لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 6 صفحه
قسمتی متن :
اهداف استراتژیک تجارت الکترونیکشهریار عزیزیحسن قربانی
چکیده
به کارگیری استقرار موفقیتامیز تجارت الکترونیک وجود یک برنامه استراتژی مدون مشخص نیازمند است. بدون وجود استراتژی مناسب تجارت الکترونیک ممکن کلیه تلاشهای شرکت راستای استقرار تجارت الکترونیک شکست مواجه شده ضمن اتلاف منابع مالی، انسانی زمانی حتی بقای سازمان تهدید روبهرو شود. گام اولیه اساسی تدوین استراتژی بدون شک تدوین طراحی اهداف استراتژیک تجارت الکترونیک چارچوب سلسله مراتب اهداف یعنی چشم انداز، رسالت اهداف بلندمدت کوتاهمدت سازمانی است. مقاله برمبنای فرایند برنامه ریزی استراتژیک، اهداف استراتژیک فرایند چارچوب چشماندازها، رسالت اهداف فعالیت محیط الکترونیک تشریح شود.
مقدمهموج تجارت الکترونیک تقریبا همه شرکتها تمامی اقتصادها تحت تاثیر قرار داده شرکتها ناگزیر ورود عرصه تجارت الکترونیک هستند. گام اولیه اساسی تدوین استراتژی بدون شک تدوین وطراحی اهداف استراتژیک تجارت الکترونیک است. اهداف استراتژیک تجارت الکترونیک همانند یک چراغ راهنما، تمامی تلاشها اقدامات راه استقرار مناسب تجارت الکترونیک کسب مزیت رقابتی عرصه دنیای الکترونیک تسهیل کند. عنایت اهمیت وجود اهداف استراتژیک تجارت الکترونیک مقاله چگونگی تدوین اهداف پرداخته شود.
چشم انداز تجارت الکترونیکیکی مهمترین وظایف مدیران عالی سازمان متصدیان تدوین استراتژی تجارت الکترونیک، تعیین چشمانداز تجارت الکترونیک سازمان است. چشم اندازهای برتر عالی تجارت الکترونیک چیزی فراتر اهداف تجاری درامدی منعکس کنند. چشم اندازهای قوی مناسب کارکنان هماهنگ کرده سرمایه گذاران سرمایه گذاری بیشتر سازمان تشویق میکند. وجود چشم انداز قوی، کارا مناسب علائمی بازار فرستد که نشاندهنده توانایی سازمان جهت کسب رهبری بازار تسلط بازار (RAYPORT & JAWORSKI, 2002, PP 15-16). میلر (1996,PP 40-42) تعریف چشمانداز بیان دارد که چشم انداز مقصد نهایی که جامع، گسترده اینده نگر است. چشم انداز ارزوهای اینده سازمان نشان دهد ابزارهای رسیدن مشخص کند. عبارت دیگر چشم انداز وضعیت ممکن مطلوب اینده سازمان است. سازمان تدوین چشمانداز تجارت الکترونیک وضعیت موردنظر مطلوبی که قصد دارد اینده برسد مشخص کند جایگاه خود بازار الکترونیک روشن سازد. نقش چشم انداز تعیین وضعیت مطلوب اینده سازمان توان درقالب شکل (1) مشاهده کرد.
همانگونه که شکل (1) مشاهده میشود زمان فعلی (وضعیت موجود) که وضعیت سازمان مقطع زمانی (TO) نشان دهد سازمان موقعیت مشخصی بازار الکترونیک دارد. ممکن درحال حاضر سازمان فقط یک وب سایت داشته باشد هیچگونه فروش اینترنتی نداشته باشد جزء پیروان رقبای کم اهمیت بازار الکترونیک تلقی شود. سازمان تدوین استراتژی مناسب تجارت الکترونیک تلاش کند که وضعیت مطلوب زمان موردنظر (TN) دست یابد.استراتژی تجارت الکترونیک عنوان یک وسیله ابزار راستای تحقق اهداف استراتژیک تجارت الکترونیک ازجمله تحقق چشم انداز تجارت الکترونیک عمل کند. وضعیت مطلوب نشان دهنده ارزوها خواسته سازمان چگونگی موقعیت اینده خود بازار الکترونیک که ازطریق اجرای استراتژی تجارت الکترونیک تحقق یابد. مثال شرکت سیسکو چشم انداز خود بدین صورت تدوین نموده است: تغییر روشی که کار میکنیم، زندگی کنیم بازی کنیم یاد گیریم.
رسالت تجارت الکترونیکرسالت سازمان که عنوان ماموریت بیانیه رسالتی یاد شود بیان کند که سازمان چه چیزی جامعه تولید میکند. رسالت سازمانی اهداف بنیادی منحصر فرد سازمان تعیین سازمان سایر سازمانها متمایز جهتگیری سازمان مشخص کند (MOHAMMED.2002,P34). رسالت سازمان هدف سازمان دلیل وجودی بیان کند (WHEELEN & HUBGER, 2000, P6). رسالت سازمان ضمن اینکه چشم انداز سازمان عینی ملموس کند اعتقادات جهت گیریهایی که مدیران دوراندیش سازمان درنظر دارند مشخص کند (MILLER, 1996, P44-45). رسالت سازمانی تجارت الکترونیک باید چهار عنصر زیر دربرگیرد:1 – تعهد سازمانی ذینفعان بازار الکترونیکسازمان باید انتظارات دینفعان متعدد قبیل کارکنان، مدیریت سرمایه گذاران تجارت الکترونیک مشخص کرده خود ملزم تحقق بدانند. مثال سازمان باید امنیت شغلی کارکنان، بهبود ارزیابی عملکرد تامین نرخ بازده موردانتظار عنوان انتظارات ذینفعان بازار الکترونیک لحاظ کند.2 – حوزه کسب کارسازمان رسالت تجارت الکترونیک خود باید محدوده قلمرو فعالیت خود بازار الکترونیک مشخص کند. ایا سازمان قصد دارد حوزه B2C فعالیت کند B2B هر دو؟ اگر شرکت چندین کسب کار شرکت کند تاچه حد قصد دارد هریک کسب کارهای خود صورت الکترونیک تبدیل کند؟ ایا شرکت قصد دارد فقط خدمات پس فروش مدیریت ارتباطات مشتری تامین کند اینکه درصدد مبادلات حملونقل دیجیتال اینترنتی پیگیری کند؟
3 – منابع مزیت رقابتی تجارت الکترونیکسازمان باید منابع مهارتهایی که سبب ایجاد مزیت رقابتی بازار الکترونیک شوند مشخص کند. اگر سازمان منابع مالی کافی تامین هزینه استقرار نگهداری تجارت الکترونیک برخوردار باشد، کارکنان اشنا مفاهیم اصول تجارت الکترونیک داشته باشد، ازمارک قوی، معروف معتبر برخوردار باشد محصولات قابلیت تبدیل دیجیتال داشته باشند قابلیت دیجیتال بالایی برخوردار باشند، سازمان تواند بازار الکترونیک مزیت رقابتی دست یابد. نکته مهم که بازار الکترونیک اینترنتی خودی خود فینفسه مزیت رقابتی تلقی نمی شوند.4 – تصویر اینده سازمان بازار الکترونیکدر رسالت تجارت الکترونیک سازمان، باید تغییرات محیط قانونی، رقابتی، اقتصادی فناوری موردتوجه قرار گیرد. محیط فناوری دلیل اهمیت حیاتی تدارک زیرساختارهای بازار الکترونیک ازتوجه اهمیت ویژهای برخوردار است.ابل (ABELL, 1993) اهمیت تدوین رسالت سازمانی سه زیر معرفی کند:1 – رسالت سازمان منطق روشنی اهداف سازمان کارکنان ارائه کند.2 – رسالت سازمان منطق روشنی کسب کار صنعتی که سازمان فعالیت کند عرضه نماید.3 – رسالت سازمان استراتژی فعلی کسب کار سازمان جهت گیری اینده بیان کند.رسالت تجارت الکترونیک دلیل وجودی فلسفه حیات سازمان بازار الکترونیک مشخص کند برخلاف چشم انداز تجارت الکترونیک که حالت ایندهنگر دارد رسالت حالنگر زمان حال توجه دارد.رسالت سازمانی عرصه بازار الکترونیک سنگ بنای استراتژی تجارت الکترونیک بوده که زمان TO (حال حاضر) وجود دارد. سازمان برمبنای رسالت تجارت الکترونیک استفاده استراتژی تجارت الکترونیک درصدد رسیدن چشم انداز مطلوب تجارت الکترونیک زمان اینده (TN) است. قسمت سه نمونه رسالت شرکتهای فعال تجارت الکترونیک مطرح شوند.رسالت شرکت ا،او.ال: ایجاد یک رسانه جهانی که اندازه تلفن تلویزیون زندگی مردم حیاتی بوده حتی انها ارزشمندتر است.رسالت شرکت ای.بی: ما مردم کمک کنیم هر نقطه جهان هر چیزی مبادله کنند. ما تقویت تجربیات اینترنتی همه افراد (فروشندگان، شرکتهای کوچک، جستجوگران اقلام منحصر فرد و...) ادامه خواهیم داد.رسالت شرکت مانستر: مانستر خود متعهد رهبری بازار ازطریق عرضه فناوریهای نواورانه جدید خدمات برتر داند که امکان اعمال کنترل بیشتری مشتریان (جویندگان شغل) شرکتها فرایند استخدام کارمندیابی فراهم سازد.
اهدافسازمانهایی که قصد تدوین استراتژی تجارت الکترونیک دارند باید پس تدوین تعیین چشم انداز رسالت، اهداف تجارت الکترونیک موردنظر خود مشخص کنند. اهداف نشان دهنده نتایج نهایی فعالیتهای برنامه ریزی شده سازمان هستند (HUNGER & WHEELEN, 2000, P6). منظور تعیین اهداف هدف گذاری تبدیل چشمانداز رسالت سازمانی اهداف عملکردی معین خاص (THOMPSONS & STRICKLAND, 2003, P9). اهداف تجارت الکترونیک، مقاصد نهایی فعالیتهای تجارت الکترونیک بوده قابل اندازه گیری هستند. صفت مشخصه اهداف تجارت الکترونیک کمیت پذیری انها نحوی که ملموس عینی باشند.برخلاف چشم انداز رسالت تجارت الکترونیک که حالت کیفی داشته ازنظر کمیت پذیری مبهم هستند، اهداف تجارت الکترونیک توان برحسب معیارهای مناسب صورت عدد رقم تبدیل کرد. سابان (SABAN,2001) اهداف عمده تجارت الکترونیک سه طبقه زیر خلاصه کند:1 – بهبود فرایندها: هدف تجارت الکترونیک تواند حذف فرایندهای زاید بهبود فرایندهای موجود باشد. 3/68 درصد شرکتهای کارگیرنده تجارت الکترونیک، بهبود فرایندها عنوان یکی اهداف خود قرار داده اند.2 – مهار هزینه ها: گاهی اوقات هدف تجارت الکترونیک کاهش هزینه بهبود کارایی است. 1/17 درصد شرکتها هزینهها افزایش کارایی عنوان هدف تجارت الکترونیک قرار داده اند.
3 – درامدزایی: بعضی موارد هدف استقرار تجارت الکترونیک افزایش فروش درامدزایی است. مثال شرکت «میبری» سال 1997 فقط فروش سالانه معادل دو میلیون دلار برخوردار اما بعد کارگیری اینترنت انجام فروش اینترنتی رقم سال 2000 هفت میلیون دلار رسید (DENNIS, 2000).هرکدام سه هدف کلی خود مجموعه اهداف فرعی جزیی تشکیل شده اند. مجموعه اهداف جزیی جدول (1) نشان داده شده است.سازمانها تکنولوژی اطلاعات سیستمهای اطلاعاتی سرمایه گذاری کنند اهداف متفاوت مدیریت براورده سازند. اهداف مدیریتی سرمایه گذاری تکنولوژی اطلاعات تجارت الکترونیک توان سه دسته زیر بیان کرد (WEILL, 1995):1 – اهداف مبادله ای: حالت سرمایهگذاریها درصدد خودکار کردن رخدادهای مالی مثل حقوق دستمزد، حسابهای دریافتنی سفارش گیری هستند. نوع سرمایهگذاریها هزینه نیروی کار مدیریت کاهش داده کارایی بالا برد.2 – اهداف استراتژیک: حالت هدف سرمایه گذاری کسب مزیت رقابتی افزایش سهم بازار طریق رشد فروش است. هدف سرمایه گذاریها بیشتر گسترش رشد شرکت کارایی.3 – اهداف اطلاعاتی: وضعیت هدف ایجاد یک زیرساختار اطلاعاتی سازمان مدیریت کند. اهداف درصدد انجام وظایف مدیریتی مثل کنترل، بودجهبندی برنامه ریزی بوده ارتباطات، حسابداری تجزیه وتحلیل توانمند میسازد. دان دان (DAN&DAN, 2000, PP 134-135) اهداف تجارت الکترونیک پنج طبقه زیر معرفی کند:1 – رابطه سازی: هدف شرکت ممکن برقراری ارتباطات نزدیکتر، مستحکمتر، پایدارتر همه جانبه مشتری باشد. کار ازطریق پست الکترونیک امکانپذیر میشود.2 – حضور بین المللی: تولیدکننده ممکن استفاده تجارت الکترونیک درصدد ورود بازارهای جهانی بازاریابی صادرات باشد.3 – کاهش هزینه ارتباطی بلندمدت: شرکت ممکن درصدد کاهش هزینه انجام فعالیتهایی مثل تبلیغات ترفیع باشد زیرا تبلیغات اینترنتی هزینه کمتری نسبت تبلیغات سنتی کاغذی دارد.4 – ارائه خدمات یک جامعه گروه خاص: شرکت ممکن ازطریق تجارت الکترونیک درصدد توجه یک بخش خاص بازار باشد قسمت تمرکز کند.5 – دسترسی بازارهای جدید: یکی اهداف شرکتها کارگیری تجارت الکترونیک دسترسی بازارهای جهانی عنوان بخشی فرصتهایی که اینترنت ارائه کند.یکی دلایل افت ناکامی شرکتهای دات کام طی سالهای 2000 2001 نبود شاخص واضحی سوداوری تجارت الکترونیک (BIDGOLI, 2002, P43) همین دلیل حاصل نهایی تجارت الکترونیک باید عنوان سود خود نشان دهد. باتوجه مطلب تعیین اهداف تجارت الکترونیک توان معادله سود استفاده کرد. براساس معادله سود، سود شرکتها کم کردن هزینه درامد حاصل شود. تجارت الکترونیک باید سوداوری خود نشان دهد بدین منظور توان دو هدف کلی تجارت الکترونیکی شناسایی نمود:1 – اهداف کاهش هزینه ها: تجارت الکترونیک قابلیت کاهش هزینه عملیاتی غیرعملیاتی (اداری پشتیبانی) دارد. تجارت الکترونیک دلیل افزایش سرعت، دقت بهبود ارتباطات بین بخشهای داخلی خارجی هزینههای عملیاتی کاهش دهد. ازطریق تجارت الکترونیک مدیریت زنجیره عرضه بههنگام کارا شود شرکت قادر خواهدبود دروندادهای لازم تولید محصولات قیمت کمتر کیفیت بهتر تهیه کند. شرکت میتواند دسترسی