سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق پیامبری تبلیغ دین بدون مزد


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 28 صفحه


 قسمتی متن : 

 

فهرست مطالب

پیامبری، تبلیغ دین بدون مزد 1

قائده یک دوازدهم 1

قاعده سیزدهم: پیامبران هدایت مردم امده‌اند. 2

قاعده چهاردهم: پیامبران تبلیغ دین مردم اجرت نمی‌خواهند. 3

قاعده پانزدهم: ایمان دینی ملازم پیروی پیامبران است. 8

ابلاغ پیام تنها وظیفه پیامبران 14

شیوه‌های تعلیم وتربیت پیامبرانه 14

قائده یک نهم 16

قاعده دهم: دعوت پیامبران دعوت زندگی 17

قاعده یازدهم: خداوند قبل اتمام حجت پیامبران عذاب نمی‌کند 19

قاعده دوازدهم: پیامبران جز ابلاغ پیام مردم وظیفه‌ای ندارند. 21

پیامبری، تبلیغ دین بدون مزد

قران کریم بحث پیامبری پیامبران گزاره‌هایی کلی ضوابطی اساسی ارائه کرده که می‌توان انها قواعد قرانی حوزه پیامبری خصائص عمومی پیامبران تعبیر کرد. اهم قواعد عبارتند از:

اول: هر امتی رسولی دارد هیچ جامعه‌ای بدون پیامبر رها نشده است.

دوم: پیامبران انسانهایی هستند مثل دیگر انسانها

سوم: پیامبران زبان مردمی که میان ایشان مبعوث می‌شوند سخن می‌گویند.چهارم: پیامبران توسط خداوند برگزیده منصوب می‌شوند.

پنجم: پیامبران جانب خداوند وحی می‌شود.

ششم: پیامبران تحت تعلیم الهی اموزش دیده‌اند.

هفتم: پیامبران خدا دعوت می‌کنند.

هشتم: روش دعوت پیامبران بشارت انذار است.

نهم: کار پیامبران تعلیم تربیت مردم است. تبیین، تذکر نصیحت سه شیوه تعلیم تربیت پیامبرانه است.

دهم: دعوت پیامبران دعوت زندگی واقعی است.

یازدهم: خداوند قبل اتمام حجت پیامبران، مردم عذاب نمی‌کند.

دوازدهم: پیامبران جز ابلاغ پیام مردم وظیفه‌ای ندارند. پیامبران وکیل مردم نیستند. پیامبران حق ندارند زور اکراه مردم دین ایمان بخوانند.

قاعده سیزدهم: پیامبران هدایت مردم امده‌اند.

هدایت راهنمایی است، نشان دادن راه بیراهه ارائه طریق است. انسانی که راه چاه تمیز داده، خود می‌داند چه کند. خداوند ارسال پیامبران کار هدایت ادمیان است. هدایتگر واقعی خداست پیامبران اذن تعلیم الهی هدایت راهنمایی مردم اقدام می‌کنند. هدایت تعلیم کتاب مردم محقق می‌شود. برابر هدایت گری پیامبران، ادمیان دو دسته می‌شوند، گروهی مهتدی می‌شوند، هدایت می‌پذیرند راه می‌یابند مقصد رشد تعالی بار می‌یابند، اینان مومنان‌اند. گروهی علیرغم روشن شدن راه بیراهه، هدایت نمی‌پذیرند وروش پیشین خود حفظ می‌کنند دل ضلالت گمراهی نمی‌کنند. پس ارائه طریق نمودن راه، پیامبران برابر گمراهی گمراهان مسئولیتی ندارند. وظیفه هدایت مرحله پایان رسیده است، معنای دیگر هدایت ادمیان جویای راه است، انان که قصد رفتن دارند راهنما می‌خواهند. انان که راه می‌شناسند اما جسارت رفتن ندارند منافع زودگ‍ـذر بیراهه‌ها دل خوش کرده‌اند، اگر تذکر انذار پیامبران راه نیافتادند، دیگر اهل هدایت نیستند جانب پیامبران حال خود رها می‌شوند، شرط اینکه مانع هدایت دیگران نشوند. البته سرانجام هدایت یافته گ‍ـمراه نزد خداوند یکسان نخواهد بود. اما فراموش نباید کرد شیوه پیامبرانه که شیوه‌ای بشری انسانی شیوه الهی متفاوت است. کار پیامبر تعلیم هدایت انذار ابلاغ پیام است، اما حساب مجازات حوزه پیامبری بیرون شانی ربوبی است.

و یقول الذین کفروا لولا انزل علیه ایه من ربه انما انت منذر لکل قوم هاد (رعد 13/7« کافران می‌گویند چرا او معجزه‌ای سوی پروردگارش نازل نمی‌گردد [ای پیامبر] تو فقط هشداردهنده‌ای هر قومی راهنمایی دارد.»

اولا: فروفرستادن ایات اختیار پیامبر دیگر مردم نیست، اراده صلاحدید الهی ایات نازل می‌شوند.

ثانیا: پیامبر فقط بیم می‌دهد ابلاغ پیام می‌کند نسبت عواقب عدم رعایت پیامهای الهی هشدار می‌دهد. اگر کسی باور نکرد مسئولیتی متوجه پیامبر نیست.ثالثا: هر قومی هدایتگری دارد، هیچ جامعه بدون هادی رها نشده است. قاعده «لکل قوم هاد» معادل دو قاعده گذشته است، یکی قاعده اول: «لکل امه رسول» دیگر قاعده هفتم « من امه الا خلافیها نذیر». بنابراین هادی، رسول منذر یکی است، یعنی پیامبری بدون انذار هدایت محقق نمی شود.

و ما منع الناس یومنوا اذجائهم الهدی الا قالوا ابعث الله بشرا رسوال مردم هنگامی که هدایت سویشان امد، چیزی ایمان اوردن بازنداشت مگر اینکه گفتند ایا خداوند بشری پیامبری فرستاده است

یکی بهانه‌های کافران ایمان نیاوردن، انسان بودن پیامبران است، خداوند پیام پیامبری «هدایت» تعبیر کرده است. پیام پیامبران چیزی جز هدایت ادمیان نیست.خداوند کتب اسمانی «هدایت» خوانده است، عنوان نمونه:

انا انزلنا التوریه فیها هدی نور…. (مائده 5 / 44

«ما تورات نازل کرده‌ایم رهنمود نوری است…….»

و اتینه الانجیل فیه هدی نور مصدقا لما بین یدیه من التوریه هدی موعظه للمتقین (مائده 5/46

«… او [عیسی (ع)] انجیل دادیم. که رهنمود نور همخوان تورات که پیشاپیش [نازل شده] راهنما پنداموز پارسایان است.»5- ما انزلنا علیک الکتاب الالتبین لهم الذی اختلفوا فیه هدی رحمه لقوم یومنون (نحل 16/64 ما قران جز تو فرو نفرستادیم که انچه اختلاف دارند برایشان روشن کنی، انکه اهل ایمان رهنمود رحمت باشد.»

اگر خداوند کتابهایش مایه هدایت بندگان قرار داده، پیامبرانش هادیان مردم‌اند هدایت مردم مبعوث شده‌اند.

قاعده چهاردهم: پیامبران تبلیغ دین مردم اجرت نمی‌خواهند.

پیامبری کاری سنخ معلمی است. پیامبران عمر خود مصروف هدایت مردم، تبلیغ دین، تعلیم تربیت ادمیان می‌کنند. ایا فعالیتها مزد اجرت تعلق می‌گیرد معنی که راه یافتگان هدایت شدگان یعنی مومنان که برکت تعالیم پیامبر متدین شده‌اند، برابر خدمتی که پیامبر ایشان کرده است، او اجرت بدهند خدماتش قدردانی کنند. صورت بین پیامبران مومنان رابطه‌ای اقتصادی مالی برقرار می‌شود، برابر کالایی معنوی (هدایت ایمان) بهایی مادی (اجرت مزد) دریافت می‌شود، نوعی داد ستد معامله پایاپای. اساس هرچه مومنان افزون‌تر شوند، سود مالی درامد پیامبران افزایش می‌یابد، تبلیغ دین دعوت به


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.