لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 22 صفحه
قسمتی متن :
استراتژی سه جانبه ؛یک روش جدید تدوین استراتژی
چکیده مدیران، مشاوران کارشناسان برنامه ریز، همواره جست وجوی روشهای موثرتری تدوین استراتژی هستند. روشهایی که صورت کارگیری، نتایج بهتر ملموس تری داشته باشد. جست وجو سوی محققان، اندیشمندان مراکز اکادمیک، باارائه مستمر الگوهای تازه تکامل یافته تری پشتیبانی مــــی شود.این مقاله روش جدیدی تدوین استراتژی معرفی کند؛ استراتژی سه جانبه گرداوری تلفیق اطلاعات مربوط بازار، رقیب سازمان، ابتدا حوزه اثربخشی استراتژی مشخص کرده سپس بااستفاده یک جدول تحلیلی، زمینه خلق استراتژی مناسب کسب کار فراهم سازد.این روش، موازات متدولوژی فرایندهای گام گام، اقدامات شناختی فهم قواعد کسب کار تاکید داشته راستا الگوهای مفهومی توصیه تفکر استراتژیک بهره جوید.استراتژی سه جانبه فلسفه خود ماهیت فضای رقابتی متشکل سازمان، رقیب مشتری استوار ساخته شرایط سه بازیگر تدوین استراتژی کار گیرد. روش جدید تاکید مفاهیم شناختی تکیه ارکان کسب کار، شیوه متفاوتی تلفیق تحلیل اطلاعات تدوین استراتژی پیشنهاد کند، هر چند رابطه اثربخشی استراتژی، علاوه روش، باید نقش قدرت تحلیل خلاقیت ذهنی استراتژیست تاکید شود.مقدمهاستراتژی طیفـی که یک سوی برنامـه ریزی استراتژیک سوی دیگر تفکر استراتژیک قرار دارد شناخته شود. واقع دو رویکرد، نماینده دو مکتب متفاوت هستند؛ برنامه ریزی استراتژیک مکتب طرح ریزی (PLANNING SCHOOL) تعلق دارد که تدوین استراتژی یک فرایند رسمی سیستماتیک شمار اید رویکرد تفکر استراتژیک مکتب یادگیــری (LEARNING SCHOOL) - که شکل گیری استراتژی یک روند تکوین حین اجرا دانسته شود - استوار است.1در برنامه ریزی استراتژیک توسعه متدولوژی ابزار موثرتر برنامه ریزی تاکید شود تفکر استراتژیک توسعه بصیرت استراتژیست محور اصلی کار است. صاحب نظران طرفـداران هریک مکتب نقـاط قوت کارایی عمل اشاره دارند، برنامه ریزی استراتژیک، کار ساختار یافته گام گام برنامه ریز راستای دستیابی مناسب استراتژی ممکن هدایت کند، حالی که کار تفکر استراتژیک فرایند ساختار یافته ندارد صرفا مجموعه توصیه الگوهـای مفهومـی پشتیبـــانی شود. سوی دیگر، نظریه پردازان مکتب یادگیری، عدم کارایی رویکرد برنامه ریزی استراتژیک تحولات سریع محیطی - جایی که عمر عوامل موثر موفقیت محدود - سخن گویند ضرورت اگاهی مستمر رفتار بازار پاسخگویی خلاقـانه تاکید کنند. مقاله معرفی یک روش جدید تدوین استراتژی پردازد که توسعه بصیرت ساختار یافتگی فرایند گونه متوازن مورد توجه قرار گرفته است. رویکرد، کار تدوین استراتژی، یک فرایند سیستماتیک گام گام ساماندهی شود عین حال هر گام، تکیه الگوهای تفکر استراتژیک، زمینه فهم عمیق موضوعها کسب بصیرت لازم خلق یک استراتژی اثربخش فراهم گردد. نام روش استراتژی سه جانبه انتخاب شده است. انتخاب جهت که همواره سه بازیگر اصلی فضای کسب کار یاداوری کند؛ سازمان، رقیب مشتری. فضای رقابتاستراتژی رویکردی خلق مزیت رقابتی الگوهای فضای رقابتی اثربخش است. فضای رقابتی نه تنها کسب کار، بلکه صحنه نظامی، سیاسی، ورزشی هر فضایی که قواعد رقابت حاکم باشد موضوعیت دارد. فضای رقابت چگونه است؟تشریح فضای رقابت موضوعی که خود نیاز بحث مستقلی دارد ولی انجا که روش استراتژی سه جانبه مبتنی ساختار مفهومی فضا شکل گرفته است، ارائه کلیات موضوع مفید نظر رسد.فضای رقابتی حداقل دو وجود مستقل(ENTITY) هدف متعـارض، عرصه رویارویی یک عامل رفع تنازع شکل گیرد. تعارض هدف بدین مفهوم که دستیابی یک طرف هدف، مستلزم چشم پوشی طرف (های) دیگر اهداف خود باشد. شرایط ممکن صورت بالفعل (مانند بازار جهانی خودرو) بالقوه محقق گردد. رقابت بالقوه هرچند رقیب بالفعلی وجود ندارد ولی، امکان انگیزه شکل گیری یک رقیب قدرتمند، شرایط رقابتی حاکم سازد. (سیستم عامل ویندوز طول ده سال گذشته بیش 90 درصد بازار اختیار داشته ولی کماکان فضای رقابتی شمار اید پیش بینی شود سال 2007 سهم کمتر 60 درصد سقوط کند2). سازمانها دستیابی اهداف متعارض، مقدورات خود حضور موفقیت عرصه رویارویی بسیج کنند. عرصـه رویارویی رکـن لازم دیگری شــکل گیری فضای رقابتــی عرصه که رقبا دستیابی اهداف خود مبارزه پردازند. بازار (برای فضای رقابت کسب کار)، مسابقات ورزشی، انتخابات (برای فضای رقابت سیاست داخلی کشورها) جنگها نمونه عرصه رویارویی هستند. فقدان عرصه رویارویی، قدرت رقابتی یک مفهوم انتزاعی بیش نیست. عامل ضروری دیگر فضای رقابتی، عامل رفع تنازع است. عامل چارچوب قواعد مربوطه، نتیجه رقابت مشخص ساخته پاداش دستیابی هدف متوجه طرف شایسته تر سازد. مشتری محیط کسب کار، داور رقابتهای ورزشی مردم مبارزات انتخاباتی این