سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق اخلاق اسلامی مفاهیم بنیادها


لینک دانلود خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع :  ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 15 صفحه


 قسمتی متن : 

 

وزارت علوم تحقیقات فناوری

 

موسسه اموزش عالی جهاد دانشگاهی استان یزد

دانشکده هنر اردکان

موضوع تحقیق:

اخلاق اسلامی؛ مفاهیم بنیادها

استاد مربوطه:

جناب اقای عباسی

تهیه تنظیم:

نگین خانزاده

زمستان 87

اخلاق اسلامی؛ مفاهیم بنیادها

 

۱) لذت سعادت

ابن سینا تعریف لذت(۱) گفته است: ادراک وجدان، وصول چیزی ادراک کننده واجد ، کمال خیر باشد البته ادراک نسبت شیء باید همان جهتی باشد ادراک کننده کمال خیر است؛ یعنی اگر انسان داشتن شیئی دریابد اما کمال خیر بودن نسبت خود توجه نداشته باشد، داشتن ادراک لذت نمیبرد. تعریف تعریف مشهور - لذت ادراک ملایم ـ دقیقتر میباشد؛ بنابراین مقابل تعریف لذت، تعریف الم درد ادراک وجدان وصول چیزی درک کننده افت شر باشد.

سعادت نوعی خاص لذت موجود عاقل حاصل میشود. سعادت، لذت ناشی ادراک وجدان کمالات خیر عقلی ذات عاقل همین جهت برخی گفته اند سعادت خیری حرکت ارادی نفسانی حاصل میشود.

۲) ابعاد سطوح وجود انسان

به رغم اختلافاتی براساس مبانی فلسفی مشائی، اشراقی صدرایی چگونگی صورت نفس نحوه ارتباط بدن وجود دارد، اصل ارتباط حقیقی نفس ماده ثانیه قبول کرده، مورد اتفاق است. ارتباط تکوینی حقیقی نفس ناطقه نفس حیوانی نباتی ابعاد عنصری جسمانی، بدن انسان صورت موجود واحدی اورده ابعاد سطوح مختلفی برخوردار متناسب هر یک ابعاد خیر شر، لذت الم، سعادت شقاوت کمال نقصی خاص نائل میشود. ابعاد حیوانی انسان ادراک حسی، خیالی وهمی دارند براساس برخی مبانی فلسفی دارای تجرد برزخی میباشند، علاوه خیر کمال اگاهی، لذت الم متناسب ادراکها برخوردارند. نفس ناطقه انسانی همین قیاس، کمال خیر ویژه خود دارد چون کمال خیر عقلی است، تناسب بهره مندی محرومیت کمال خیر سعادت شقاوت نائل میگردد.

۳) تزاحمها کشمکشهای درونی انسان

هر مرتبه وجود انسان محدوده معرفت اگاهی خود خیر کمال خویش اختیار میکند مسئله همواره صحنه نفس هنگامه تزاحمها کشمکشهای گوناگون میسازد. نفس حیوانی ادراکات حسی خیالی، لذتهای مناسب خود جستجو کرده قوه شهوت پی کسب لذتها برامده قوه غضب جهت رفع موانع انها اقدام میکند. نفس ناطقه، مرتبه عالیه وجود انسانی است، کمال خیر ویژه خود برگزیده سعادت خود جستجو میکند. نفس ناطقه لحاظ ذات عقلی خود بدو تکوین مرتبه عقل هیولایی بالقوه کمالات عقلی تدریج فعلیت رسد. مراحل تکوین حیات انسانی نفس حیوانی قوای مربوط قبل نفس انسانی فعلیت رسند احتمال اینکه قوای عملی حیوانی، یعنی شهوت غصب برخی مراتب براساس ادراکات خیالی وهمی بدون رعایت مصالح عقلی، افعال خود برگزینند، وجود دارد. اگر انسان مرتبه باقی بماند عقل نظری او تدریج اسیر خواسته حیوانی میشود کم من عقل اسیر تحت هوی امیر(۲)، چه بسیار عقلی فرمانبردار هواست. علم تهذیب اخلاق تزاحمها کشمکشها شناسایی کرده خیر کمالی تامین کننده سعادت انسان عنوان فضیلت معرفی میکند سوی دیگر، خصوصیات مانع تحقق کمالات انسانی موجب شقاوت نفس میشود عنوان رذیلت مشخص میسازد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.