فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
تعداد صفحات : 10 صفحه
بررسی جنبش فدائیان اسلام تکیه الگوهای تطبیقی یکی مهمترین حرکتها جنبشهای اسلامی تاریخ معاصر ایران ، جنبش فدائیان اسلام است، چراکه قبل پیدایش جنبش سال 1324 ، حرکتها جنبشهای اسلامی انسجام ، هماهنگی اوایی برخوردار نبودند. مقدمه تردید تاریخ معاصر ایران ، دوره تاریخی ( شهریور 1320 کودتای 28 مرداد 1332 ) اهمیت ویژه برخوردار انرا دوره تنویر تنوع افکار سیاسی تلقی کنند بسیاری حرکتها اندیشه چپ لیبرال دموکراسی گرفته اسلامی بنیادگرا ، فرصتی اظهار وجود پیدا کردند .
بی تردید یکی مهمترین حرکتها جنبشهای اسلامی تاریخ معاصر ایران ، جنبش فدائیان اسلام .
چراکه قبل پیدایش جنبش سال 1324 ، حرکتها جنبشهای اسلامی انسجام ، هماهنگی اوایی برخوردار نبودند علما روحانیت راس جریانها ، براساس مقتضای سیاسی ، اجتماعی اقتصادی موجود ، واکنشهای اعتراض امیزی خودشان نشان دادند توده اقشار مختلف مردم صحنه سیاسی فرا خواندند ساختاری ناپایدار داشت پس مدتی فروکش نمود .
در چنین فضایی ، فدائیان اسلام توان پیشگام عینیت بخشیدن جنبشهای متشکل اسلامی تاریخ معاصر ایران قلمداد کرد روند تکاملی شکل گیری احزابی چون (حزب ملل اسلامی) دربرداشت.
اما براساس کهن الگوها معیارهای کلی بررسی جنبشها ، هر جنبش حرکت سیاسی پس تکوین مبانی فکری گسترش پایگاه ونفوذ اجتماعی _ سیاسی خود جهت پیروزی عرصه گوناگون نیازمند برخورداری : سازماندهی ، انسجام تشکیلاتی، رهبری ساختاری متشکل قدرتمند .
لذا نگارنده بران نظر گرفتن فرایندهای فوق الذکر بررسی تطبیقی اسیب شناسی جنبش فدائیان اسلام بپردازد .
الف ) سازماندهی فقدان الگوهای موفق پیشین عدم برخورداری اساسنامه مرامنامه مدون ، جمعیت فدائیان اسلام عرصه سازمانی شدت اسیب پذیر نمود انرا سازماندهی عالی فردی محروم کرد .
فدائیان اسلام حقیقت چیزی بنام تشکیلات نداشت صورت ( گروهی هیاتی ) ترکیب اجرایی _ استناد مواردی مشخص _ همواره حالتی سیال داشت اداره .
و لذا هیچ کس حتی رهبران جنبش نمی توانستند ارزیابی واقع بینانه ایی میزان توانمندی جمعیت حتی تعداد اعضای رسمی سازمانی خود ارائه دهند .
این امر مانع ارتباط موثر مداوم فدائیان اسلام جنبشهای همعصرشان ، قبیل اخوان المسلمین انرا سطح مبادله ، ترجمه انتشار اثار نظریات رهبران رایزنیهای ناپایدار خلاصه نمود.
هرگاه افرادی ازنقاط مختلف کشور عضویت جمعیت تلاش کردند ، پاسخ نواب چنین : (فدائیان اسلام دفتر ندارد ، اسم نویس ندارد ، هر مسلمان حقیقی حاضر همکاری باشد عضو فدائیان اسلام .) بنا برهمین مقدمات ، نیروهایی عضو جمعیت محسوب شدند ، اغلب مجذوب قدرت روحی خصائل کاریزماتیک نواب بودند لحاظ سازمانی جایگاه تعریف شده مشخصی نداشتند .
این عدم سازماندهی ، اموزش تربیت سیاسی _ فکری دینی هوادران اعضاء انرا همواره استانه ف
متن بالا فقط تکه محتوی متن پروژه میباشد صورت نمونه در درج شدهاست.شما بعد پرداخت انلاین ،فایل فورا دانلود نمایید
لطفا نکات زیر هنگام خرید دانلود مقاله : توجه فرمایید.
« پرداخت انلاین دانلود قسمت پایین »