لینک دریافت خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 32 صفحه
قسمتی متن :
ازدواج موقت
نویسنده: شهید مرتضى مطهری
عناوین:
1- مقدمه
2- زندگی امروز ازدواج موقت
3- جوان امروز دوره بلوغ بحران جنسی
4- رهبانیت موقت ، کمونیسم جنسی ازدواج موقت؟؟
5- ازدواج ازمایشی
6- راسل نظریه ازدواج موقت
7- معایب مفاسد نکاح منقطع ومسئله تعدد زوجات
8- سرنوشت فرزندان ازدواج موقت
9- ازدواج موقت مسئله حرمسرا
10- علل اجتماعی حرمسرا سازی
11- ایا تشریع ازدواج موقت ، تامین هوسرانی است؟
12- حرمسرا دنیای امروز
13- منع خلیفه ازدواج موقت
14- حدیثی امام علی (ع)
15- انتقادات
1- مقدمه
من خلاف بسیارى افراد،از تشکیکات ایجاد شبهههایى که مسایل اسلامى مىشود- همه علاقه اعتقادى که دین دارم- هیچ وجه ناراحت نمىشوم،بلکه ته دلم خوشحال مىشوم زیرا معتقدم عمر خود تجربه مشاهده کردهام که ایین مقدس اسمانى هر جبهه جبههها که بیشتر حمله تعرض واقع شده،با نیرومندى سرافرازى جلوه رونق بیشترى اشکار شده است.
خاصیتحقیقت همین که شک تشکیک روشن شدن کمک مىکند. شک مقدمه یقین،و تردید پلکان تحقیق است.در رساله زنده بیدار رساله میزان العمل غزالى نقل مىکند که:
«...گفتار ما فایده بس باشد که تو عقاید کهنه موروثى شک مىافکند زیرا شک پایه تحقیق کسى که شک نمىکند درست تامل نمىکند. هر که درست ننگرد، خوب نمىبیند چنین کسى کورى حیرانى بسر مىبرد.»
بگذارید بگویند بنویسند سمینار بدهند ایراد بگیرند،تا انکه بدون انکه خود بخواهند وسیله روشن شدن حقایق اسلامى گردند.
یکى قوانین درخشان اسلام دیدگاه مذهب جعفرى-که مذهب رسمى کشور ماست-این که ازدواج دو نحو مىتواند صورت بگیرد:دائم موقت.
ازدواج موقت دائم پارهاى اثار یکى هستند قسمتى اختلاف دارند. انچه درجه اول ایندو متمایز مىکند،یکى که زن مرد تصمیم مىگیرند طور موقتبا ازدواج کنند پس پایان مدت اگر مایل بودند تمدید کنند تمدید مىکنند اگر مایل نبودند جدا مىشوند.
دیگر اینکه لحاظ شرایط،ازادى بیشترى دارند که طور دلخواه هر نحو که بخواهند پیمان مىبندند.مثلا ازدواج دائم خواه ناخواه مرد باید عهدهدار مخارج روزانه لباس مسکن احتیاجات دیگر زن قبیل دارو طبیب بشود،ولى ازدواج موقتبستگى دارد قرارداد ازادى که میان طرفین منعقد مىگردد;ممکن مرد نخواهد نتواند متحمل مخارج بشود زن نخواهد پول مرد استفاده کند.
در ازدواج دائم،زن خواه ناخواه باید مرد عنوان رئیس خانواده بپذیرد امر او حدود مصالح خانواده اطاعت کند،اما ازدواج موقتبسته قراردادى که میان انها منعقد مىگردد.
در ازدواج دائم،زن شوهر خواه ناخواه یکدیگر ارث مىبرند،اما ازدواج موقت چنین نیست.
پس تفاوت اصلى جوهرى ازدواج موقتبا ازدواج دائم که ازدواج موقت لحاظ حدود قیود«ازاد»است،یعنى وابسته اراده قرارداد طرفین است;حتى موقتبودن حقیقت نوعى ازادى طرفین مىبخشد زمان اختیار انها قرار مىدهد.
در ازدواج دائم،هیچ کدام زوجین بدون جلب رضایت دیگرى حق ندارند بچهدار شدن تولید نسل جلوگیرى کنند،ولى ازدواج موقت جلب رضایت طرف دیگر ضرورت ندارد. حقیقت،این نوعى ازادى دیگر که زوجین داده شده است.
اثرى که ازدواج تولید مىشود یعنى فرزندى که وجود مىاید،با فرزند ناشى ازدواج دائم هیچ گونه تفاوتى ندارد.
مهر،هم ازدواج دائم لازم ازدواج موقت،با تفاوت که ازدواج موقت عدم ذکر مهر موجب بطلان عقد ازدواج دائم عقد باطل نیست، مهر المثل تعیین مىشود.
همان طورى که عقد دائم،مادر دختر زوجه زوج،و پدر پسر زوج زوجه حرام محرم مىگردند،در عقد منقطع چنین است،و همان طورى که خواستگارى کردن زوجه دائم دیگران حرام استخواستگارى زوجه موقت دیگران حرام است.همان طورى که زناى زوجه دائم غیر،موجب حرمت ابدى مىشود زناى زوجه موقت موجب حرمت ابدى مىشود.همان طورى که زوجه دائم بعد طلاق باید مدتى عده نگه دارد زوجه موقت بعد تمام شدن مدت بخشیدن باید عده نگه دارد تفاوت که عده زن دائم سه نوبت عادت ماهانه عده زن غیر دائم دو نوبتیا چهل پنج روز.در ازدواج دائم جمع میان دو خواهر جایز نیست،در ازدواج موقت روا نیست.
این چیزى که نام ازدواج موقتیا نکاح منقطع فقه شیعه امده قانون مدنى ما عین بیان کرده است.