سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق بررسی دیدگاه معلمان کلاس اول ابتدایی کتب بخوانیم وبنویسیم


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .DOC ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 25 صفحه


 قسمتی متن : 

 

بررسی دیدگاه معلمان کلاس اول ابتدایی کتب بخوانیم وبنویسیم :

پیشگفتار :

تعلیم تر بیت،بدون استفاده زبان غیر ممکن است. زبان تنها وسیله موثر فرایند اموزش پرورش است. بدون زبان ،ارتباطی بین افراد جامعه قرار نمی شود بدون ارتباط ،اموزش پرورش،صورت نمی پذیرد بدون اموزش وپرورش ،انتقال میراث فرهنگی تمدن بشر نسل بعد امکان پذیر نمی گردد .در برنامه رسمی اموزشی زبان اموزی جایگاه مهمی دارد نظام اموزشی ایران ،به صورت مشخص طریق درس فارسی امر زبان اموزی دانش اموزان پرداخته شود.دانش اموزان طریق زبان اموزی،علاوه ترکیب جابجایی کلمات ،بر انبوه کرانی مفاهیم تصورات،اندیشه ها،احساس تصاویر هنری ،منطق فلسفه زبان احاطه یابند.در پایه اول ابتدایی ،درس فارسی بخوانیم بنویسیم نظر اموزش مهارتهای زبانی ایجاد انگیزه علاقه فراگیری سایر دروس ،برای نظام اموزشی جنبه محوری دارد (رضائی،1380،ص 32).طی سالهای اخیر،بر حسب ضرورت، تحولی اساسی برنامه درس فارسی پایه اول وجود امده ،که نتیجه تالیف کتب بخوانیم بنویسیم باشد سال تحصیلی 83-82 پایه اول کلیه مدارس کشور تدریس گردید .با توجه اهمیت موضوع ویژگیهایی که کتب باید دارا باشند،در تحقیق سعی دیدگاه معلمان پایه اول شهرستان شهرضا نسبت کتابهای بخوانیم بنویسیم بررسی قرار گیرد.

هشت ویژگی کتب بخوانیم بنویسیم تحقیق بعنوان متغیر نظر گرفته شدو دیدگاه معلمان نسبت ویژگیها بررسی قرار گرفت. مولفه مربوطه عبارتند :توجه مهارت چهارگانه زبان اموزی،میزان استفاده رویکردها، میزان استفاده روشهای تدریس،تناسب روش تدریس توانایی معلمان و… توجه ساختار محتوا پرورش توانایی ذهنی و،ارتباط منطقی ساختار محتوا توجه نکات زبانی مفاهیم ،تناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی شرایط.جهت جمع اوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده ،که سوالات نوع بسته پاسخ باشد.جامعه اماری پژوهش ،معلمان پایه اول ابتدایی شهرستان شهرضا سال تحصیلی 83-82 باشدکه تعداد انها 114 نفر است. جهت جمع اوری داده مربوط پر سشنامه کلیه معلمان استفاده گردید پرسشنامه بین تمامی انها توزیع گردید . عبارت دیگر جامعه اماری نمونه اماری یکسان باشد. تحقیق ،از روش توصیفی نوع تحقیق موردی زمینه استفاده .اطلاعات داده حاصل اجرای پرسشنامه استفاده روشهای اماری توصیفی (فراوانی ،درصد فراوانی،جداول ،نمودار ،میانگین ، انحراف معیار ضریب همبستگی ماتریسی)مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.نتایج تحقیق تحقیق نشان داد میانگین نمرات تمامی سوالات مربوط ویژگی مربوط کتب جدید التالیف مقایسه نمره ملاک بزرگتر باشد. بیشترین میانگین پاسخ نظرمعلمی مربوط ویژگی «میزان استفاده روش اموزش تلفیقی،خلاق،همیاری،فعال وارتباطی»و کمترین مربوط ویژگی «انسجام،هماهنگی ارتباط منطقی ساختار محتوا تناسب سن دانش اموزان»می باشد

نتایج نشان داد بین دیدگاه معلمین نظر جنس تفاوت وجود دارد عبارت دیگر معلمین زن ویژگیهای کتب بخوانیم بنویسیم بهتـــــر ارزیابی کرده‌اند . نظر تحصیـــــلات سابقه خدمت تفاوتی بین دیدگاه معلمان مشاهده نگردید.

مقدمه

زبان فارسی کلید فهم متون گوناگون ایرانی ابزار مهم برقراری ارتباط دیگر ایرانیان .هر ایرانی هر گویش محلی منطقه خاص ،از طریق زبان فارسی حفظ هویت ملیت خود کوشد .قرنهاست همه ایرانیان ،از هر قوم قبیله ،مسلم شده که موفقیت امور زندگی باید ،ضمن پاسداری واحترام زبان مادری ،برای یادگیری تسلط زبان فارسی کوشید.نظام اموزشی کشور مسوولیت بسیار سنگینی تحقق خواسته حق دارد.برنامه درسی زبان اموزی میان برنامه درسی دیگر دوره ابتدایی اهمیت سزایی برخوردار ،زیرا نه تنها تحکیم تثبیت روابط اجتماعی موثر ،بلکه یادگیری سایر مواد درسی تسهیل می‌کند تعمیق بخشد (قاسم پور،1381)بر اساس توجه ضرورتهای فرهنگی ،اجتماعی ،دینی اموزشی ،برنامه درسی کتاب فارسی اول ابتدایی مصوب 1348 وزارت اموزش پرورش فرایندی علمی ومنطقی بازنگری قرار گرفت که حاصل ،تالیف کتابهای بخوانیم بنویسیم پایه اول ابتدایی باشد.این کتابها سال تحصیلی 82-81 صورت رسمی اکثر نقاط ایران(از جمله شهرستان شهرضا)تدریس گردید.این کتب اساس سعی اهتمام خاصی استفاده نظرات روان شناسی رشته تحریر امده ،اما قضاوت معلمان مجری باشد .از انجا که نظرات معلمان مجری کتاب تواند راهگشای برنامه نویسان درسی باشد ،این تحقیق بررسی تحقق هدفها ،رویکردها ،روشها ،محتوا ساختار کتابها استفاده دیدگاههای معلمان پایه اول سعی دارد امر کمک نماید.

بیان مسئله

برنامه درسی، اسناد رسمی نظامهای اموزشی هستند که نقشه عملیات نظر تحقق ارمانهای اموزش پرورش انها روشن گردیده .با توجه جایگاه توان تحلیل ارزشیابی برنامه درسی خصوصا استفاده دیدگاههای معلمان تصویری نسبتا روشن میزان کارامدی نظام دست یافت .همین امر موجب شده نظامهای اموزشی عملا ظرفیت قابل توجهی امکانات خود صرف تدوین کارامد کردن برنامه درسی سازند بتوانند اجرای انها هدفهای اموزشی تحقق بخشند .

در پایه اول ابتدایی ،درس فارسی نظر اموزش مهارتهای زبانی ایجاد انگیزه علاقه فراگیری سایر دروس نظام اموزشی اهمیت دارد .به همین دلیل طراحی اجرای یک برنامه موثر زبان اموزی پایه اول ابتدایی مستلزم اعمال ظرافت دقت خاصی توان استفاده فرایند ارزشیابی استفاده نظرات معلمان مجری حد زیادی امر اطمینان حاصل کرد.بر اساس تحقیق سعی گردید کتب بخوانیم بنویسیم که استفاده رویکردهای تحلیلی کلی الهام مبانی روان شناختی زبان اموزی (مکتب گشتالت) پایه اول تالیف گردیده دیدگاه معلمان بررسی قرار گیرد. توجه اهمیت موضوع سوال اساسی که ایا معلمان مجری توانسته اند اهداف اصول مولفین برسند ؟نظرات دیدگاههای انان نسبت کتب چیست؟

براساس نتایج تحقیق (رضائی،1379)با عنوان نگاهی نتایج ارزشیابی برنامه درسی جدید فارسی اول ابتدایی 41/83 درصد دانش اموزان بیش 60 درصد اهداف حیطه دانشی 28/90 درصد انها بیش 60 درصد اهداف حیطه نگرشی رسیده اند .نتایج تحقیق (رهبری نژاد،1380)با عنوان نظری نتایج ارزشیابی برنامه درسی جدید فارسی ،79 درصد اموزگاران مجری طرح دستیابی دانش اموزان مهارت دقت تمرکز سخن گفتن که یکی هدفهای اصلی برنامه باشد حد مطلوب ذکر کرده اند،همچنین83 درصد اموزگاران عنوان نموده اند زمان اختیار حجم کتابها مانع انجام درست کامل فعالیتهای اموزشی گردد.بنابراین تحول اساسی که سال تحصیلی 80-79 برنامه درسی کتاب فارسی پایه اول تالیف کتابهای بخوانیم بنویسیم وجود امده ،محقق داشت که استفاده دیدگاههای معلمان ،ویژگیهای بارز کتاب جنبه :تحقق هدفها رویکردها ،محتوای کتابها ،روشهای تدریس،روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ،مناسب بودن روند اموزش خط دشواری اجرایی بررسی قرار دهد سوال پاسخ گوید که برنامه ریزان اموزشی چه میزان اهداف نظر خود دست یافته‌اند ؟لازم توضیح هر یک جنبــــه‌ها عنوان یک متــــغیر تحقیق بررسی قرار گرفت.

سوالهای پژوهش

سوالهای پژوهش اساس اهداف،اصول ،رویکردها ،روشها طور کلی مهارتهای زبانی نظر برنامه ریزان کتابهای بخوانیم بنویسیم تنظیم شده .

به نظر معلمان پایه اول،کتابهای بخوانیم بنویسیم چه میزان:

1-به مهارتهای چهار گانه زبان اموزی توجه دارد؟

2-موجب استفاده رویکردهای عمومی تلفیقی ،اکتشافی فعالیت محور شود؟

3-می توان روشهای اموزش تلفیقی مفاهیم ،روشهای خلاق،روشهای همیاری کارگاهی ،روشهای فعال روشهای ارتباطی تعاملی استفاده کرد؟

4-روشهای تدریس پیشنهادی توانایی معلمان دانش اموزان محتوای کتابها ،شرایط امکانات جدول ساعات هفتگی تناسب دارد؟

5-ساختارو محتوای کتابها پرورش توانایی ذهنی ،رشد خلاقیت،مهارت تفکر ،مفاهیم بین رشته ای،نیازهای روحی،روانی عاطفی ،جنبه ذهنی هنری تغییر شیوه خط فعلی سوی تحریری توجه دارد؟

6-از نظر ساختار محتوا دارای انسجام ،هماهنگی ،ارتباط منطقی متناسب سن دانش اموزان است؟


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.