سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق شخصیت وحقوق زن اسلم اسلام فمینیسم


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 21 صفحه


 قسمتی متن : 

 

شخصیت وحقوق زن اسلم - اسلام فمینیسم

مقدمه 2

فمینیسم چیست؟ 3

بررسی علل پیدایش فمینیسم 5

بررسی علل تنوع مکاتب فمینیستی 6

مکتب فمینیستی 9

زیر شاخه فمینیسم اسلامی 17

مهم اهداف جنبش فمینیسم 19

اصول ومبانی تفکرات فمینیسم اسلامی 23

نقد فمینیسم اسلامی 26

زن دیدگاه اسلام 28

نقد فمینیسم 29

نتیجه 33

خلاصه مقاله فهرست منابع 35

مقدمه

مقاله حاضر یکى مباحث روز مى‏پردازد . فمینیسم ، جریانى خزنده که متن تفکرات فلسفى ایدئولوژى غرب برخاست طرح ایده‏ها شعارهاى ظاهر حق مدارانه زنان ، توانست سرعت سطح دنیا انتشار یابد کشورهاى اسلامى فرا بگیرد .استکبار جهانى صهیونیسم براى مقابله اسلام تضعیف پایه‏هاى کنترل جوامع اسلامى ، طرح بلند مدتى پا عرصه گذاشته سعى دارد نابودى نظام خانواده ، عملا اجتماع مسلمین دچار تشتت گسست نماید ، وحدت وفاق ملى مذهبى بین ببرد نهایت ، تسخیر کامل کشورهاى اسلامى استفاده منابع غنى فرهنگى ، اجتماعى اقتصادى مسلمانان بپردازد .یکى مهم‏ترین حربه‏هاى دشمن ، دامن زدن مسائل حقوقى زنان ، ویژه جوامع اسلامى . استکبار اگاهى سنت‏هاى قومى ، قبیله‏اى مذهبى کشورهاى اسلامى حساسیت‏هاى مسلمانان زن ، تبلیغات مسموم همه جانبه سطح وسیع پرداخته ؛ ضمن خشن غیر منصفانه جلوه دادن چهره اسلام نسبت مسائل زنان ـ ویژه حقوق اقتصادى قبیل ارث ، دیه نفقه ـ شبهه افکنى نسبت اموزه‏هاى مترقى اسلام بپردازد .در مجال ، وظیفه علما ، روشنفکران ، محققان دین پژوهان ، بسیار خطیر حیاتى . انان مى‏بایست ضمن دفاع عقلایى دین اموزه‏هاى دین تبیین زبان روز اوردن معارف دینى اعتقادات اسلامى ، نیازها خلاءهاى فکرى جامعه ، ویژه قشر جوان ، طرف کنند سو ، ضمن کنترل ، بررسى نقد ایده‏ها ، تفکرات فرهنگ‏هاى صادراتى غرب ، حقیقت ماهیت واقعى انها ملا سازند ؛ جوان مسلمان فریب ظاهر زیباى انها نخورد . کشورهاى صنعتى غربى امر بسته بندى صنایع غذایى نسبت ما چند گام جلوترند . انها تکنولوژى بسته بندى عقاید خود استفاده مى‏کنند . جریان فمینیسم یکى صدها کالاى بسته بندى شده‏اى که وارد کشورهاى اسلامى ؛ اما بافت دینى مذهبى کشورها اجازه فعالیت نداد . فمینیسم براى بقا دوام خود یک سو ترویج تکثیر خود سوى دیگر ، قالب عوض نمود شکل بسته‏بندى جدیدى نام «فمینیسم اسلامى» وارد کشورهاى اسلامى ؛ اسم اسلام ، مبارزه اسلام بپردازد . هوشیارى ، دقت ، تبیین ، تفسیر نقد منطقى تبلیغ ترویج فراگیر ، لوازم کار پژوهشگران ، استادان مسئولان راه مبارزه فرهنگى عقلانى پدیده . غناى فرهنگ تمدن مذهبى ـ ملى ما بهترین پشتوانه علمى مهم‏ترین منبع مقاله براى نقد بررسى طرد این‏گونه محصولات غربى .این مقاله صدد ضمن معرفى فمینیسم نحله‏هاى برنامه‏ها اهداف یک سو بیان دیدگاه متعالى اسلام ، ویژه مسائل زنان ، سویى دیگر ، ضمن دفاع اموزهاى دینى ، نقد اهداف ارمان‏هاى فمینیسم بپردازد بیان کند که اسلام فمینیسم لحاظ ایدئولوژى جهان‏بینى ، اصلا قابل قیاس نیستند فرض قیاس ، مانند دو قطب مخالف‏اند که هیچ‏گاه تلفیق نمى‏شوند مولودى نام فمینیسم اسلامى خلق نخواهند کرد . 

فمینیسم چیست؟

فمینیسم ، جنبشى سازمان یافته براى دست یابى حقوق زنان ایدئولوژى‏ایى براى دگرگونى جامعه ؛ که هدف ، صرفا تحقق برابرى اجتماعى زنان نیست ، بلکه رویاى دفع انواع تبعیض ستم نژادى سر مى‏پروراند .همه گرایش‏هایى که زیر چتر گسترده جنبش گرد امده‏اند ، باورند که زنان بى‏عدالتى نابرابرى روبه‏رو شده‏اند ؛ اما علل ستم انان ، تحلیل‏هاى مختلفى ارائه مى‏دهند همین پایه ، راهبردهاى متفاوتى پیشنهاد مى‏کنند .نخستین بار ، واژه فمینیسم (Feminisme) یک متن پزشکى زبان فرانسه ، براى تشریح گونه‏اى وقفه رشد اندام‏ها خصایص جنسى بیماران مردى کار رفت که تصور مى‏شد خصوصیات زنانه یافتن بدن خود رنج . سپس الکساندر دوما ، نویسنده فرانسوى ، واژه جزوه‏اى عنوان «مرد زن» ، زناى محصنه زنانى کاربرد که گونه‏اى ظاهرا مردانه رفتار مى‏کردند .(1)فمینیسم عنوان یک اصطلاح سیاسى ، سال 1837 م . وارد فرهنگ فرانسه . واژه هر چند ارائه چهره‏اى کلى منهاى مشخصه‏هاى یک مکتب سیاسى - اجتماعى ، واژه‏اى گویا ؛ اما دارا بودن کلیت مفهومى ، مولفه‏ها شناسه‏هاى معرفى یک تفکر خاص ، تهى مى‏باشد . براى فهم معناى خاص اراده شده فمینیسم ، پسوند نیاز پسوندها هستند که تعیین کننده نوع گسترش ، مشخصه‏ها اهداف خاص مى‏باشند بدین ترتیب که مثلا فمینیسم رادیکال فمینیسم سوسیالیست متمایز مى‏گردد .(2)در مباحث اکادمیک ، فمینیسم معناى اعم ، شامل هر گونه مطالبات حقوقى اجتماعى زنان ؛ اما ان‏چه امروز عنوان فمینیسم مطرح مى‏شود ، فمینیسم معناى اخص که جنبشى کاملا سیاسى - ایدئولوژیکى حمایت شده کانون‏هاى خاص جهان .بهتر که بگوییم فمینیسم قبل ان‏که یک مکتب ایدئولوژى مستقل باشد ، یک وجه اجتماعى براى احقاق حقوق زن مظلوم اروپا غرب .در دهه 1840 م . ، جنبش حقوق زنان ایالات متحده ظهور کرد فعالیت جهت تبیین جایگاه زن جامعه امریکا پرداخت . دستاورد مهم فعالیت‏ها ، اعلامیه «احساسات» که خواهان رعایت اصول ازادى برابرى زنان .قبل ظهور جنبش‏هاى مدافع حقوق زنان ، نویسندگان زن نابرابرى‏ها بى عدالتى‏هاى اجتماعى علیه زنان ، مطالبى نوشته بودند . واقع ، اغازگر گونه جنبش‏ها منشا پیدایش نهضت فمینیسم ، همین نویسندگان بودند که تحولات فکرى فرهنگى ، زمینه خیزش زنان جهت احقاق مطالبات خود فراهم نمودند . عنوان نمونه ، مى‏توان خانم مرى ولستن کرافت ، نویسنده «احقاق حقوق زنان» سیمون دو بوار ، نویسنده «جنس دوم» اشاره نمود .در یک جمع‏بندى کلى تعریف فمینیسم ، مى‏توان گفت جنبش‏هاى فعالى حقوق زنان ، چه جهان غرب چه کشورهاى اسلامى ، اعتراض برخى نابرابرى‏هاى اجتماعى شکل گرفتند ؛ اما گذشت زمان ، جریانى فرهنگى تبدیل شدند که اساس انگاره‏هاى مشخص اعتقادى ، تحلیل نابرابرى‏هاى زنان ارمان‏هاى زنانه پرداختند . امروزه، واژه فمینیسم دفاع حقوق زنان اساس ارمان برابرى طلبى اطلاق مى‏شود .(3)

بررسی علل پیدایش فمینیسم

شناخت فمینیسم ، عنوان مکتبى که دفاع حقوق زنانى همراه خود یدک مى‏کشد ، نیاز بحث تاریخى اجتماعى فرهنگ تاریخ غرب دارد که مقاله گنجایش ندارد ؛ اما براى بررسى علل پیدایش فمینیسم ، ناچاریم مقوله زن حقوق او منظر تاریخى ، طور خلاصه بیان کنیم .در روم باستان ، زنان حقوق اجتماعى برخوردار نبودند ارث محروم بودند . پس مرگ شوهر ، زن مانند سایر اشیاء ، ورثه منتقل مى‏شد . رومیان ان‏که قوانین حقوق ، پیشرفت کرده بودند ؛ اما افکار عامه نسبت زنان ، متمایل خشونت سختگیرى .(4)در دمکراسى اتن ، زنان بردگان ولگردها برابر بودند حق راى مالکیت اقتصادى نداشتند ؛ گونه‏اى که زنان اجازه خرید فروش اشیاء گران‏تر بیست من جو نمى‏دادند .(5)با سقوط امپراطورى روم ، فضاى اجتماعى تدریج تحت تاثیر اموزه‏هاى مسیحیت ، تلطیف . قرون وسطى ، دوران راحت باش براى زن اروپاى قدیم .  قرن‏هاى ششم هفتم میلادى که گسترش تعالیم مسیحیت همراه ، زنان حتى دیرها کلیساها اندازه مردان سهم داشتند ریاست برخى دیرها نائل مى‏شدند . واقع ، مى‏توان گفت مسیحیت نگاهى کرامت گونه زن داشت ؛ طورى که توانست نگاه جاهلیت قبل مسیحیت نسبت زن تغییر دهد ؛ چون دین پایه زنى بزرگ نام مریم علیهاالسلام بنا نهاده شده . ، دلیلى محکم رد نظریه‏اى که فمینیسم زاییده اموزهاى مسیحیت مى‏داند .در قرن‏هاى دهم یازدهم میلادى ، زنان ارام ارام وارد مسائل سیاسى ، حکومتى قضایى شدند . دوره ، مقارن ورود نفوذ اسلام اروپا که ره‏اورد بزرگ نفوذ ، افزایش حرمت حقوق زن جامعه فرهنگ اروپا مى‏باشد .در سده‏هاى سیزدهم چهاردهم میلادى ، ساختار اقتصادى اجتماعى اروپا متحول تضییقات حقوقى زنان کاهش حرمت کرامت زن اروپایى شکل گرفت . بیش‏ترین دوران تهاجم کرامت زن حقوق مادى معنوى او غرب بعد رنسانس ؛ دورانى که مرگ مدنى زن تعبیر شده . اوج تهاجمات قرن‏هاى پانزدهم شانزدهم میلادى . دوران شاهد هستیم که زنان خلاق عرصه علم هنر ادبیات ، مجبورند اثارشان نام‏هاى مردانه امضا کنند ؛ مثلا کشفیات مهم نجومى تیکو براهه ، حاصل زحمات تلاش‏هاى علمى خواهرش . قرن‏هاى هفدهم هیجدهم میلادى ، که تشدید سکولاریزاسیون اخلاق فرهنگ ، تمرکز ثروت ، مبادلات بردگان فقیر شدن بخشى بشریت همراه ، شرافت انسان اروپا ، میزان تولید کالا پس اندازهاى مادى او تنزل کرد . بین ، وضع زنان وخیم‏تر مردان . تحولات رنسانس باعث خلق تفکرات الحادى مادى ، انسان مدارى ، فردگرایى اومانیسم اروپا .فرایند تحولات ، سبب خیزش زنان که خواستار اعاده حیثیت شرافت حقوق تضییع شده خود بودند ، سر اغازى براى پیدایش فمینیسم غرب .نهضت فمینیسم شکل گرفت بیان کند که زن دنیاى مدرن امروزى بن بست رسیده براى رهایى او بن بست باید چاره‏اى اندیشید . زن غربى فمینیسم یگانه حامى حقوق کرامت دست رفته خود پنداشته ، نقد قوانین ناعادلانه ، ساختار قدرت ، فرهنگ ، ارزش‏ها سنت‏هاى مردسالارانه جامعه مى‏داند .(6)سیر تاریخى پیدایش فمینیسم مى‏توان دو بخش اساسى موسوم موج‏هاى دوگانه تقسیم کرد .موج اول فمینیسم ، اشاره جنبش‏هاى فمینیستى اواخر قرن نوزدهم اوایل قرن بیستم میلادى داشت محور فعالیت‏هاى انها کسب حقوق مساوى براى زنان ، ویژه حق راى ، .موج دوم اواخر دهه 60 تمام دهه 70 قرن بیستم میلادى ، اعتراض مجددى عدم تساوى زنان .این دو موج فمینیستى مدعى اند که حوزه‏اى هستند اندیشه‏ها ، تاریخچه کارکردهاى خاص خود ؛ اما عمل ما بین اندیشه‏ها کارکردها هیچ وحدتى وجود ندارد . 

بررسی علل تنوع مکاتب فمینیستی

در زمینه علل پیدایش مکاتب متعدد فمینیستى ، ویژه شرایطى که انها حرکت خود راستاى ازاد نمودن زن ستم مردان مى‏دانند ، باید گفت : هر کدام دیدگاه‏ها مکاتب فراخور پیدایش بالندگى خود ، دامن مکتبى خاص رنگ بو حال هواى همان مکتب فکرى - فلسفى اخذ نموده ؛ کلیت اعتماد ، تناسب بستر رشد خود عوامل مسائل محیطى اش تاثیر پذیرفته .(7)بنا نظر دریک ویلفورد ، بهتر جاى واژه فمینیست ، فمینیست‏ها استفاده کرد ؛ زیرا گرایشات فمینیستى قدرى مختلفند که نمى‏توان انها یک مفهوم واحد جمع اورى کرد .(8) ان‏جا که فمینیست‏ها اساس اموزه‏هاى مکاتب فکرى ، فلسفى سیاسى ، دیدگاه‏هاى خود ترویج مى‏دهند علت فرودستى زنان تحلیل مى‏کنند ؛ مى‏باید علل پیدایش تنوع دیدگاه‏هاى فمینیستى وابستگى جنبش‏هاى طرفدار حقوق زن مکاتب بدانیم . طرف دیگر ، وجود ظهور مکاتب مختلف فمینیستى بیانگر که فمینیسم تنهایى یک مکتب ایدئولوژى مستقل نیست ، بلکه تنها جریانى تاریخى اجتماعى . تمام فمینیست‏ها معتقدند نژاد زن همواره تحت تبعیض مردان بوده ؛ گونه‏اى که عرصه فرهنگ تاریخ نوردیده اکثر نقاط جهان تاثیر به‏سزایى عادات رسوم مردم جاى گذاشته فرودستى زنان تمام زوایاى فرهنگ ملل مختلف نمایان . کلیت مشکلى که تمام نحله‏هاى فمینیستى خود


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.