سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق پژوهشگاه اموزش پرورش


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 7 صفحه


 قسمتی متن : 

 

پژوهشگاه اموزش پرورش

خلاصهگزارش طرح پژوهشی

ارزشیابی مهارت‌های حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی

محقق: افروز عالی محمودی

اموزگار پایه چهارم

مهر86

 این تحقیق منظور ارزشیابی سطح توانایی‌ها مهارت‌های حرفه‌ای معلمان دوره ابتدایی یافتن نقاط قوت ضعف فرایند منظور رفع نارسایی‌ها بهبود کیفی روش‌های تدریس سطح شهر تهران انجام شد. افزون بران رابطه برخی عوامل تاثیر‌گذار مهارت‌های حرفه‌ای معلمان چون جنس، سن، سطح تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقه تدریس، شرایط فیزیکی تعداد دانش‌اموزان کلاس، گذراندن دوره‌های اموزشی قبل حین خدمت سنجش قرار گرفت. بررسی رابطه بین مهارت‌‌های حرفه‌ای معلمان پیشرفت تحصیلی دانش‌اموزان دست‌یابی تفاوت مهارت‌های حرفه‌ای معلمان مناطق مطالعه سوال‌هایی مطرح شد.جامعه‌اماری مطالعه تحقیق معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران سال تحصیلی 85-1384 تشکیل می‌دهند. مهارت‌های حرفه‌ای 457 نفر معلمان دوره ابتدایی 5 منطقه (2- 5- 6- 13 16)  54 واحد اموزشی روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شده ‌بودند مطالعه قرار گرفت. 45 نفر مدیران مدارس ابتدایی پرسشنامه‌هایی نظرخواهی انان چگونگی مهارت معلمان تدریس تدوین شده بود، پاسخ دادند. کلاس‌های درس 45 نفر معلمان 3 بار مشاهده ارزیابی قرار گرفت. ابزارهای اندازه‌‌گیری متغیرهای تحقیق نظر گرفتن هدف‌های طرح شامل سه فرم چک‌لیست مشاهده روش تدریس معلمان کلاس‌های علوم، ریاضی فارسی دو پرسشنامه شامل پرسشنامه معلمان پرسشنامه مدیران بود. شاخص پیشرفت تحصیلی، میانگین معدل نمره‌‌های دانش‌اموزان کلاس‌های مطالعه نیمسال اول سال تحصیلی (85-1384) بود. روایی محتوایی ابزارهای اندازه‌گیری متغیرها براساس نظر کارشناسی تعدادی صاحب نظران تعلیم تربیت ناظر محترم طرح بررسی شد. اعتبار ابزارها طریق محاسبه ضریب الفای کرانباخ (در پرسشنامه‌ها) ضریب همبستگی بازازمایی (چک لیست مشاهده تدریس معلمان) براورد شد. ضرایب محاسبه شده همه موارد بالاتر 86/0 نظر ملاک‌های روان سنجی تایید است. پس جمع‌اوری داده‌‌های نیاز تحقیق، داده‌‌ها استفاده بسته نرم‌افزاری SPSS روش‌های اماری مناسب (برحسب مورد، امار توصیفی، ازمون t تک متغیری، ازمون گلموگراف - اسمیرونوف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس تحلیل رگرسیون چند متغیری) تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته‌های بررسی خودسنجی معلمان، نظرخواهی مدیران مهارت حرفه‌ای معلمان، مشاهده روش تدریس معلمان کلاس‌های درس علوم، ریاضی فارسی توسط مشاهده‌گران محاسبه نمره‌های حاصل پیشرفت‌ تحصیلی دانش‌اموزان کلاس‌های مطالعه دست‌امده است، نتایج زیر نشان می‌دهد:• مهارت‌های عمومی تدریس معلمان دوره ابتدایی دیدگاه خود انان دیدگاه مدیران ملاک تعیین شده (60 درصد مهارت‌‌های عمومی) بالاتر است. مهارت‌های عمومی تدریس معلمان براساس نتایج مشاهده‌گران کلاس‌های درس ریاضی بالاتر ملاک 60 درصد است. اما کلاس‌های درس علوم فارسی ملاک یاد شده تفاوت قابل ملاحظه‌ای ندارد.• مهارت‌های اختصاصی تدریس معلمان دوره ابتدایی، دیدگاه خود انان مدیران، بالاتر حد متوسط ملاک است. اما سطح مهارت‌های اختصاصی معلمان کلاس‌های درس علوم، ریاضی فارسی دید مشاهده‌گران، میانگین ملاک انتظار تفاوت قابل ملاحظه‌ای ندارد.• نتایج حاصل خودسنجی معلمان نشان داد سطح مهارت معلمان تحقق هدف‌های مهارتی، نگرشی دانشی حداقل ملاک سنجش تحقیق (60 درصد انتظار) بالاتر است.• براساس نظر مشاهده‌‌گران مشاهده تدریس معلمان کلاس‌های علوم، معلمان دوره ابتدایی تنها دست‌یابی هدف‌های نگرشی موفق بوده‌اند. اما رسیدن هدف‌های مهارتی دانشی به‌‌حداقل ملاک قابل قبول دست یافته‌اند.نتایج حاصل مشاهده تدریس معلمان کلاس‌های ریاضی، حاکی معلمان تاحدی هدف‌های نگرشی دانشی دست‌یافته‌اند، ولی رسیدن هدف‌های مهارتی موفق نبوده‌‌اند.براساس نظر مشاهده‌گران مشاهده تدریس معلمان کلاس‌های فارسی، معلمان تنها رسیدن به‌هدف‌های نگرشی موفق بوده‌‌اند. مهارت‌های دانشی انان تقریبا نزدیک ملاک 60 درصد انتظار است. اما حداقل ملاک قابل قبول هدف‌های مهارتی دست نیافته‌اند.• در مهارت‌‌های عمومی معلمان، سهم عامل «تناسب تعداد دانش‌اموزان کلاس روش تدریس معلمان» مهارت‌‌های اختصاصی انان سهم عامل «شرایط فیزیکی کلاس درس» بیش عوامل دیگر است. بدین معنی تناسب تعداد دانش‌اموزان کلاس شرایط فیزیکی مطلوب کلاس درس موجب بکارگیری مهارت بیشتر تدریس عوامل مهم اثرگذار مهارت‌‌های عمومی اختصاصی معلمان شمار می‌رود. امکانات اموزشی کلاس درس رابطه مستقیمی تحقق هدف‌های اموزشی دارد.• براساس نظر مشاهده‌گران همبستگی بین پیشرفت تحصیلی دانش‌اموزان مهارت‌های عمومی اختصاصی معلمان (کلاس‌های علوم فارسی) مثبت است. رو می‌توان


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.