لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .DOC ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 38 صفحه
قسمتی متن :
اهل بیت (ع) مرجعیت فکری علمی مسلمانان
۱. رسول اکرم «ص» اداره امور حکومت، ریاست دینی تام داشت. حضرت یکسو اداره امور ارتش حفظ حراست سرحدات مرزها میپرداخت، مالیات غنائم بین مسلمانان تقسیم میکرد، میانشان داوری مینشست کارهائی قبیل امور دنیوی مربوط میشد انجام میداد سوی دیگر اقداماتی صبقه معنوی داشت دست میزد جمله اینکه:
۱. احکام شرعی صورت کلی جزئی تبیین میکرد مسائل رویدادهای جدید حکم انها قران سنت وجود نداشت پاسخ میداد.
۲. تفسیر قران کریم تبیین توضیح ایات میپرداخت ابهامهای کتاب مقدس برطرف میکرد.
۳. شبهات تشکیکهائی دشمنان اسلام یعنی مشرکان مکه یهودیان مسیحیان پس هجرت مطرح میکردند پاسخ میداد.
۴. حفظ صیانت دین هرگونه تحریف خدشه اموزههای مقدس میپرداخت.
بدون تردید کسی چنین مسئولیتهای خطیری داشته باشد فقدان او خلا بزرگی حیات اجتماعی وجود میاورد شکاف عمیقی رهبری موجب میشود پر کردن منوط وجود کسی دارای همان شایستگیهای فکری علمی پیامبر اکرم جز ویژگی نبوت دریافت وحی باشد.
اشتباه ما پیامبر «ص» العیاذ بالله متهم کنیم اینکه پیش رحلت خود فکر پر کردن خلاهای معنوی بعد خود نبوده است.
این موضوع ما وا میدارد سخنان پیامبر دقت کنیم بدانیم حضرت چه کسی پر کردن خلاهای پس خود معین کرد.
با مراجعه احادیث حضرت روشنی مییابیم رسول خدا خلاها کاستیها توسط ائمه انها همسنگ برابر قران معرفی نموده بود، پر کرده هدایت شدن بسته پیروی انها قران دانست.
در اینجا چند نمونه احادیث سخنان بسیار حضرت خصوص اشاره میکنیم:
۱. ابن اثیر جزری جامعالاصول جابربن عبدالله نقل میکند گفت:
رسول خدا حجهالوداع روز عرفه دیدم سوار شتر مردم سخنرانی میکرد، حضرت فرمود: «من میان شما دو چیزی جای گذاشتهام اگر برگیرید هرگز گمراه نمیشوید کتاب خدا عترت خاندان من است».
۲. مسلم صحیح خود زیدبن ارقم نقل کرده گفت:
روزی رسول خدا کنار ابی نام خم ما بین مکه مدینه ما سخنرانی کرد پس حمد ثنای الهی دادن پند اندرز فرمود: مردم! من انسانی هستم نزدیک فرشته خدا (جبرئیل) بیاید من دعوت او اجابت کنم حالی میان شما دو چیز گرانبها میگذارم یکی انها کتاب خداست هدایت نور، برگیرید چنگ زنید. رسول خدا کتاب خدا تشویق ترغیب کرد، انگاه فرمود: دیگری اهل بیت من سه بار تکرار کرد: اهل بیتم خداپسندانه عمل کنید. [۱]
۳. ترمذی صحیح خود جابربن عبدالله انصاری نقل کرده گفت:
رسول خدا مراسم حج روز عرفه شتری دیدم میفرمود: «ای مردم من میان شما چیزی یادگار گذاشتهام اگر برگیرید هرگز گمراه نمیشوید: کتاب خدا عترتم است.[۲]
۴. امام احمد بن حنبل ابوسعید خدری نقل میکند گفت: رسول خدا فرمود: من دو امانت سنگین میان شما میگذاریم یکی انها بزرگتر دیگری است. دو: کتاب خدا، ریسمان کشیده شده میان اسمان زمین دیگری عترت خاندان من دو هرگز جدا نخواهند انکه کنار حوض، من وارد شوند.[۳]
این حدیث معروف حدیث ثقلین بیش ۳۰ صحابی پیامبر نقل کرده بیش ۳۰۰ دانشمند کتابهای خود علوم متون مختلف تمام دورهها قرنها نگاشتهاند.
این حدیث، حدیثی صحیح میان مسلمانان متواتر پیامبر «ص» برکت حدیث، کسانی تعیین کرده ضمن پر کردن خلاها، مرجع علمی مسلمانان پس ایشان شمار میروند انها جز اهل بیت حضرت نیستند.
۱-۱ اهل بیت چه کسانی هستند؟
سوال اهل بیتی پیامبر حدیث ثقلین اشاره قرار داده خداوند متعال قران ایه: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت یطهرکم تطهیرا»[۴] حقشان نازل کرده، چه کسانی هستند؟
در پاسخ سوال باید گفت: پیامبر اکرم «ص» مواضع متعدد، انان معرفی کرده حتی عنایت توجه فراوان کمنظیری نسبت معرفی انان مبذول داشته است.
اولا: اسامی کسانی ایه فوق شان انان نازل شده بیان فرموده است.
دوم: حضرت انهایی ایه دربارهشان نازل شده بود، زیر عبای خود قرار داد دیگران ورود منع کرد.
سوم: هنگام عزیمت نماز چندین ماه خانه فاطمه گذر میکرد میفرمود: وقت نماز اهل البیت ایه فوق قرائت میکرد.
در خصوص اول باید گفت:
۱. طبری تفسیر ایه فوق ابوسعید خدری نقل میکند رسول خدا فرمود: ایه ۵ نفر نازل شده؛ من، علی، حسن، حسین فاطمه زمینه روایاتی ذکر شده علاقمندان میتوانند تفسیر طبری والدار المنشور سیوطی مراجعه کنند.
دوم: سیوطی نقل عایشه روایت کرده گفت: رسول خدا «ص» هنگام صبح حالی عبائی موی سیاه دوش داشت منزل خارج شد، حال حسن حسین (ع) او وارد شدند، حضرت دو زیر عبای خود گرفت انگاه علی امد او زیر عبا گرفت، سپس فرمود: «خدا چنین میخواهد پلیدی شما اهل البیت دور کند شما پاک کردهاند».
هر چند نام فاطمه «س» حدیث نیامده اما حدیث دیگری ذکر شده است، چنانکه سیوطی نقل ابن مردوبه بن سعد میگوید: رسول خدا وحی امد انگاه علی فاطمه دو فرزند انان زیر عبای خود گرفت فرمود: خدایا اینها خانواده اهل بیت من هستند.
سوم: طبری انس نقل کرده پیامبر «ص» مدت شش ماه هنگام نماز خانه فاطمه گذر