمال اینطور نیست نمى توانیم کم بیش بکنیم همین که نمى توانیم هرگونه دخل تصرفى بکنیم نشان مى دهد که مفهوم مجعوله نیست.
پس فطرى مادرزادى وقتى که دنیا امده ایم، ولو شکل بالقوه، مفهوم، فهم ما بوده خود داشته ایم (البته مطلب اختلاف که فطریات، انسان بالقوه هستند بالفعل.
کسانى که مفاهیم فطرى معتقدند مثل دکارت اسپینوزا مالبرانش لایب نیتس جهت اختلاف دارند دکارت مى گفته بالقوه ما هستند).پس مفهوم کمال اثبات دو مطلب سلبى، فطریات دانستیم.
البته وقتى مقدمه دوم همان معنائى که او اراده کرده بگیریم مفهوم کمال میدان مى اید.
یعنى بگوئیم: علت ناقص تر معلول نیست بلکه کامل تر اوست، حال مى گوئیم اگر حرف بزنیم باز مقدمه سوم حاشیه مى ماند متن استدلال اهمیت نقش مهمى ندارد.4- مقدمه چهارم: تصور، امرى حادث است.
از جمله شاید 3 چیز مراد شود که بیان دکارت کاملا تفکیک نشده است.الف: یک بار منظور تصور، عملى نفسانى که ما انجام مى دهیم، مثل تخیل اراده.
در اینجا معناى مصدرى خود کار رفته است، یعنى صورت چیزى ذهن حاضر کردن.ب: گاهى تصور معناى اسم مفعولى دارد - یعنى منظور، متصور مثلا: تصور اب ذهن من یعنى متصور ذهن من است، به
متن بالا فقط تکه محتوی متن پروژه میباشد صورت نمونه در درج شدهاست.شما بعد پرداخت انلاین ،فایل فورا دانلود نمایید
لطفا نکات زیر هنگام خرید دانلود مقاله : توجه فرمایید.
« پرداخت انلاین دانلود قسمت پایین »