لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 66 صفحه
قسمتی متن :
سیستم انتقال نیرو
انتقال نیرو
موتور اتومبیل تنهایی قادر نیست تمام شرایط رانندگی نیرو سرعت لازم چرخها فراهم نماید.زیرا قدرتی بتواند جوابگوی احتیاجات خودرو باشد زمانهای مختلف بطور وسیعی تغییر کند. انتقال قدرت تولیدی موتور چرخهای محرک دستگاهها مکانیزمهای متعددی بکار گرفته شوند. مجموعه فاصله موتور چرخهای محرک جای دارند خط نیرو نامیده شوند
به خط نیرو اعمال مختلف ازجمله موارد زیر توان نسبت داد:
1- دوران موتور بدون حرکت اتومبیل ممکن سازد.
2- شرایطی سرعت دوران موتور زیاد اجازه دهد اتومبیل سرعت کم حرکت کند.
3- حالیکه موتور فقط یک جهت دوران نماید امکان حرکت وسیله نقلیه سمت جلو عقب فراهم سازد.
اسامی دستگاههائی خط نیروی اتومبیل معمولی توان یافت عبارتند از:
1- کلاچ 2- جعبه دنده( گیربکس) 3- اوردارایو 4- گاردان 5- دیفرانسیل
در دنباله مطلب بطور مفصل ساختمان، طرز کار، عیب یابی هر یک اجزاء پردازیم.( شکل 2)
کلاچ
اتصال جعبه دنده موتور معمولا بوسیله کلاچ صورت گیرد. لحظه شروع حرکت بخاطر وجود مقاومت زیاد برابر خودرو احتیاج نیروی فراوانی داریم نیرو بوسیله موتور تامین گردد. اینکه کلیه نیروی موتور یکباره جعبه دنده انجا قسمت بعدی موجود خط نیرو منتقل نشود اتومبیل حرکت ناگهانی ایجاد نکند نیرو بایستی بتدریج خط نیرو منتقل گردد. کلاچ سبب شود اولا اتومبیل یکباره جا کنده نشود ثانی شروع حرکت اتومبیل ارام بدون ضربه باشد.
در کلاچ نقش مبدل دور ایفا کند. وظیفه مهمتر کلاچ دستگاه محرک اتومبیل مقابل بار ناگهانی زیاد حد مجاز حفظ نماید. عبارت دیگر کلاچ نقش کلید اطمینانی بازی کند. مانع انتقال ضربات ناگهانی بار غیر مجاز دستگاه محرک وسیله نقلیه شود. علاوه موارد یاد شده وجود کلاچ خط نیرو دلایل دیگری شرح زیر ذکر شود.
1- چون نیروی تولیدی موتورهای احتراق سرعت پائین کم بوده زیادشدن دور موتور، افزایش یابد بنابراین لحظه شروع حرکت موتور بایستی بدون بار حرکت کند.
2- تعویض دنده بایستی خط اتصال نیرو قطع گردد کار توسط کلاچ انجام شود مبحث گیربکس بیشتر توضیح داده خواهد شد.
3- روشن کردن موتور بهتر اینرسی حرکت دورانی دارد بوسیله استاتر حرکت درمی ایند حداقل ممکن تقبل یابد عمل بوسیله کلاچ عملی خواهد بود
انواع کلاچ:
الف: کلاچ اهرمی:
در دسته کلاچها عمل قطع وصل نیروی عضلانی کمک گرفته شود. نوع کلاچها صرف نیروی کمتر گاهی وسایل کمکی هیدرولیکی استفاده شود. کلاچهای اهرمی سه دسته اصطکاکی، یکطرفه قلاب شونده تقسیم شوند.
کلاچ اصطکاکی:
1-کلاچ یک طرفه فنرهای مارپیچی
2- کلاچ یک فنر دیاگرامی( خورشیدی)
3- کلاچ دو هر دو نوع فنر
4- کلاچ چندصفحه ای
ب: کلاچ خودکار :
این گروه کلاچ هستند قطع وصل ارتباط انها بطور خودکار انجام شود.
1- کلاچ وزنه ای
2- کلاچ هیدرودینامیکی
3- کلاچ الکترومغناطیسی