سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

سامانه بازاریابی فایل های دانشجوئی

جستجو پیشرفته فایلهای دانشجویی از سایت های مختلف علمی ایران

تحقیق ازدواج موقت


لینک دریافت خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )

تعداد : 32 صفحه


 قسمتی متن : 

 

ازدواج موقت

 

نویسنده: شهید مرتضى مطهری

عناوین:

1- مقدمه

2- زندگی امروز ازدواج موقت

3- جوان امروز دوره بلوغ بحران جنسی

4- رهبانیت موقت ، کمونیسم جنسی ازدواج موقت؟؟

5- ازدواج ازمایشی

6- راسل نظریه ازدواج موقت

7- معایب مفاسد نکاح منقطع ومسئله تعدد زوجات

8- سرنوشت فرزندان ازدواج موقت

9- ازدواج موقت مسئله حرمسرا

10-      علل اجتماعی حرمسرا سازی

11-      ایا تشریع ازدواج موقت ، تامین هوسرانی است؟

12-      حرمسرا دنیای امروز

13-      منع خلیفه ازدواج موقت

14-      حدیثی امام علی (ع)

15-      انتقادات

 

1- مقدمه

من خلاف بسیارى افراد،از تشکیکات ایجاد شبهه‏هایى که مسایل اسلامى مى‏شود- همه علاقه اعتقادى که دین دارم- هیچ وجه ناراحت نمى‏شوم،بلکه ته دلم خوشحال مى‏شوم زیرا معتقدم عمر خود تجربه مشاهده کرده‏ام که ایین مقدس اسمانى هر جبهه جبهه‏ها که بیشتر حمله تعرض واقع شده،با نیرومندى سرافرازى جلوه رونق بیشترى اشکار شده است.

خاصیت‏حقیقت همین که شک تشکیک روشن شدن کمک مى‏کند. شک مقدمه یقین،و تردید پلکان تحقیق است.در رساله زنده بیدار رساله میزان العمل غزالى نقل مى‏کند که:

«...گفتار ما فایده بس باشد که تو عقاید کهنه موروثى شک مى‏افکند زیرا شک پایه تحقیق کسى که شک نمى‏کند درست تامل نمى‏کند. هر که درست ننگرد، خوب نمى‏بیند چنین کسى کورى حیرانى بسر مى‏برد.»

بگذارید بگویند بنویسند سمینار بدهند ایراد بگیرند،تا انکه بدون انکه خود بخواهند وسیله روشن شدن حقایق اسلامى گردند.

یکى قوانین درخشان اسلام دیدگاه مذهب جعفرى-که مذهب رسمى کشور ماست-این که ازدواج دو نحو مى‏تواند صورت بگیرد:دائم موقت.

ازدواج موقت دائم پاره‏اى اثار یکى هستند قسمتى اختلاف دارند. انچه درجه اول ایندو متمایز مى‏کند،یکى که زن مرد تصمیم مى‏گیرند طور موقت‏با ازدواج کنند پس پایان مدت اگر مایل بودند تمدید کنند تمدید مى‏کنند اگر مایل نبودند جدا مى‏شوند.

دیگر اینکه لحاظ شرایط،ازادى بیشترى دارند که طور دلخواه هر نحو که بخواهند پیمان مى‏بندند.مثلا ازدواج دائم خواه ناخواه مرد باید عهده‏دار مخارج روزانه لباس مسکن احتیاجات دیگر زن قبیل دارو طبیب بشود،ولى ازدواج موقت‏بستگى دارد قرارداد ازادى که میان طرفین منعقد مى‏گردد;ممکن مرد نخواهد نتواند متحمل مخارج بشود زن نخواهد پول مرد استفاده کند.

در ازدواج دائم،زن خواه ناخواه باید مرد عنوان رئیس خانواده بپذیرد امر او حدود مصالح خانواده اطاعت کند،اما ازدواج موقت‏بسته قراردادى که میان انها منعقد مى‏گردد.

در ازدواج دائم،زن شوهر خواه ناخواه یکدیگر ارث مى‏برند،اما ازدواج موقت چنین نیست.

پس تفاوت اصلى جوهرى ازدواج موقت‏با ازدواج دائم که ازدواج موقت لحاظ حدود قیود«ازاد»است،یعنى وابسته اراده قرارداد طرفین است;حتى موقت‏بودن حقیقت نوعى ازادى طرفین مى‏بخشد زمان اختیار انها قرار مى‏دهد.

در ازدواج دائم،هیچ کدام زوجین بدون جلب رضایت دیگرى حق ندارند بچه‏دار شدن تولید نسل جلوگیرى کنند،ولى ازدواج موقت جلب رضایت طرف دیگر ضرورت ندارد. حقیقت،این نوعى ازادى دیگر که زوجین داده شده است.

اثرى که ازدواج تولید مى‏شود یعنى فرزندى که وجود مى‏اید،با فرزند ناشى ازدواج دائم هیچ گونه تفاوتى ندارد.

مهر،هم ازدواج دائم لازم ازدواج موقت،با تفاوت که ازدواج موقت عدم ذکر مهر موجب بطلان عقد ازدواج دائم عقد باطل نیست، مهر المثل تعیین مى‏شود.

همان طورى که عقد دائم،مادر دختر زوجه زوج،و پدر پسر زوج زوجه حرام محرم مى‏گردند،در عقد منقطع چنین است،و همان طورى که خواستگارى کردن زوجه دائم دیگران حرام است‏خواستگارى زوجه موقت دیگران حرام است.همان طورى که زناى زوجه دائم غیر،موجب حرمت ابدى مى‏شود زناى زوجه موقت موجب حرمت ابدى مى‏شود.همان طورى که زوجه دائم بعد طلاق باید مدتى عده نگه دارد زوجه موقت بعد تمام شدن مدت بخشیدن باید عده نگه دارد تفاوت که عده زن دائم سه نوبت عادت ماهانه عده زن غیر دائم دو نوبت‏یا چهل پنج روز.در ازدواج دائم جمع میان دو خواهر جایز نیست،در ازدواج موقت روا نیست.

این چیزى که نام ازدواج موقت‏یا نکاح منقطع فقه شیعه امده قانون مدنى ما عین بیان کرده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.