لینک دانلود خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع : ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 53 صفحه
قسمتی متن :
احتراق موتورهای اشتعال – جرقه ای
موتورهای اشتعال ( احتراق ) جرقه اتو
اصول کارکرد
این سیستم ، یک موتور احتراقی باشد که استفاده اشتعال بیرونی ، انرژی موجود سوخت ( بنزین ) انرژی جنبشی ( سینتیک ) تبدیل کند .
این نوع موتورها کارکرد خود یک مخلوط سوخت – هوا ( پایه بنزین گاز ) استفاده کنند .
هنگامی که پیستون داخل سیلندر سمت پایین حرکت کند مخلوط سوخت هوا داخل سیلندر کشیده شده هنگامی که پیستون سمت بالا حرکت کند مخلوط صورت متراکم اید.
این مخلوط ، سپس فواصل زمانی معین توسط شمع ، جهت احتراق اماده شود . گرمایی که طی مرحله احتراق حاصل شود باعث بالا رفتن فشار سیلندر گردیده سپس پیستون باعث حرکت درامدن میل لنگ شده نتیجه فعل انفعال ، انرژی مکانیکی ( قدرت ) حاصل گردد .
پس هر مرحله احتراق کامل ، گازهای موجود سیلندر خارج شده مخلوط تازه سوخت – هوا داخل سیلندر کشیده ( وارد )می شود . موتوراتومبیلها تبدیل گازها ( جابه جایی گازهای موجود ) اساس اصول چهار مرحله اغاز احتراق ( چهار حالت موتور ) حرکت میل لنگ که هر احتراق کاملی مورد نیاز باشد ، صورت گیرد . ( شکل 1 )
اصول کارکرد موتورهای چهار زمانه ای
موتورهای احتراقی چهار زمانه سوپاپهایی جهت کنترل جریان گاز بهره گیرند .
چهار حالت موتور عبارتند :
حالت تنفس
حالت تراکم جرقه
حالت انفجار
حالت تخلیه
-حالت تنفس
سوپاپ هوا ( ورودی ) : باز
سوپاپ دود ( خروجی ) : بسته
حرکت پیستون : سمت پایین
احتراق : وجود ندارد .
حرکت رو پایین پیستون باعث افزایش حجم مفید داخل سیلندر شده بدین طریق مخلوط سوخت – هوای تازه داخل سوپاپ ورودی ، وارد سیلندر شود .
حالت تراکم جرقه
سوپاپ هوا( ورودی ) : بسته
سوپاپ دود ( خروجی ) : بسته
حرکت پیستون : سمت بالا
احتراق : فاز اشتعال اولیه
هنگامی که پیستون سمت بالا حرکت کند باعث کاهش حجم مفید سیلندر شده مخلوط سوخت – هوا متراکم کند .
درست چند لحظه قبل رسیدن پیستون نقطه مرگ بالا شمع بالای سیلندر جرقه زده باعث احتراق مخلوط سوخت – هوا شود .
نسبت تراکم توسط مقدار حجم سیلندر حجم تراکم مطابق ذیل محاسبه شود:
ε=( V n + Vc ) Vc
نسبت تراکم خودروهای مختلف بستگی طراحی موتور دارد .
افزایش نسبت تراکم موتورهای احتراق داخلی ، باعث افزایش بازده گرمایی مصرف سوخت گردد .
به طور مثال افزایش نسبت تراکم 6:1 8:1 باعث زیاد شدن بازده گرمایی مقدار 12 درصد گردد .
ازادی عمل افزایش نسبت تراکم ، توسط عامل نام « ضربه » ( پیش اشتعال ) محدود شود . « ضربه » اثر فشار ناخواسته احتراق کنترل نشده وجود اید . عامل باعث وجود امدن خساراتی موتور شود .
سوختهای نامناسب شکل نامناسب محفظه احتراق باعث بوجود امدن پدیده نسبت تراکم بالاتر شود .
-مرحله قدرت
سوپاپ هوا ( ورودی ) : بسته
سوپاپ دود ( خروجی ) : بسته
حرکت پیستون : سمت بالا
احتراق : صورت کامل انجام گرفته .