فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
تعداد صفحات : 42 صفحه
تجلی قرانی اشعار عارفانه ایرانی. تهیه کننده: مهشید امیدان حکیم ابوالمجد، مجدود بن ادم سنایی غزنوی عارفان شاعرانی که علاوه مهارت بالا شعر شاعری؛ قران حدیث معارف دینی نیز، اشنایی بسیاری داشت ایمان اعتقادی استوار.
از نشانههای بسیاری تجلی قران، حدیث معارف دینی زبانی شیوا ساختاری هنری، سرودههای او دیده میشود.
اینک نمونههایی اثر پذیرهای قرانی او: غفلت خوش همینمایاند مهر جاه زر زن فرزند کی کاین نقاب بردارند بدانی تو طعم زهر قند دیوان، ص154 ابیات، گویای نکته قرانی هستند که: مهر جاه، زن، زر، فرزند دیگر دل بستگیهای دنیایی، نقاب غفلت چهره چشم ادمی میزند او هدف اصلی زندگی بیخبر میسازد پس مرگ که نقاب چهره چشم او میدارند تازه میفهمد که چه غفلت خسارتی بوده است.
نکته، اشکار ایه شریفه ذیل امده است: «لقد کنت فی غفله من هذا فکشفنا عنک غطاوک فبصرک الیوم حدید؛ [به او خطاب میشود:] تو صحنه [و دادگاه بزرگ] غافل بودی ما پرده چشم تو کنار زدیم امروز چشمت کاملا تیز بین است.»(سوره ق، ایه22) طمع حرص بخل شهوت خشم حسـد کبر حفد پیوندهـفـت دوزخـنــد تــن تـو ساخته نفسـشان دربندهمین که دست تو قفل امروز هر هفت محکم اندر بنددیوان، ص153 ابیات؛ طمع، حرص، بخل، شهوت، خشم، حسد کبر؛ هفت دوزخ شمرده شدهاند که وجود ادمی جای گرفتهاند باز کردن درها وارد شدن بدانها سرانجام، ادمی دوزخ میکشاند راه رهایی دوزخ قیامت، بستن قفل زدن درها همین دنیاست.
هفت داشتن دوزخ، نکتهای که ایه شریفه ذیل امده است:«و جهنم لموعدهم اجمعین .
لها سبعه ابواب لکل باب منهم جزء مقسوم؛ همانا که دوزخ وعدگاه همه انان (گمراهان) است.
هفت دارد هر دری، گروه معینی انها تقسیم شدهاند.» (سوره حجر، ایات43و44) نبینی طبع طبعی چو کرد انصاف رخ پنهان نیابی دیو دیوی چو کرد اخلاص رخ پید دیوان، ص56 بیت بالا بیانگر واقعیت که چون انصاف راستی کار نباشد، طبیعت فطرت ادمی دگرگون میشود کار خود درستی انجام نمیدهد، ولی هنگامی که اخلاص انصاف کار باشد، دیو (شیطان، نفس) کار خویش دست میدهد وسوسههای او مخلصان نمیگیرد (اثر نمیکند.) نکته دوم (بیتاثیری وسوسههای نفسانی شیطانی مخلصان) برگرفته ایه کریمه زیر است.
ایهای که بیانگر پاسخ انتقام جویانه کینه توزانه ابلیس خداوند است، گاه که گناه سجده نکردن ادم، درگاه الهی رانده شد: «لاغوینهم اجمعین .
الا عبادک منهم المخلصین؛ همانا که همه ادمی زادگان گمراه گرفتار میکنم، جز بندگان مخلص تورا.» (سوره حجر، ایات 39و40) گفتنی که ایه ایات دیگری میرسیم که عبارتند از:«ان عبادی لیس لک علیهم سلطان…؛ ابلیس! تو بندگان من سلطه نفوذی نداری….» (سوره حجر، ایه 42) «انه لیس له سلطان علی الذین ا
متن بالا فقط تکه محتوی متن پروژه میباشد صورت نمونه در درج شدهاست.شما بعد پرداخت انلاین ،فایل فورا دانلود نمایید
لطفا نکات زیر هنگام خرید دانلود مقاله : توجه فرمایید.
« پرداخت انلاین دانلود قسمت پایین »