لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .DOC ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 21 صفحه
قسمتی متن :
مقدمه
انقلاب لغت معنی زیر رو شدن پشت رو شدن است، فلاسفه انقلاب ین گونه بیان نمایند ذات ماهیت یک شیی لزوماعوض شده باشدو نگاه جامعه شناسان انقلاب معنای دگر شدن حتی نباید بگوییم دگرگون شده زیرا دگرگون شدن یعنی اینکه گونه کیفیتش جور دیگر شود. عوض باید بگوییم دگر شدن یعنی تبدیل شدن موجودی دیگر. انقلاب ایران دگر شدن جامعه ایرانی یاری گرفتن اموزه اسلام ناب محمدی زمینه ساز جامعه توحیدی باشد.
انقلاب اسلامى ایران بىشک پدیدهاى نوظهور قرن حاضرمىباشد.انقلابى غایتگرا،ارمانگرا،اسلامگراوعالمگیر جهانشمول وبىنظیردر جهان اسلام رهبری امام خمینی(ره) هدایت گردید تحولى شگرف عرصه روابط بینالملل معادلات سیاسى دولتهاى جهان پدید اورد. رهبر تاریخ ساز انقلابى بنیان نهاد بسان تیغى دو لبه همزمان علیه کمونیسم کاپیتالیسم کار گرفته شد. ایشان هدف مقابله سلطه ابرقدرتهاى شرق غرب، ملل اسلامى رویکردى مجدد ارزشهاى اسلامى فرا خواندند قائل شدن رابطهاى مستقیم میان انقلاب ایدئولوژى، انقلاب شرطى لازم ضرورى براى تحقق ارمانهاى الهى وسیلهاى براى نیل مقاصد مکتبى ایصال جامعه بشرى تعالى انسانى تلقى کردند، راه پیاده کردن نظریه خویش اهتمام نمودند. رهگذر، ایشان علاوه اهتمام حاکمیت ارمانها ارزشهاى مذهبى، هیچ کوششى براى تحقق جنبههاى ازادیخواهانه استقلال طلبانه نهضت فروگذار ننمودند بدین ترتیب انقلاب عنوان وسیلهاى براى تحقق جمهوری اسلامی مطمح نظر ایشان قرار گرفت.
چرایی وقوع انقلاب اسلامی ایران
1- نارضایتی عمیق شرایط حاکم شاخص مانند خستگی تنفر مردم وعده تکراری دروغین رسیدن دروازه تمدن بزرگ شاه شعارهای طردکننده رژیم مانند مرگ شاه نظام شاهنشاهی نابود باید گردد، اشکار بود. برخلاف همه بیشتر انقلابهای معاصر تنها گروههای خاصی انها شرکت داشتند ایران اکثر قریب اتفاق جمعیت کشور رژیم پهلوی ابراز تنفر کردند. توجه واقعیت ناخشنودی مردم جنبه فکری عقیدتی امیخته گردید توان گفت نارضایتی ایران دیگر انقلابهای معاصر شدیدتر عمیق تر بود.
2- گسترش پذیرش اندیشه ایدئولوژی جدید جایگزین انقلاب اسلامی شاخص شعارهای انقلابیان بیان ارمان جدید تظاهرات خیابانی، سخنرانی نوشته زمان وقوع انقلاب دیده توجهی همگانی شعارهای گروههای غیر اسلامی رغم تبلیغات گسترده انها قابل مشاهده بود. طورکلی، پی شکست مارکسیسم ناسیونالیسم، تلاش گروههای اسلامی، اندیشه احیای دین بازگشت خویشتن روز روز نیرومندتر کسانی انقلاب شرکت جستند اینکه ایدئولوژی اسلامی باید جایگزین ایدئولوژی قدیم حاکم گردد، معتقد گردیدند.
از سوی دیگر جمعیت پذیرنده ارمانهای انقلاب اسلامی خلاف سایر انقلابهای معاصر بسیار بود، گونه توان گفت جز بخشی روشنفکران عقاید مارکسیستی لیبرالی انقلاب شرکت داشتند عموم مردم ارمانهای اسلامی اندیشه امام خمینی طرفداری کردند. افزودن اصالت فرهنگی ایدئولوژی انقلاب ایران تفاوتهای عمده انقلاب اسلامی دیگر انقلابهای معاصر است. 3- وقوع انقلاب اسلامی، وجود نوعی رهبری ویژه همراه ساختارهای خاص نقش افرین مانند نهاد روحانیت، شبکه مساجد انجمن اسلامی اشکار بود.
رهبری هوشمند بلامنازع امام خمینی، اعتماد خاص مردم وی پیوند دینی تاریخی روحانیت مردم وضعی استثنایی پدید اورد موفقیت سریع برانگیختن نارضایتی وضع موجود، گسترش ارمانهای انقلاب اسلامی، ایجاد گسترش روحیه انقلابی بسیج عمومی انجامید. شعارهایی مانند «نهضت ما حسینی رهبر ما خمینی است» «حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله»، «تا خون رگ ماست خمینی رهبر ماست» پذیرش همگانی رهبری امام خمینی انقلاب اسلامی گواهی دهد. 4- روحیه انقلابی انقلاب اسلامی شاخصهایی چون عدم تسلیم انقلابیان برابر اقدامات رفرمیستی رژیم شاه؛ (مانند تغییر نخست وزیران، ازادی زندانیان سیاسی ازادیهای کنترل شده مطبوعات) توجهی انان اقدامات سرکوب گرانه (مانند حکومت نظامی) مشخص شود. کاوش زمینه چگونگی وقوع انقلاب اسلامی مانند هر انقلاب دیگر باید تاریخ کشور مرجوع کرد. سوی دیگر، بحث چگونگی وقوع انقلاب، توجه ماهیت انقلاب بسیار راه گشا نماید. ماهیت دینی انقلاب اسلامی پیروزی سریع ماهیت ارتباط داردبازگو کننده نقش مهمتر تعدادی علل مربوط چگونگی وقوع انقلاب اسلامی است. علتهایی مانند دین مبین اسلام، مذهب تشیع ویژگی ظلم ستیزی عدالت خواهی ان، نهضتها حرکتهای شیعی گذشته، مراسم مذهبی (عزاداری ماههای محرم صفر ویژه روزهای تاریخی تاسوعا عاشوراحسینی)، نهاد روحانیت ارتباط دائمی مردم رهبری هوشمند قاطع امام خمینی. حقیقت فرهنگ مذهبی مردم ایران رغم نمودهای اشکار فرهنگ پرزرق برق غربی، نهادهای فرهنگی تاریخی رهبری امام خمینی ایجاد پیروزی سریع انقلاب نقش اساسی داشت.
خطوط کلى اسلام انقلاب اسلامى
اسلام مبتنى یک نظام ارزشى است. نظام ارزشى، ویژگىها مشخصههاى جامعه سیاسى ارمانى عرضه شده است. رهبران دینى اساس نظام ارزشى، شیوهها راهکارهاى عملى دگرگونسازى جامعه جهت دستیابى جامعه ارمانى ارائه مىدهند. اسلام کارپردازى روشها شیوهها، مقایسه سایر مکاتب، ملاکها معیارهاى ویژهاى دارد انچه امروزه جهان متداول است، متفاوت مىباشد. حرکت چارچوب اسلام حاکمیت اخلاق اینکه اسلام استفاده هر وسیله جهت دستیابى هدف مجاز نمىشمرد، خطوط کلى حاکم شیوههاست. قران کریم بسیارى ابعاد نظام ارمانى اسلام مشخص کرده است. تاریخ سراسر مبارزه شیعه الهامبخش جامعه ایرانى خلق انقلاب اسلامى بود. ارائه درک صحیح، دقیق سازنده تاریخ اسلام تحول، موجب دگرگونى فکر اندیشه مردم است. اعتقاد برخى محققان، محرک اصلى ایجاد انقلاب ایران روح حاکم تفکر جهانبینى اسلامى بود. پیش ایجاد انقلاب جمعى عرصه اجتماع، انقلاب فردى درون رخ مىدهد. قران کریم مىفرماید: مردم جامعه تغییر نمىکنند، مگر انکه خود افراد یکایک تغییر تحول یابند. ازانجا جهت ایجاد انقلاب اندیشه، باید جهانبینى وضعیت روحى جامعه تحول ایجاد شود، رسالتهاى مهم پیامبران رهبران الهىعلیهمالسلام دگرگونى فکر اندیشه است. نظام اعتقادى اسلام نقش مهمى موضعگیرى انسان عرصه اجتماع دارد. هر چه اعتقادات باورهاى جامعه استحکام منطقى بیشترى برخوردار باشد نقش فعالترى مواجهه مشکلات مصایب ایفا مىکند، روح حقیقى توحید نفى فراعنه طواغیت پى دارد رویارویى مبارزه شرک ظلم قدرت مقاومت پایدارى مىدهد. یکى نویسندگان خارجى معتقد عقاید تشیع بهگونهاى عناصر مبارزاتى نیروى انقلابى نحو چشمگیرى وجود دارد مقاومت علیهمقتدرترینظالمهاراتوجیهمىکند. اعتقاد حیات اخروى، الهامبخش مبارزه چارچوب ارمان شهادت طلبى رسیدن فوز عظیم پیروزى اجراى حدود الهى جهان است. نبوت امامت گویاى سیره رفتارى گفتارى رهبران دینى عنوان اسوه راهنماى مردم شمار مىرود. زندگى سراسر مبارزه جهاد ائمه اطهارعلیهمالسلام تاریخ پرافتخار تشیع، درس بزرگى براى پیروان انان طول تاریخ است. از