لینک دریافت خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش اماده پرینت )
تعداد : 23 صفحه
قسمتی متن :
بسمه تعالی
عنوان:
نام نامخانوادگی:
سید رضا موسوی
مدرک تحصیلی:
کارشناسی علوم تربیتی
شغل:
معلم راهنمای مقطع ابتدایی
نشانی: اداره اموزش پرورش منطقه شیرگاه
مقدمه
مشکلات ارزشیابی سنتی بهتر بگوییم روش اندازهگیری سنجش موجود جو نمرهگرایی پاسخمداری حافظهسنجی موجود مدارس که فراگیران اسیر چنبرهی «داده» «ستانده» «محرک پاسخ» امتحانهای مکررند که سلامت روانی جسمی انان تهدید میکند.
از سوی دیگر نارضایتی نظام ارزشیابی موجود محافل تربیتی نیازهای جامعه زندگی پیشنهاد سازمانهای اموزش جهانی مانند یونسکو طلب میکرد که دیگر ارزشیابی دیدهی پایان اموزش نگاه نکنیم نمره دادن عنوان طبقهبندی، مقایسه تفکیک ارتقا استفاده نکنیم؛ بلکه عنوان جز جدانشدنی فرایند یادگیری اصلاح نارسیهاییها، بدفهمیهای یادگیری انان اصلاح نارساییهای روش اموزشی معلمان، محتوای اموزش، روشهای سنجش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی روش کیفی تحلیل نتایج کل نظام اموزش پرورش بهره بگیریم. بازخورد ارزشیابی توصیفی ما کمک میکند نتایج اعمال رفتارمان بفهمیم، گرفتن بازخورد بخشی فرایند یادگیری شناخت تواناییهای هر فرد افزایش اعتماد نفس شناخت نارساییها اصلاح تغییر رفتار کمک میکند. لذا دلیل اهمیت بازخورد ارزشیابی کیفی شناخت بیشتر راههای دسترسی ان، انواع تاثیر یادگیری بهتر بیشتر ... مقاله بدان پرداخته خواهد شد.
مفهوم تعریف ارزشیابی ارزشیابی توصیفی:
در خصوص مفهوم ارزشیابی توافق نظر کاملی وجود ندارد هر کدام متخصصان صاحبنظران قلمرو، دیدگاه خاصی ارزشیابی تعریف کردهاند که مهمترین انها میتوان نمونههای زیر اشاره کرد. (حسنی احمدی 84)
1- ارزشیابی مثابه بررسی میزان حصول هدفها.
2- ارزشیابی عنوان فرایند جمعاوری اطلاعات تصمیمگیری.
3- ارزشیابی مثابه سنجش داوری موضوعی «شایستگی» «ارزش».
چیزی : ارزشیابی فعالیتی که مشتمل «توصیف» «قضاوت» است. هر حال نظر میرسد تعریف ارزشیابی مثابه سنجش یاداوری موضوعی شایستگی ارزش موضوعات، سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.
ارزشیابی توصیفی، نام الگوی بدیلی که مقابل الگوی سنتی تحت تاثیر دیدگاههای جدید تربیتی کشور مواجهه چالشهای نظام اموزشی طرح بحث شد. (تکنولوژی اموزشی دوره 22)
پیشینه ارزشیابی توصیفی ضرورت اجرای طرح:
ـ وزارت اموزش پرورش کشورمان، سند ملی برنامه «اموزش همه» تهیه تدوین شده که بخشهایی تغییر رویکرد ارزشیابی نتیجه مداری فرایند محوری راستای بهبود کیفیت اموزش پرورش تاکید شده است.
توصیه یونسکو نظامهای اموزش پرورش جهان استفاده روشها رویکردهای فرایندی کیفی ابزارهای متنوع است. عبارت دیگر هدف تغییر نظام ارزشیابی، باید موضوع باشد که کیفیت تجربیات یادگیری مدرسه افزایش دهد نتایج یادگیری بهتری دانشاموزان منجر شود. (1999، West , cngnton,)
ارزشیابی توصیفی پذیرش تغییر رویکرد یادگیری، توجه رویکرد فرایند محور، ابزارهای کیفی محور قرار دادن بازخوردهای توصیفی جهت عملی نمودن توصیهها قدم برداشته است. (حسنی احمدی 1384)
در کشومان طرح بنا ضرورت تاریخ 12/6/82 توسط کمیسیون معین شورای عالی اموزش پرورش تصویب شد. سوی فراگیر شدن مقطع ابتدایی پیش میرود. (روزنامه نگاه سال چهاردهم 84)
ویژگیهای ارزشیابی توصیفی:
1- پویاست، یعنی صورت پیوسته همگام جریان یاددهی یادگیری انجام میشود رشد دهنده شرایط عادی حین فعالیتهای یادگیری انجام میشود.
2- مثابه ابزاری یادگیری یادگیری تعامل ارتباط است.
3- ارزشیابی بازخوردهای پیوسته تاکید میکند دانشاموزان سوی انتظارات اموزشی حرکت دهد.
4- انتظارات اموزشی روشن، شفاف مرتبط انتظارات اموزشی فراگیران قادر درک انها هستند.
چالشها اسیبهای ارزشیابی سنتی فعلی