فرمت فایل: ورد ( قابلیت ویرایش )
تعداد صفحات : 100 صفحه
از انقراض حکومت ساسانی پایان قرن سوم هجری --> ادبیات پهلوی سه قرن اول هجری چنانکه میدانیم زبان رسمی ادبی ایران دوره ساسانی لهجه پهلوی جنوبی پهلوی پارسی بود.
این لهجه دربار ادارات دولتی حوزه روحانی زرتشتی چون یک زبان رسمی عمومی بکار میرفت همان حال زبان ادب سریانی کلیساهای نسطوری ایران که اواخر عهد ساسانی برخی شهرهای ماوراءالنهر گسترده شده است، استعمال داشت.
پیداست که حمله عرب افتادن دولت ساسانیان برسمیت عمومیت لهجه پهلوی لطمهای سخت خورد لیکن بهیچ نمیتوان پایان حیات ادبی لهجه مقارن حادثه بزرگ تاریخی دانست چه پس دیرگاه هنوز لهجه پهلوی شمار لهجات زنده دارای اثار متعدد پهلوی تاریخی دینی بوده حتی باید گفت غالب کتبی که اکنون بخط لهجه پهلوی دست داریم متعلق ببعد دوره ساسانی است.
قسمتی قرن سوم هجری کتابهای معتبری بخط زبان پهلوی تالیف شده حدود قرن پنجم هجری روایاتی راجع باشنایی برخی ایرانیان ادبیات لهجه دست مثلا منظومه ویس رامین که اواسط قرن پنجم هجری بنظم درامده مستقیما پهلوی بشعر فارسی ترجمه شده حتی قرن هفتم «زرتشت بهرام پژدو» ارداویرفنامه پهلوی بنظم فارسی دراورد.
سه چهار قرن اول هجری بسیاری کتب پهلوی مسائل مختلف قبیل منطق، طب، تاریخ، نجوم، ریاضیات، داستانهای ملی، قصص روایات نظایر انها بزبان عربی ترجمه انجمله است: کلیله دمنه، ایین نامه، خداینامه، زیج شهریار، ترجمه پهلوی منطق ارسطو، گاهنامه، ورزنامه جز انها.
همین اوان کتبی مانند دینکرت، بندهشن، شایست نشایست،ارداویرافنامنه، گجستک ابالش، یوشت فریان، اندرز بزرگمهر بختکان، مادیگان شترنگ، شکند گمانیک یچار امثال انها بزبان پهلوی نگاشته که بسیاری مطالب مربوط بایران پیش اسلام ایین روایات مزدیسنا داستانهای ملی انها محفوظ مانده است.
مولفان کتب غالبا روحانیون زرتشتی بوده باین سبب تاریخ روایات ملی دینی ایران قدیم اطلاعات کافی داشتهاند.
از گذشته تمام دیوانهای حکام عرب عراق ایران ماوراءالنهر مدتی خط لهجه پهلوی استفاده میشده است.
همه احوال پیداست که غلبه عرب رواج زبان دینی سیاسی عربی بتدریج رواج انتشار لهجه پهلوی میکاست انجا که پس چند قرن فراموش جای خود بلهجات دیگر ایرانی داد.
خط پهلوی اثر صعوبت بسیار نقص فراوان خود بسرعت فراموش گردید بجای خط عربی معمول که همه نقصهایی که فارسی زبانان داشت همه نارسایی بمراتب خط پهلوی اسانتر است.
بهمان نسبت که لهجه پهلوی رسمیت رواج خود دست میداد زبان عربی مراکز سیاسی دینی نفوذ مییافت برخی ایرانیان فراگرفتن تدوین قواعد کوشش میکردند اما هیچگاه زبان عربی مانند یک زبان عمومی ایران رائج نبود بهیچ لهجات عمومی ادب ایرانی شکستی وارد نیاورد عبارت دیگر میان همه ملل مطیع عرب تنها ملتی که زبان خود نگاه داشت استقلال ادبی محروم نماند ملت ایرانست. انقراض حکومت ساسانی پایان قرن سوم هجری -->
متن بالا فقط تکه محتوی متن پروژه میباشد صورت نمونه در درج شدهاست.شما بعد پرداخت انلاین ،فایل فورا دانلود نمایید
لطفا نکات زیر هنگام خرید دانلود مقاله : توجه فرمایید.
« پرداخت انلاین دانلود قسمت پایین »