مقدمه
واژه برنامه ریزی نظر کاربردی، معنایی وسیع دارد. ما مکالمات روزانه خود غالبا ان را صورتهای مختلف کار می بریم:
«برنامه کار من این است که .... «برنامه امروز من مراجعه فلان موسسه....» برای هفته اینده برنامه ریزی کرده ام که فلان منطقه مسافرت کنم. الان برنامه ام ان است که بروم بازار خرید کنم.... «برنامهاین ترم تحصیلی چنین است برای ترم اینده چنان خواهد بود...» برنامه کلاسی امروز عبارت است : زنگ اول ریاضی – زنگ دوم زبان و... غیره
ما هر یک فعالیتهای یاد شده را تحت عنوان «برنامه» یاد می کنیم . صورتی که مفهوم بسیاری انها حقیقت برنامه برنامه ریزی نیست بلکه قصد اراده میل ما را انجام کارها نشان می دهد.
برنامه ریزی مفهوم ساده ودر عین حال عملی کلمه عبارت است طرح تهیه نقشه محاسبه شده برای رسیدن هدف یا هدفهای مورد نظر . پس قبل ان که کار برنامه ریزی بپردازیم اول باید هدف یا هدفهای خاصی را ذهن خود مشخص کنیم سپس برای رسیدن انها طرح نقشه پیش بینی لازم بپردازیم.
ما زبان فارسی مفاهیم مختلف: طرح ، پروژه ، برنامه درسی، اموزشی، تقویم درسی هفتگی .... نام برنامه برنامه ریزی یاد می کنیم البته هر یک این مصادیق مفهوم اعتبارموضوعی خاصی داشته که یا دیگری تفاوت کلی دارد. (فرجاد، محمدعلی، اصول برنامه ریزی اموزشی درسی).
برنامه ریزی اموزشی:
همان طور که ذکر گردید یکی مصادیق برنامه ریزی، برنامه ریزی اموزشی می باشد که تعریفی که «کومیز» ان ارائه می دهد چنین است:
«برنامه ریزی اموزشی معنی وسیع کلمه عبارت است بررسی نیازهای اموزشی درجامعه مورد عمل، تجزیه تحلیل وضع موجود، کشف کمبودها، علل انگیزه توسعه اتخاذ روشهای هر چه بهتر کارامدتر برای تامین خواسته اجتماعی منظور این که نتایج کار هر چه بهتر ، جامعتر موثرتر باشد.»
برنامه ریزی اموزشی مفهوم جدید ان برای اولین بار سال «1923» کشور اتحاد جماهیر شوروی مورد استفاده قرار