سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق عفت پاکدامنی


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 50 صفحه


 قسمتی متن : 

 

تحلیل واژه عفاف:

    «عفاف» ریشه «عفت» لغت شناسان گفته اند که معنای اکتفا ورزیدن بهره مندی کم شایسته است. همچنین، عفت چنین معنا کنند: عفت، پدیدامدن حالتی نفس که وسیله افزون طلبی قوه شهوانیه جلوگیری شود. همچنین «مجمع البحرین» امده است: عفاف چیزی ورزیدن یعنی امتناع کردن، پس او عفیف است. ابن منظور لسان العرب عفت خویشتن داری انچه که حلال زیبا نیست، بیان کرده است.

    همچنین قاموس، «عفت» معنای خود نگهداری محرمات زشتیها که زیباگزینی منافات دارد، معنا کند.

    در ادب پارسی، عفاف نظر معنا گویش، تفاوت یافته است. لغت نامه دهخدا عفاف معنای پارسایی پرهیزگاری نهفتگی، پاکدامنی خویشتن داری امده است.     بنابراین گویش فارسی، عفاف معنای «پاکدامنی» کار رود. تفکر اسلامی، عفاف واژه بار معنایی خاص برگرفته ایات روایات، گونه منش همراه کنش رفتاری گفتاری.

    مرحوم نراقی معراج السعاده نویسد: عفت عبارت مطیع منقاد شدن قوه شهوانیه قوه عاقله که حدود اوامر الهی لحاظ کمی کیفی، نگهدارد.

    عفت همان اعتدال عقلی شرعی افراط تفریط مذموم است، پس تمامی اخلاق احوال، حد وسط راه میانه «عفت» است.

عفت، فضیلت‏بزرگ اخلاقى

«عفت‏»نقطه مقابل‏«شکم پرستى شهوت پرستى‏»است که مهمترین فضایل انسانى‏محسوب مى‏شود.

«عفت‏»به گفته راغب اصفهانى کتاب‏«المفردات‏»،به معنى پدید امدن حالتى درنفس که ادمى غلبه شهوت باز مى‏دارد و«عفیف‏»به کسى گفته مى‏شود که‏داراى وصف حالت‏باشد.

صاحب‏«مقاییس اللغه‏»مى‏نویسد:«عفت اصل دو معنى امده است:نخست،خوددارى انجام کارهاى زشت دیگر، کم بودن چیزى.لذا عرب باقى مانده شیردر پستان مادر«عفه‏»(بر وزن مدت)مى‏گوید.»ولى کلام راغب اصفهانى درمفردات،استفاده مى‏شود که هر دو معنى یک چیز باز مى‏گردد.(زیرا افراد عفیف به‏چیز کم قانع هستند.)

مولف التحقیق مى‏نویسد:«این ماده اصل،به معنى حفظ نفس تمایلات شهوات‏نفسانى است،همان گونه که تقوا معنى حفظ نفس انجام گناهان مى‏باشد،بنابراین عفت‏یک صفت دورنى است،در حالى که تقوا ناظر اعمال خارجى است‏».

علماى اخلاق تعریف‏«عفت‏»،ان صفتى حد وسط میان شهوت پرستى خمودى دانسته‏اند.

انچه بیان شد،تفسیر«عفت‏»به مفهوم عام کلمه بود،زیرا بعضى براى معرفى‏«عفت‏»از نقطه مقابل ان،یعنى،پرده‏درى استفاده کرده‏اند.به همین علت بسیارى‏از موارد،واژه‏«عفت‏»را پرهیزکارى خصوص مسایل جنسى استعمال‏کرده‏اند.

به هر حال ایات قران مجید روایات اسلامى استفاده مى‏شود که‏«عفت‏»-به هردو معنى-از بزرگترین فضایل انسانى هیچ کس سیر الى الله،بدون داشتن‏«عفت‏»به جایى نمى‏رسد.در زندگى دنیا ابرو حیثیت شخصیت انسان گروعفت است.

با اشاره قران باز مى‏گردیم ایات ذیل بررسى مى‏کنیم:

1- للفقراء الذین احصروا فى سبیل الله لا یستطیعون ضربا فى الارض یحسبهم‏الجاهل اغنیاء من التعفف تعرفهم بسیماهم لا یسئلون الناس الحافا ما تنفقوا من خیرفان الله علیم (سوره بقره،ایه 273)

2- راودته التى هو فى بیتها عن نفسه غلقت الابواب قالت هیت لک قال‏معاذ الله انه ربى احسن مثواى انه لا یفلح الظالمون (سوره یوسف،ایه 23)

3- لقد همت‏به بها لو لا رءا برهان ربه کذلک لنصرف عنه السوء والفحشاء انه من عبادنا المخلصین(سوره یوسف، ایه 24)

4-قالت فذالکن الذى لمتننى فیه لقد راودته عن نفسه فاستعصم لئن لم یفعل‏ماء امره لیسجنن لیکونا من الصاغرین-قال رب السجن احب الى مما یدعوننى الیه والا تصرف عنى کیدهن اصب الیهن اکن من الجاهلین-فاستجاب له ربه فصرف عنه‏کیدهن انه هو السمیع العلیم (سوره یوسف،ایه 32-34)

5- الذین لفروجهم حافظون×الا على ازواجهم او ما ملکت ایمانهم فانهم غیرملومین-فمن ابتغى وراء ذلک فاولئک العادون (سوره مومنون،ایه 5-7)

6-.. الحافظین فروجهم الحافظات ...(سوره احزاب،ایه 35)

ترجمه

1- (انفاق شما مخصوصا باید)براى نیازمندانى باشد که راه خدا،در تنگنا قرار گرفته‏اند،(و توجه ایین خدا،انها وطن‏هاى خویش اواره ساخته شرکت میدان جهاد انهااجازه نمى‏دهد براى تامین هزینه زندگى،دست‏به کسب تجارت بزنند)،نمى‏توانندمسافرتى کنند(و سرمایه‏اى دست اورند)و شدت خویشتن‏دارى،افراد نااگاه انها رابى‏نیاز مى‏پندارند،اما انها چهره‏هایشان مى‏شناسى هرگز اصرار چیزى مردم‏نمى‏خواهند(این مشخصات انها!)و هر چیز خوبى راه خدا انفاق کنید،خداوند ان‏اگاه است.

2- زن که یوسف خانه او بود،از او تمناى کامجویى کرد،درها بست گفت:

«بیا(به سوى انچه براى تو مهیاست)».(یوسف)گفت:«پناه مى‏برم خدا!او[ عزیز مصر]صاحب نعمت من است،مقام مرا گرامى داشته(ایا ممکن است‏به او ظلم خیانت کنم؟!)

مسلما ظالمان رستگار نمى‏شوند!»


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.